Mała firma w sieci

Dlaczego blog firmowy jest ważniejszy, niż myślisz

fot. Gratisography / pexels.com
781wyświetleń

Konsumenci są bardzo aktywni w poszukiwaniu informacji przed zakupem. I chętnie szukają ich na blogach, również firmowych. To ogromny potencjał dla firm – czy wiesz, jak go wykorzystać?

 
Tradycyjne formy reklamy jak prasa, radio czy TV opierają się na zasięgu, dotarciu do jak największej liczby osób, której niewielki procent stanowią nasi potencjalni klienci. A przy tym odbiorcy konsumują media niedbale, zazwyczaj „włączając się” w czasie bloków reklamowych. W sieci nie jest łatwiej. Użytkownicy cierpią na „ślepotę banerową”, średnia klikalność banerów wynosi niecałe 1% (Content Standard), a blisko połowa Polaków korzysta z adblocków (OnAudience.com). Odpowiedzią jest komunikacja zbudowana na content marketingu. To strategia oparta na tworzeniu i dostarczaniu wartościowych treści, zamiast przekazów stricte reklamowych. Jednym z narzędzi, które pozwala realizować tę strategię, jest blog.
Główną zaletą bloga jest to, że w pełni decydujesz, co się na nim znajdzie. Co więcej, blog stanowi drugie pod względem ważności źródło informacji o firmie (pierwszym są strony www), wyprzedzając nawet social media (Blogifirmowe.com). A przy tym ma długą żywotność, treści nie dezaktualizują się tak szybko i łatwiej je odnaleźć niż na facebookowym profilu. A wszystkie badania potwierdzają, że…
Konsumenci szukają Ciebie
Choć wymagający i odporni na tradycyjną reklamę, konsumenci szukają treści o firmach, markach i produktach. Sprawdzają nawet 11 źródeł przed dokonaniem zakupu (w 2009 r. wg Google było ich 5), szukając pogłębionych informacji, a także opinii i rekomendacji. Według firmy badawczej Forrester, 70% internautów otwarcie przyznaje, że kieruje się opiniami, jakie znajduje między innymi na blogach. Drzemie tu ogromny potencjał, który warto wykorzystać, czyniąc z bloga epicentrum działań komunikacyjnych.
Wiele korzyści, niskie koszty
Blog jest tanim narzędziem, a jednocześnie bardzo skutecznym, również w obszarze public relations. Daje Twojej firmie głos i czyni ją bardziej ludzką. Tutaj możesz budować historię swojej marki i pokazywać firmę i produkty w szerszym kontekście. Możesz pomagać, tworząc posty odpowiadające na najczęściej zgłaszane zapytania i problemy. Możesz komentować trendy rynkowe, ale także pokazać, kto stoi za Twoją firmą. To ostatnie ma szczególne znaczenie w branży B2B. To nie tylko wartościowa wiedza dla klienta, ale i świetne narzędzie budowania zaufania i eksperckiej pozycji na rynku.
Blog napędza biznes
Blog jest przede wszystkim magazynem treści. Jeśli zadbasz, aby były one zoptymalizowane pod SEO, pomoże Ci przyciągnąć nowy ruch do Twojej witryny z wyszukiwarek. Firmy, które zamieszczają minimum 15 postów miesięcznie, mają 5 razy większy ruch (HubSpot). Więcej treści w Twojej witrynie to też więcej możliwości indeksacji przez Google, nawet 434% więcej (Content+). Blog ściśle współpracuje też z mediami społecznościowymi, będąc źródłem treści do publikacji i dodatkowego ruchu dzięki udostępnieniu postów.
Blog wspiera także sprzedaż, szczególnie w branży e-commerce. Według ankiety HubSpot, 60% spośród firm, które mają blog, pozyskuje więcej klientów niż te, które bloga nie mają. Popularne treści budują ruch na stronie, a ten można przekierować do sklepu internetowego, zachęcić do zapisania się na newsletter czy pozostawienia kontaktu. Z kolei posiadanie bloga w B2B zwiększa liczbę pozyskanych leadów nawet o 67% miesięcznie (SocialMediaB2B).
Dwa warunki sukcesu
Jak zapewnić popularność blogowi i dotrzeć do potencjalnego klienta? Decydują o tym zarówno dobre treści, jak i wielokanałowa dystrybucja. Dobre treści są nie tylko unikalne i atrakcyjne, ale przede wszystkim stawiają w centrum uwagi potrzebę (i emocje) odbiorcy. Jeśli uda Ci się więc umiejętnie wpisać produkt w jego kontekst życiowy czy zawodowy (a nie zachęcać wprost do kupna), zyskasz uwagę i uznanie. Inaczej blog stanie się słupem ogłoszeniowym.
Tworząc blog dla goodie (platformy smart shoppingowej oferującej dostęp do kuponów, gazetek, kart stałego klienta i umożliwiającej zwrot części wydatków za zakupy – cashback), wiedzieliśmy, że musimy wpisać nasz obszar działalności, czyli zakupy, w szerszy kontekst. Nie promujemy przecież kupowania wyłącznie dla posiadania. Pomagamy odnaleźć się w gąszczu konkurencyjnych ofert, edukujemy i inspirujemy. Punktem wyjścia jest potrzeba czytelnika, np. znalezienie świątecznego prezentu dla nastolatka (kto ma nastolatka, wie, jakie to trudne) czy zakup taniego i dobrego oczyszczacza powietrza. A następnie tworzymy posty tak, aby podpowiadały, na co zwrócić uwagę podczas zakupów, pozostawiając ostateczny wybór użytkownikowi.
Nawet najlepsze treści potrzebują jednak przemyślanej dystrybucji. Warto uwzględnić w niej zarówno płatne kanały promocji (najskuteczniejsze to posty sponsorowane w social media i kampanie AdWords), jak i bezpłatne. W tej drugiej grupie znajdują się przede wszystkim newslettery i media społecznościowe. Newslettery wbrew zapowiedziom nie zostały zdetronizowane przez social media i są bardzo dobrze akceptowaną formą komunikacji. 72% internautów deklaruje, że chciałoby otrzymywać więcej wiadomości e-mail, jeśli zawierałyby one treści ułatwiające im zakupy (Optivo). Przy okazji to odpowiedź na pytanie, o czym pisać na blogu.
Jeśli chodzi o media społecznościowe, wybierz tylko te, w których faktycznie obecni są Twoi potencjalni klienci, a także weź pod uwagę rodzaj contentu. Jeśli siłą Twojego bloga są zdjęcia, warto promować posty na Instagramie i Pintereście. Dla branży B2B często dużo lepszymi kanałami niż Facebook są LinkedIn i Twitter.
Testuj różne kanały dystrybucji
Planując dystrybucję, korzystaj z różnych platform i narzędzi analitycznych, sprawdzaj, co najlepiej działa. Warto też sięgnąć po mniej popularne metody, bo mogą się one okazać bardzo skuteczne w przypadku Twojej grupy docelowej, np.:

  • Influencer marketing – nawiąż współpracę z wpływowymi osobami w Twojej branży, które są aktywne w sieci, blogują. Poproś o wypowiedź, przeprowadź wywiad i zachęć do opublikowania wspólnie stworzonego materiału na ich profilu społecznościowym, dzięki czemu zyskasz dodatkowy zasięg.
  • Obsługa klienta – wykorzystaj blog, aby powiedzieć więcej niż w FAQ, opowiedz historię klientów, którym pomogłeś, zamieść odpowiedzi na najczęściej zgłaszane problemy. Umieść link do bloga w e-mailach wysyłanych przez BOK.
  • Rekrutacja – blogi pomagają pokazywać ludzką twarz firmy, tutaj możesz więc wzmocnić wizerunek atrakcyjnego miejsca pracy; link do bloga warto zamieścić w ogłoszeniach o pracę.
  • Sprzedaż – wykorzystaj blog do pokazania, jak wpływasz na życie codzienne swoich klientów (B2C) lub jak Twoje rozwiązania pomagają prowadzić biznes (B2B), stwórz inspirujące case study, do którego handlowiec będzie mógł odesłać klienta.
  • Recycling – wykorzystuj stworzone treści wielokrotnie. Przypominaj najlepsze posty, te ponadczasowe przerabiaj na inne formaty. Na przykład stwórz e-book z popularnych postów, zrób z nich infografikę (i wrzuć na Pinteresta) lub prostą animację (i opublikuj na YouTubie).
  • Pracownicy – jest jeszcze jedna korzyść z posiadania bloga. Jeśli uda Ci się zaangażować zespół do jego tworzenia i promowania w social media, to pracownicy nie tylko zasilą go ciekawymi treściami, ale staną się ambasadorami firmy. Oni również dzięki tym treściom będą mogli pokazać się z profesjonalnej strony.

Dodaj komentarz