ABC biznesu

Pieniądze (prawie) na czas. Problem z nieterminowymi płatnościami coraz mniejszy [raport]

554wyświetleń

Przedsiębiorcy Tomasz Rodak Dyrektor sprzedaży Bibby Financial Services w regionie centralnym Nieterminowe regulowanie zobowiązań przez kontrahentów to od lat poważne utrapienie dla wielu polskich przedsiębiorców. coraz bardziej zdyscyplinowani w opłacaniu faktur. Raport Bibby MSP Index

Nieterminowe regulowanie zobowiązań przez kontrahentów to od lat poważne utrapienie dla wielu polskich przedsiębiorców. Tego typu problem przed rokiem sygnalizowało ponad 72% spółek. Ale – jak pokazuje cykliczne badanie Bibby MSP Index – nastąpiła w tym obszarze wyraźna poprawa: obecnie niecałe 64% badanych sygnalizuje problemy z uzyskiwaniem płatności w terminie.

Niewątpliwie odsetek przedsiębiorców poszkodowanych przez zatory płatnicze pozostaje wciąż na wysokim poziomie, ale z drugiej strony szybko rośnie grupa przedsiębiorstw, które coraz skuteczniej radzą sobie z nieterminowymi płatnościami. Z naszych obserwacji wynika, że ta poprawa dyscypliny płatniczej to głównie efekt większej ostrożności firm oraz wdrażania coraz skuteczniejszych rozwiązań prewencyjnych i windykacyjnych, w tym korzystanie z faktoringu, czy sprawdzanie kontrahentów w KRD. Należy to również powiązać z ogólną poprawa kondycji finansowej przedsiębiorstw.
Bibby MSP Index (wskaźnik badany od 5 lat przez Bibby Financial Services), ukazuje tendencje i najbardziej prawdopodobne kierunki zmian w polskich małych i średnich firmach. W październiku tego roku osiągnął wartość 55,6 pkt. Oznacza to nieznaczny spadek (o 2,4 pkt.) w porównaniu z odczytem sprzed sześciu miesięcy, ale sytuacja wciąż jest lepsza niż rok temu, kiedy wynosił on zaledwie 53 pkt.
Wynik powyżej 50 pkt. wskazuje na wciąż dobrą kondycję polskich małych i średnich przedsiębiorstw. Niewielki spadek jest prawdopodobnie efektem cyklu koniunkturalnego, co widać także w danych gospodarczych GUS i wskaźniku PMI.
Pomimo poprawy dyscypliny płatniczej, wciąż blisko jedna trzecia polskich małych i średnich przedsiębiorstw nie weryfikuje swoich kontrahentów przed podpisaniem umowy. Pamiętajmy, że może to skutkować poważnymi problemami, np. kiedy okaże się, że partner jest niewypłacalny. Często wystarczy prosta weryfikacja w KRD, Internecie, na forach branżowych, czy wśród innych przedsiębiorców, podczas imprez targowych lub konferencji. Trudniej jest, kiedy potencjalny kontrahent pochodzi z zagranicy. Warto wówczas zwrócić się do wyspecjalizowanej wywiadowni gospodarczej lub skorzystać z kompleksowej usługi faktoringowej. Zwłaszcza międzynarodowe firmy faktoringowe, takie jak Bibby Financial Services, mają możliwość sprawdzenia przedsiębiorstw w wielu krajach, za pośrednictwem swoich lokalnych biur. Współpraca z takim faktorem ma jeszcze jedną zaletę: kiedy zagraniczny odbiorca opóźnia się z płatnością, to pracownicy faktora dzwonią z ponagleniami. Dzięki temu odbiorca widzi, że za jego polskim partnerem stoi duża firma międzynarodowa, której nie można lekceważyć.
Faktoring jest już produktem dobrze znanym, również małym i średnim przedsiębiorstwom. Jednak wciąż zaledwie co dziesiąty przedsiębiorca decyduje się na korzystanie z tej formy finansowania. Październikowe wyniki Bibby MSP Index przynoszą już konkretną zmianę postrzegania faktoringu: najczęstszym motywem skłaniającym do skorzystania z faktoringu była chęć rozwinięcia firmy.
Prawie 39 proc. badanym faktoring dał szansę na szybszy obrót pieniądzem, co bezpośrednio przełożyło się na rozwój. Kolejny powód to trudności przedsiębiorców z utrzymaniem płynności. Nieterminowe płatności kontrahentów skłoniły blisko 30 proc. ankietowanych do zainteresowania się usługą faktoringową.
Chęć dywersyfikacji źródeł finansowania i jednocześnie brak obciążania bilansu firmy kredytem to dla 13,6 proc. ważny motyw podjęcia decyzji o skorzystaniu z faktoringu jako formy finansowania działalności.

Dodaj komentarz