Prowadzisz mały biznes. Nie masz dużego budżetu na reklamę, a Twój czas na działania marketingowe jest bardzo ograniczony. Poznaj proste formy promocji, idealne dla small biznesu. Na dodatek darmowe, czyli takie, jakie mali przedsiębiorcy kochają najbardziej.
Najlepsza forma promocji to taka, na którą Cię stać. Prowadząc małą firmę, często wydatki na reklamę wydają się zbędną inwestycją, kiedy trzeba opłacić ZUS i rachunki. A przecież wiadomo, że bez reklamy trudno pozyskać nowych klientów. Dlatego najczęściej wybieraną formą promocji przez sektor MMŚP jest reklama darmowa lub niskobudżetowa oraz okazjonalna. Kiedy zyski są większe, wówczas można zaplanować szersze działania promocyjne. W tym artykule przedstawię najprostsze i niewymagające dużych nakładów finansowych formy promocji i miejsca, gdzie warto, aby mała firma zaistniała w sieci.
Ogólnopolskie wyszukiwarki firm
Wyszukiwarki firm, zwane także katalogami, są zbiorem prezentacji firm ze wszystkich branż z całej Polski. Przedstawiają ich dane kontaktowe, opisy działalności czy oferty produktów i usług. Wiarygodne dla Google, o ugruntowanej pozycji serwisy (takie jak Firmy.net, Panorama Firm czy Pkt), pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania i prowadzą do prezentacji przedsiębiorstw z danej branży i w danej lokalizacji. Z tego powodu na strony katalogów trafiają miliony potencjalnych klientów poszukujących produktów czy usług w internecie.
Większość katalogów firm oferuje darmowe wpisy, czyli całkowicie za darmo można uzupełnić główne dane o swojej firmie, korzystając z najbardziej podstawowej formy prezentacji. Jest to jedna z dobrych metod na zaistnieje firmy w sieci, co ułatwia użytkownikom internetu odnalezienie konkretnych informacji na temat przedsiębiorstw. Twórcy portali oferują również płatne pakiety usług z rozbudowaną formą ekspozycji i korzyściami w postaci większej liczby odwiedzin prezentacji przez potencjalnych klientów.
O czym musisz pamiętać, prezentując firmę w katalogach firm?
Decydując się na taką formę promocji, przedsiębiorcy muszą pamiętać, że spora część odpowiedzialności za skuteczność reklamy w katalogach leży po ich stronie. Nikt bowiem nie skorzysta z usług firmy, nawet jeśli będzie można ją znaleźć na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania, gdy informacje o firmie i jej ofercie będą niekompletne czy nieaktualne. Same dane kontaktowe nie wystarczą, aby pozyskać nowych klientów.
Należy zatem koniecznie zadbać o uzupełnienie wszystkich danych teleadresowych wraz z godzinami otwarcia, stworzenie ciekawego i unikalnego opisu działalności oraz zaprezentowanie wszystkich usług lub produktów ze swojej oferty. Jeśli zaciekawisz swoją ofertą, skontaktowanie się z Tobą będzie już ostatnim krokiem podczas tej wizyty.
Zastanawiasz się, czy jest to właściwe miejsce dla Twojego biznesu?
Jeśli nie posiadasz własnej strony internetowej, jest to idealne miejsce na zaistnieje w sieci. Jeśli już masz własną witrynę, lecz jej nie promujesz w żaden sposób, również warto, abyś skorzystał z tej formy promocji. Prezentacje firm w katalogach są zoptymalizowane i wypozycjonowane, więc dodając do nich swoją ofertę, masz szansę na zaistnienie wysoko w wynikach wyszukiwania Google.
Lokalne i branżowe katalogi firm
Katalogi branżowe lub bazujące na lokalizacji to podobnie jak duże ogólnopolskie portale bazy firm, jednak wyspecjalizowane pod konkretnym kątem. Można spotkać serwisy przedstawiające firmy z konkretnej branży np.: budowlane, turystyczne, czy serwisy grupujące informacje i przedsiębiorstwa z jednej lokalizacji.
Jak wybrać odpowiedni portal dla reklamy swojej firmy?
Aby wybrać odpowiedni portal dla swojej branży, najlepiej rozpocząć poszukiwania w Google. Wpisz słowa klucze lub frazy, które przedstawiają rodzaj Twojej działalności i sprawdź, które portale pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania. Zweryfikuj jak najwięcej fraz, które przychodzą Ci na myśl i sprawdź co najmniej kilka stron z wynikami wyszukiwania. Da Ci to obraz, czy potencjalny klient jest w stanie trafić na wybrany przez Ciebie portal przez wyszukiwarkę Google. Im wyżej plasuje się dany serwis, tym jest on bardziej wartościowy.
Innym sposobem wyboru miejsca na reklamę jest sprawdzenie, gdzie promuje się Twoja konkurencja. Najszybciej dowiesz się tego, wpisując nazwę firmy konkurenta w Google. Przejrzyj wyniki wyszukiwania i sprawdź, w których serwisach posiada on rozbudowaną prezentację.
Jeśli chodzi o portale bazujące na lokalizacji, wówczas najlepiej sprawdzić ofertę reklamową serwisów popularnych i lubianych przez lokalną społeczność. Są to w głównej mierze portale informacyjne. Oprócz istotnych dla mieszkańców wiadomości prezentują one również katalogi lokalnie działających firm. Pomyśl zatem, który internetowy serwis z lokalnymi wiadomościami odwiedzasz najchętniej i sprawdź możliwość zaprezentowania w nim swojej działalności. Istnieją również portale skupiające tylko bazy firm z lokalnego rynku. Niektóre z nich zyskały sporą popularność wśród społeczności, będąc źródłem informacji o lokalnych specjalistach. Upewnij się, że na takich stronach nie brakuje Twojej firmy.
Wizytówka w mapach Google
Jeśli świadczysz usługi pod konkretnym adresem, pod który klienci przychodzą do Ciebie osobiście, wówczas warto, abyś skorzystał z usługi Google Moja Firma. Jest to połączenie profilu Google+ i Map Google, co daje możliwość zaistnienia w lokalnych wynikach wyszukiwania Google.
Największy nacisk kładziony jest na dokładny adres prowadzenia działalności oraz aktualny numer telefonu do firmy, co jest weryfikowane przez Google poprzez przesłanie pocztą listu z kodem weryfikującym. Kod należy wprowadzić w profilu swojej firmy w Google+, aby móc rozpocząć reklamę. Dzięki temu Twoja firma zostaje ulokowana na mapie Google i jej dane pojawiają się poszukującym tego rodzaju działalności w Twojej lokalizacji.
Dlaczego aktualność danych Twojej firmy w sieci jest tak ważna?
Dodatkowo Google weryfikuje działalność firmy poprzez jej obecność w innych miejscach reklamowych w internecie. W im większej liczbie miejsc zamieścisz dane teleadresowe firmy, tym będzie ona bardziej wiarygodna dla wyszukiwarki. Służy to również agregacji informacji o profilu Twojej działalności. Kluczową kwestią dla Ciebie powinno być zadbanie o aktualność danych w każdym tym miejscu. Zgodność danych we wszystkich miejscach daje Google zielone światło na prezentowanie Twojej firmy wysoko w wynikach wyszukiwania.
Aby skorzystać z usługi Google Moja firma, przejdź na stronę www.google.com/business i zaloguj się, korzystając ze swojego konta Gmail.
Profil w social mediach
Świetną formę promocji firmy w sieci mogą stanowić social media. Choć założenie profilu w każdym portalu społecznościowym jest darmowe, to jednak długofalowa obecność na nich wymaga poświęcenia sporo czasu. Warto, abyś miał pomysł i przygotowaną strategię obecności, najlepiej na jednym wybranym portalu. Masz do wyboru wiele serwisów, dość mocno różniące się między sobą m.in.: Facebook, YouTube, Pinterest, Instagram, Tweeter, LinkedIn i inne. Twój wybór powinien zależeć od tego, gdzie są Twoi klienci, co chcesz przekazać i jaki cel osiągnąć.
Po co Twojej firmie social media?
Portale społecznościowe to idealne miejsce do budowania relacji z klientem, a również sposób na pozyskiwanie nowych klientów. Coraz częściej internauci poszukują informacji o konkretnej firmie na Facebooku. Jest to dla nich całkiem naturalne miejsce na zweryfikowanie wiarygodności firmy lub sprawdzenie, co się aktualnie w niej dzieje. Social media to jednak nie tylko (a może aż) komunikacja z otoczeniem, czyli obecnymi i potencjalnymi klientami. Już od dawna można także śmiało powiedzieć, że również sprzedaż w tych kanałach przynosi zadowalające efekty.
Niestety samo założenie profilu na serwisie społecznościowym nie wpłynie pozytywnie na wizerunek firmy w internecie. Aby tak się stało, należy dbać o częste publikowanie postów oraz ciągle nawiązywanie relacji z fanami i śledzącymi Twój profil osobami. Tu potrzebny jest przede wszystkim pomysł i konsekwencja.
Ważna wskazówka
Ostatnimi czasy dla Google bardzo istotne są wszystkie miejsca, w których się reklamujesz. Warto zadbać o to, jakie informacje prezentujesz na temat swojej oferty w sieci.
Przygotuj szablon danych, jakie chcesz opublikować w wybranych serwisach zewnętrznych (nazwa firmy, dokładny adres, numer telefonu, adres e-mail). W ten sposób zyskasz pewność, że niezależnie od serwisu, Twoi klienci otrzymają dokładnie te same informacje. Jest to potwierdzenie dla Google, że dane są aktualne i można je wyświetlać internautom.
Bardzo ważne, aby treści opisujące Twoją firmę były unikalne w każdym miejscu, gdzie je publikujesz. Każdy portal prowadzi swoje działania pozycjonerskie po to, aby przyciągnąć na Twoją prezentację jak najwięcej potencjalnych klientów. Zatem nie kopiuj treści z innych stron. Jest to bardzo ważne, gdyż duplikowanie ich wpływa negatywnie na pozycję danej prezentacji w Google, niwelując w ten sposób szansę na nowych klientów.
Mapy Google i Social Media ok. Chciałbym zobaczyć Państwa ocenę, artykuł odnośnie opłacalności inwestycji w Adwords, a inwestycją w tzw. pozycjonowanie “naturalne” – czyli Adwords vs Pozycjonowanie Naturalne. Rozchodzi mi się tutaj o efekt standardowego klienta po wpisaniu odpowiednich fraz do Google. Najpierw dostaje 3 reklamy od góry, następnie 3 reklamy firm “lokalnych”, dopiero w następnej kolejności jest “pozycjonowanie naturalne”. Można by powiedzieć: 1 miejsce w pozycjonowaniu naturalnym, niekiedy może równać się 7 pozycji w wyszukiwarce – patrząc oczywiście przez pryzmat standardowego klienta. Czy rzeczywiście na 100% dostrzeże pierwszą stronę pozycjonowaną “naturalnie” ?
Pozdrawiam AK
Rzeczywiście kwestia wyboru między kampaniami Adwords a usługą pozycjonowania (tutaj rozumiem opłacanie usług specjalisty lub agencji pozycjonującej) budzi wiele dyskusji. Które działanie się bardziej opłaca, jest całkowicie zależne od każdej pojedynczej firmy. Każdy przedsiębiorca musi wypróbować, które działania przynoszą mu większe korzyści.
Co do miejsc w wynikach wyszukiwania, to Google zmieniało już wielokrotnie widok list i pewnie nie raz jeszcze będzie testować nowe rozwiązania. Powodem jest to, aby zoptymalizować proces wyszukiwania, jak również, co jest oczywiste, chęć zarobku na kampaniach Adwords.
Małe firmy muszą w szczególności zadbać o wykorzystanie wszystkich możliwości pojawienia się w wynikach wyszukiwania – w artykule wskazałam darmowe miejsca, które warto wykorzystać. Działania pozycjonerskie czy wydatki na reklamę Adwords to już inwestycja.
Poruszył Pan bardzo ciekawe zagadnienie, z którym też na co dzień zastanawiamy się wraz z naszymi klientami. Kampanie Adwords mają kilka zalet, wśród nich bardzo ważne są natychmiastowe pojawienie się w czołówce wyników i brak ograniczenia co do wyboru fraz (można je bardzo szybko zmienić). Są też jednak wady, wśród nich taka, że wyniki reklamowe cieszą się mniejszym zaufaniem wśród niektórych grup klientów, którzy uważają wyniki naturalne za najbardziej wartościowe a reklamy Adwords za czysty marketing. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że wyniki naturalne też w jakimś stopniu są zmanipulowane. Pozycjonowanie może też okazać się znacznie tańsze, ale nie jest to stuprocentową regułą. Dobrą strategią może być przeprowadzenie kampanii Adwords przez pierwsze kilka miesięcy, a w międzyczasie zlecenie działań pozycjonerskich (a najlepiej ogólnego marketingu, bo obecnie tradycyjne pojęcie pozycjonowania już odchodzi do lamusa) zaufanej firmie.