ABC biznesu

Branding, czyli wyróżniaj się, a nie tylko odróżniaj

493wyświetleń

Logo firm jest jednym z pierwszych, obok nazwy, elementów, które odróżniają naszą firmę od konkurencji. Jednak odróżnienie to nie wszystko. Dobrze przygotowany symbol pozwoli również na pozytywne wyróżnienie w tłumie konkurentów.
Trudno sobie wyobrazić, żeby jakaś firma funkcjonowała bez logo. Obecnie marki, z którymi utożsamiane są logo stanowią w niektórych przypadkach nawet 80 proc. wartości firmy. To one są najskuteczniejszymi narzędziami marketingowymi i sprawiają, że klienci chętniej sięgają po dany produkt.
Odpowiednie oznakowanie firm i towarów ma więc niebagatelne znaczenie dla ich powodzenia na rynku. Rośnie ono zwłaszcza w tych branżach, w których konkurencja jest najbardziej liczna i rozdrobniona.
Logo adekwatne do branży
Najpierw trzeba więc odróżnić się od innych firm. W każdej branży panują pewne konwencje, firmy wykorzystują typowe kształty i kolory. Można się np. spodziewać, że biura podróży będą miały symbole związane z geografią (góry, woda, słońce) lub przemieszczaniem się (koła, samoloty, ich wyobrażenia), utrzymane w spokojnych, kojarzących się z odpoczynkiem lub radosnych barwach. Jeśli chcemy się odróżnić, powinniśmy w logo firmy uwzględnić treść odwołującą się do może trochę mniej bezpośrednich, ale bliskich firmie wartości.
Logo wizytówką firmy
Drugim elementem wpływającym na odróżnienie jest forma. Logo firm powinny być starannie przygotowane, odpowiednio wyraźne i dające się łatwo powielać. Zbytnie skomplikowanie będzie zamazywało ich obraz i może budzić niepożądane skojarzenia.
Aby pozytywnie się wyróżnić, logo powinno harmonijnie łączyć właściwą treść i formę. Nie każdy symbol pasuje do każdej firmy, ale każda firma może znaleźć coś odpowiedniego dla siebie. Aby logo zapewniało pozytywne wyróżnienie, jego wszystkie elementy muszą być spójne i jednoznaczne. Tylko w ten sposób będą wzmacniały komunikat marketingowy firmy.
Wybranie odpowiedniego logo jest wyjątkowo ważne, bo będzie powielane na dużej ilości nośników. Znajdzie się nie tylko na tablicy przed siedzibą firmy, ale również na papierze listowym, kopertach, wizytówkach, materiałach promocyjnych, reklamach. Dlatego warto zadbać o to, by ten potencjał nie został zmarnowany.

3 komentarze

  1. Po przeczytaniu pojawia się jedno pytanie generalne – a gdzie branding?? bo branding to nie logo, choć logo wykorzystuje.
    Inna wątpliwość to kategoryczne stwierdzenie – “Aby logo zapewniało pozytywne wyróżnienie, jego wszystkie elementy muszą być spójne i jednoznaczne.” – bo to akurat tylko częściowa prawda, a co do jednoznaczności to dawno temu od niej projektanci odeszli 🙂

  2. Dokładnie, wręcz powiedział bym, że ostatnio panuje moda na ekstrawaganckie loga, bez żadnej spójności i jednoznaczności, to zależy też od niszy rynkowej i naszego targetu.

  3. Zgadzam się, trochę nie do końca artykuł odzwierciedla prawdę. Jedno jest pewne – logo firmy jest bardzo ważnym elementem i należy mu poświęcić należytą uwagę – od niego w pewnym stopniu będzie zależeć nasz sukces.

Dodaj komentarz