ABC biznesu

Wizerunek – narzędzie budowania przewagi rynkowej nowoczesnej firmy

524wyświetleń

Każda firma ma wizerunek. To czy on jest dobry, czy wspiera firmę, czy buduje jej markę zależy od umiejętność budowania i wykorzystywania image firmy. Sama świadomość marki nie wystarcza do sukcesu. Firma powinna wyróżniać się od konkurentów.
Gdy na rynku działa coraz więcej firm oferujących podobne lub takie same produkty, firma musi zadbać o indywidualny i skuteczny sposób komunikacji z otoczeniem. Głównym powodem, dla którego klienci wybierają właśnie tę firmę a nie inną, lub ten a nie inny produkt, jest fakt, że jawi się ona w oczekiwany przez nich sposób i kojarzy się z odpowiednimi wartościami. Analizując pewien segment rynku, widzimy, iż różnica między markami nie leży tylko w cenie. Różnica leży w ich wizerunku i reputacji. Mamy do czynienia z lepszymi i gorszymi markami. Jak budować pozytywny wizerunek firmy?
Branding i budowanie wizerunku to nie tylko zaprogramowane działania marketingowe, mające na celu stworzenie pozytywnego obrazu firmy u klientów. To także ludzie, którzy swoim zachowaniem tworzą tożsamość firmy i przekazują wartości z nią związane. Jednak by stworzyć system zachowań właściwy dla realizacji misji firmy (kulturę organizacyjną), trzeba zastanowić się czy atrybuty, których firma używa, są dla niej odpowiednie? By odpowiedzieć na to pytanie musimy dokonać szczegółowej analizy organizacji:

  • Jaka jest jej prawdziwa misja?
  • Jakie są cele organizacji?
  • Jakie są jej sposoby działania?
  • Jakie zachowania charakteryzują jej członków?

Dopiero dokonana w ten sposób analiza aktualnego image organizacji pozwala ocenić na ile atrybuty stosowane przez firmę są adekwatne do jej strategii i filozofii, a w szczególności czy podstawowe elementy identyfikacji, takie jak logo, symbol i znak firmowy, kolorystyka firmowa, nazwa są odpowiednie dla tej firmy. I przede wszystkim, czy właściwie i bezpośrednio komunikują wartości firmy, pozytywnie charakteryzujące jej wizerunek. Opracowując strategię marki firmy nie możemy zapominać, że mocny wizerunek firmy cechują:

  • Spójność: wszystkie działania firmy powinny charakteryzować jednorodne i harmonijne atrybuty. Mogą się one podobać lub nie – to kwestia gustu – ważne, by odbiorca miał poczucie, że działania te pochodzą z jednego organizmu, a nie z wielu autonomicznych „księstw”.
  • Konsekwencja: organizacja uwzględnia różnorodność grup docelowych dla swych działań (choćby w podziale na odbiorców wewnętrznych i otoczenie), dopasowując ich kształt do wymagań grupy docelowej, jednocześnie ma stworzone ogólne ramy dla komunikacji pozwalające zachować spójność komunikatów.
  • Konstruktywność: pozwala jej członkom postępować twórczo, wychodzić naprzeciw oczekiwaniom otoczenia – budując pozytywne skojarzenia z organizacją.

Czy można stworzyć mocną tożsamość bez spójnego systemu corporate identity? Oczywiście nie. Wiele firm, budując nową strategię działania, doszło do przekonania, że jednym z kluczowych, by nie powiedzieć absolutnie niezbędnych elementów pomagających wypracować sobie wizerunek będzie zmiana systemu Corporate Identity – począwszy od nazwy i najdrobniejszych elementów symboliki.
Zmiana Identyfikacji wizualnej i graficznej powinna być w każdym przypadku rozpatrywana w kategoriach długofalowej inwestycji, która, przy profesjonalnej realizacji, zawsze przyniesie korzyści w postaci przewagi wizerunkowej firmy na rynku, a tym samym generując wymierne i często wysokie zyski. Spójne, konsekwentne i konstruktywne przedstawianie nowoczesnego wizerunku przedsiębiorstwa w mediach, nie jest bynajmniej rzeczą oczywistą. Prezentacja taka wymaga bowiem stosowania określonych procedur i podporządkowanie się strategii Corporate Identity.

5 komentarzy

  1. Budowa wizerunku do najłatwiejszych zadań nie należy. Oczywiście należy mieć wszystkie uwagi wymienione w artykule w pamięci.
    Jednak mógłbym podsunąć swój pomysł pewnego rodzaju alternatywę, która może w znaczącym stopniu wpłynąć na budowę pozytywnego, przyjaznego wizerunku.
    Zajmuje się badaniem i między innymi jednym z czynników, które decydują o skorzystaniu klientów z produktów, usług są certyfikaty, dyplomy, wyróżnienia, których rolą jest zyskanie zaufania, wiarygodności potencjalnych klientów. Mają na celu przekonać kontrahentów do Twoich usług, produktów dzięki stabilnej sytuacji finansowej, prawnej, przyjaznej marki, którą reprezentują. Więcej informacji znajdziecie http://www.grupacertyfikacji.pl/index.php
    Warto się zastanowić nad opcją, ponieważ mnóstwo osób nie zdaje sobie sprawy z postrzegania przez ludzi marki.

  2. Ciekawy artykuł, zgodzę się z większością rzeczy.
    Piotr;
    uważasz, że certyfikat może mieć to wpływ na decyzje klientów? Z tego co mi wiadomo to każdy może sobie założyć własną grupę z logiem?!

  3. Uważam, że może mieć wpływ na decyzje klientów. Spotkałem się z sytuacjami, kiedy klient wchodził do biur i pierwsze co się pytał o posiadane certyfikaty.
    Generalnie certyfikat certyfikatowi nie równy. Każda firma może zgłosić chęć do certyfikowania i sama sobie przyznać. Nie należy tego w taki sposób generalizować gdyż, są certyfikaty, które naprawdę mają swoją wartość i reprezentują swój poziom.

  4. Znam certyfikaty, które mają swoją wartość i wiem, że jest sporo prawdy w tym co piszesz. Rzeczywiście jest to certyfikat, który rzeczowo weryfikuje firmy i dba o pewien standard pod którym się podpisuje.
    Co do klientów to uważam, że w większości są wzrokowcami i widząc logo cert. z góry nakładają “łatkę” solidnej firmy. W telewizji przeprowadzali badanie związane z dwoma salonami kosmetycznymi. W jednym (brzydszym) ściana wypełniona certyfikatami, dyplomami, drugi (znacznie ładniejszy) ściana pusta. Okazało się, że ponad 75% klientów wybierało ten z wyróżnieniami. Przypadek? Myślę, że coś w tym może być.

Dodaj komentarz