ABC biznesu

Nowe logo firmy – jak ocenić jego jakość, unikalność i potencjał wizerunkowy?

674wyświetleń

Co sprawia, że niektóre logo się podobają, zwracają uwagę otoczenia, szybko je zapamiętujemy? Czy jest metoda, która gwarantuje zaprojektowanie logo lepszego od konkurencji? Czy nasze obecne logo jest dobre i spełnia swoją funkcję?
Istnieje kilka zasad komponowania i projektowania znaków towarowych i symboli firm. Przede wszystkim należy się zastanowić, co wyróżnia firmę, jakie jej pozytywne właściwości należałoby zawrzeć w systemie identyfikacji wizualnej.
Szczególny nacisk należy położyć na unikatowe cechy. Dobrze, gdy struktura znaku graficznego oddaje charakter przedsiębiorstwa. Prostota nie może przerodzić się w zbyt skomplikowany układ. Niecierpliwy i wiecznie spieszący się klient, nie będzie rozszyfrowywał trudnych hieroglifów zawartych w identyfikacji wizualnej, a brak zbędnych ornamentów stworzy miłe i ciekawe obrazy w jego umyśle.
Ponadto, design i kompozycja znaku powinna zachować jednolitość i spójność z całym systemem identyfikacji stosowanym przez firmę w relacjach z otoczeniem. Odpowiednio dobrane kolory pełnią funkcję nie tylko estetyczną, lecz także informacyjną. Nie bez powodu na brazylijskiej fladze dominują kolory zielony i żółty, które  symbolizują odpowiednio, jej lasy i bogactwa mineralne, ze złotem na czele.
Umiejętnie skomponowany i zaprojektowany znak towarowy w prosty sposób prezentuje zakres działalności firmy oraz tworzy o niej wyobrażenie w umysłach odbiorców. Jest on odwzorowaniem aspiracji przedsiębiorstwa i jego pozycji na rynku, a także nośnikiem podstawowych komunikatów marketingowych. Dlatego tak ważne jest, by był jak najlepiej zaprojektowany. Design logo jest kluczem do jego indywidualności. Powinien stanowić dobrze przemyślane rozwiązanie, a nie wynik chwilowej ekspresji. Identyfikacja wizualna, design marki, jest projektowana na wiele lat. W ten sposób powstaje koherentne i harmonijne połączenie elementów słownych i graficznych, odznaczające się oryginalnym i unikatowym charakterem wśród symboli konkurencyjnych firm.
Jak dobre jest logo Twoje firmy?
Na pewno chcemy, aby nasze logo było, jak najlepsze. Ale jak to sprawdzić? Jak ocenić czy design będzie spełniał swoje zadania? Opracowaliśmy specjalny test, który pozwala każdemu samodzielnie ocenić jego jakość i wartość. Test ten jest standardowym narzędziem procedury projektowej oceniającej jakość logo.
Jeżeli chcesz poznać siłę swojego logo odpowiedz na poniższe pytania, stawiając przy każdym z nich ocenę od 1 do 5. Po zsumowanie wyniku otrzymasz wykonana przez siebie ocenę cech logo.
Kwestionariusz oceny logo:

  • Zrozumiałość – czy wszyscy rozumieją ideę logo?
  • Trafność – czy odpowiada na wyobrażenia klientów o firmie?
  • Klarowność – czy zamierzone przesłanie jest łatwe do uchwycenia?
  • Prostota – czy łatwo jest narysować logo lub opowiedzieć o nim?
  • Oryginalność – czy użyte w logo znaki są oryginalne czy powszechnie stosowane?
  • Charakterystyczność – czy zawiera element charakterystyczny tylko dla twojej firmy?
  • Niekonwencjonalność – czy wychodzi poza konwencje myślenia branży?
  • Perswazyjność – czy porusza ludzi i zmusza do myślenia?
  • Innowacyjność- czy można je pomylić z logo innej firmy?
  • Aspiracyjność – czy odwzorowuje marzenia i dążenia klientów lub firmy?
  • Wieloznaczność – czy ma znaczenia metaforyczne?
  • Zapamiętywalność – czy klienci szybko zapamiętują logo?
  • Bezpieczeństwo – czy twoje logo jest zarejestrowane jako znak towarowy?
  • Konkurencyjność – czy w zestawieniu z logo konkurentów jest na czasie?
  • Skuteczność – czy konkurenci zazdroszczą ci logo?

2 komentarze

  1. Dobry artykuł. Uświadamia jak ważną częścią wizerunku firmy jest logo i przypomina, że należy się przyłożyć do stworzenia takiego logo, które pomoże firmie odnieść sukces.

  2. Artykuł ukazujący tym, którzy się kurczowo trzymają swoich znaków, które nie spełniają jakichkolwiek standardów, jak to powinno wyglądać. Często lepszym rozwiązaniem jest poszukanie firmy, która “rozrysuje” coś z duszą i wydamy na to trochę grosza ale całość będzie miała ręce i nogi. Jednak porusza tylko aspekt firmowy a przecież mamy jeszcze eventy, produkty, logotypy miast, etc etc. Plus za poruszenie tematu.

Dodaj komentarz