ABC biznesu

Efektywność marketingu a strategie wykorzystania wizerunku

586wyświetleń

Efektywność działań marketingowych zależy od wizerunku. Nie chodzi jednak o odróżnienie a o wyróżnienie na rynku. Branding to strategia marketingowa polegająca na poszukiwaniu unikalnego wizerunku firmy i eksponowaniu przewagi nad konkurentami.
Bezpośrednim celem marketingu jest wspieranie sprzedaży. Jest to działalność kosztotwórcza, angażująca poważne zasoby ludzkie i czasowe. Czy można zatem wspierać sprzedaż skuteczniej i przy mniejszych niż dotychczas nakładach? Czy można wymagać od wydatków na marketing większego zwrotu z zainwestowanego kapitału, lepszych relacji pomiędzy ceną uzyskaną za produkt, a kosztem jego wprowadzenia na rynek i wypromowania? Czy można z wydatków na marketing uczynić intratną inwestycję?
Badania wykazują, iż dwa najbardziej interesujące dla właścicieli firm efekty działalności biznesowej to:

  • lojalny klient, który zagwarantuje sprzedaż;
  • obniżenie kosztów działalności.

Obniżenie kosztów to czuły punkt każdego przedsiębiorcy, zwłaszcza w gospodarce, w której podaż przewyższa popyt i trzeba stale ponosić wydatki związane ze wsparciem sprzedaży. Marketing jest zazwyczaj postrzegany jako ta dziedzina, która generuje wydatki i pochłania każdy budżet przeznaczony na ten cel.
Warto tu znaczyć różnice między pojęciami marka i marketing. Problem polega na tłumaczeniu z angielskiego pojęcia „brand” jako marka. Marka i marketing są dwoma zupełnie innymi pojęciami.
Marketing to przygotowanie rynku do działań rynkowych, do wprowadzenia strategii biznesowej. To dystrybucja, polityka cenowa, handel.
Marka, czyli brand to reputacja, wizerunek i unikalne dla danej marki wartości w umysłach klientów, które firma potrafi przełożyć na pieniądze (wyższa sprzedaż, wyższe marże, wysoki potencjał rozszerzania marki na nowe oferty, nowe rynki i grupy klientów).
Jeżeli jednak popatrzymy na marketing z perspektywy zewnętrznej, jako realizację długoterminowej strategii firmy, możemy dostrzec nadrzędną rolę marki. Branding rozumiany jako strategia wykorzystania wizerunku do zarabiania pieniędzy. Różnica polega na czasie.
Budowanie marki to proces długi. Dobrze prowadzony daje duże efekty, ale w pewnej perspektywie czasowej. Marketing, a w szczególności reklama i promocja, dają efekty szybkie, ale krótkotrwałe. W reklamie liczą się nakłady finansowe, w brandingu wykorzystanie unikalnego wizerunku i podejście strategiczne. Budowanie wizerunku to proces długofalowy, wymagający nie tyle dużych nakładów finansowych, co cierpliwości i konsekwencji. Takie traktowanie marki jest inwestycją. Od inwestycji oczekujemy zwrotu w dłuższej perspektywie niż od działań promocyjnych i handlowych.

2 komentarze

  1. Ale patrząc na reklamę to można skorzystać z wielu narzędzi jakie proponuje Google. Począwszy od pozycjonowania w szerokim tego słowa zakresie, a skończywszy na reklamach w Google AdWords – tutaj reklama jest nie porównywalnie niższa od zwykłej reklamy, a w obecnych czasach społeczność siedzi cały czas w sieci i przez ten okres wyszukuje milion rzeczy i informacji w internecie, wg mnie warto by było zainteresować się taką formą reklamy, ale żeby ona była skuteczna to trzeba, albo samodzielnie przejrzeć wiele poradników na ten temat lub po prostu zlecić te działania odpowiedniej firmie, ale żeby taka forma kampanii miała sens trzeba też skupić się na optymizacji swojej strony pod kątem wyszukiwarek Google, bo może wystarczyło by odpowiednio wypozycjonować witrynę na odpowiednie słowa kluczowe tj. marketing w internecie bądź też pozycjonowanie. A dzięki dobrej reklamie w internecie i dobremu targetowi marka sama się wyrobi, ale to tylko zależy czy klient który do nas trafi znajdzie to co szukał. Jeżeli będzie zadowolony to zapewne poleci nas innym, a marketing szeptany jest najlepszą promocją dla naszej firmy.

  2. Generalnie jeśli chodzi o działania marketingowe to możliwości są niemal nieograniczone. Jednak tak, jak pisze autor tekstu – żadna kampania reklamowa nie przyniesie oczekiwanych rezultatów jeśli nasz wizerunek będzie niekorzystny. Z drugiej strony jednak, dobra reputacja może zostać nadszarpnięta poprzez słabo zrobiony marketing.

Dodaj komentarz