Mała firma w sieci

Jak skutecznie wypromować swoją firmę? Porady dla małych firm

fot. istockphoto.com
454wyświetleń

Mała firma w sieci

fot. istockphoto.com
fot. istockphoto.com

Trudna sytuacja na rynku zmusza firmy do weryfikowania swojego podejścia do prowadzenia biznesu, jak również sposobów jego promowania. Kryzys to z jednej strony czas redukowania wydatków, w tym na reklamę. Z drugiej jednak strony tworzy się wówczas błędne koło, bo mniej inwestycji w reklamę równa się mniejszej liczbie klientów. Jak zatem przerwać ten niekorzystny schemat, jednocześnie nie wydając fortuny na akcje promocyjne?

Odpowiedzi na to pytanie należy szukać w następujących kwestiach:

  • dywersyfikacji źródeł pozyskiwania klientów,
  • aktywności w social media,
  • dostarczaniu wartościowej treści,
  • dostosowania do mobilnych użytkowników.

Bez zadbania o wyżej wymienione obszary, bardzo trudno będzie małym firmom budować swoją konkurencyjność na rynku. Jednak wykorzystanie ogromnego potencjału, który drzemie w nowoczesnych formach promocji internetowej, zwiększy zdecydowanie szanse na sukces każdego przedsiębiorstwa.

# 1. Dywersyfikacja działań – miejsca, w których nie może Cię zabraknąć

Małe firmy muszą stawiać na dywersyfikację działań reklamowych, inwestując w wiele zróżnicowanych, skutecznych źródeł pozyskiwania klientów z internetu, jeśli nie chcą przegrać z konkurencją. Strona www z pewnością jest bardzo ważnym elementem obecności w sieci, jednak jej stworzenie i utrzymanie to często wydatek, na który małe firmy w czasie recesji nie mogą sobie pozwolić.
Na szczęście są też inne, tańsze lub nawet darmowe alternatywy dla WWW. Jedną z nich są katalogi firm. Część z nich zawiera podstawowe dane teleadresowe i informacje o profilu działalności firmy. Inne, bardziej zaawansowane, oferują rozbudowaną prezentację firmy, łącznie ze stroną www na osobnej domenie. Jest to bardzo efektywne źródło pozyskiwania klientów z internetu, bo na prezentację firmy trafiają klienci już zainteresowani konkretną usługą czy produktem. Katalogi takie są dobrze pozycjonowane, więc dodając do nich swoją ofertę, zwiększamy szanse na zaistnienie wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Decydując się na taką formę promocji, przedsiębiorcy muszą pamiętać, że spora część odpowiedzialności za skuteczność reklamy w katalogach leży po ich stronie. Nikt bowiem nie skorzysta z usług firmy, jeśli dane będą niekompletne czy nieaktualne.
Nieodzowna jest również obecność na portalach ogłoszeniowych czy aukcyjnych, gdzie dochodzi do sprzedaży bezpośredniej. Z badania przeprowadzonego przez Firmy.net w październiku br. wynika, że małe firmy coraz chętniej zamieszczają swoją ofertę na lokalnych portalach ogłoszeniowych, czy w porównywarkach cen. Rosnącą popularnością cieszą się również serwisy branżowe czy regionalne. Jest to bardzo dobra informacja świadcząca o tym, że lokalne przedsiębiorstwa są coraz bardziej świadome różnorodnych źródeł pozyskiwania klientów z internetu stosunkowo niewielkim kosztem.
Przedsiębiorcy są wciąż mało świadomi innych, nowoczesnych narzędzi, które mogłyby im ułatwić prowadzenie i reklamę swojego biznesu. Chętnie stosują standardowe rozwiązania, takie jak www czy SEO, zapominając o tych bardziej zaawansowanych, które są szansą na optymalizację działań reklamowych w internecie. Reklama na portalach społecznościowych, zbieranie bazy klientów do kampanii e-mailingowych, śledzenie statystyk z konwersji, to luka w aktywności online małych firm.

# 2. Social media – idealne miejsce dla small businessu

Oddzielny temat promocji firmy w sieci stanowią social media. Są one idealnym miejscem do budowania długofalowych relacji z klientem. A jak wiadomo, stali klienci, którzy ufają naszej marce, w dobie kryzysu są na wagę złota. Tak jak jeszcze do niedawna, brak strony www budził u użytkowników pewne podejrzenia co do profesjonalizmu danego przedsiębiorstwa, tak teraz, nieobecność profilu na Facebooku może wydawać się sporej części klientów co najmniej dziwna. Małe przedsiębiorstwa powinny również rozważyć obecność w Google+ Lokalnie. Jest to idealne rozwiązanie dla firm oferujących lokalne produkty i usługi. Powstałe dzięki połączeniu profilu Google+ i Miejsce Google, Google+ Lokalnie daje nie tylko możliwość komunikowania z fanami. Dzięki obecności na tej platformie, firma ma szansę zaistnieć w 3 dodatkowych miejscach w sieci– wyszukiwarce Google, mapach Google oraz Google +.

# 3. Wartościowa treść dla klientów – dziel się swoją wiedzą

Warto też rozważyć zmianę podejścia do pozyskiwania klientów, od nastawionego wyłącznie na sprzedaż na tzw. content marketing. Jego główną ideą jest docieranie do potencjalnych klientów za pomocą wartościowej treści, która jest odpowiedzią na ich problemy czy wątpliwości. Posłużmy się konkretnym przykładem. Ktoś, kto zastanawia się nad zakupieniem filtra do wody, będzie chciał najpierw poznać korzyści z posiadania takiego urządzenia. My, jako specjaliści z tej dziedziny, stworzymy odpowiedni artykuł na naszej stronie, na którą trafia zainteresowany jego treścią klient. I tak, po nitce do kłębka, w końcu dociera na stronę z naszą ofertą. Dodatkowo, content marketing jest bardzo lubiany przez Pandę – algorytm Google, który decyduje o tym, jakie treści będą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania na konkretne zapytania. Dzięki takim wartościowym linkom nasza strona jest wysoko pozycjonowana i łatwiej zostanie odnaleziona przez klientów. Zakładając oczywiście, że treści na witrynie są unikalne, a nie kopiowane z innych serwisów.

# 4. Małe firmy w centrum mobilnej rewolucji – daj się znaleźć w świecie mobile

Kolejną ważną kwestią jest mobilna rewolucja, która dzieje się na naszych oczach, Coraz częściej klienci szukają produktów i usług nie w zaciszu własnego domu, przed laptopem czy komputerem stacjonarnym, ale w biegu, w drodze do pracy, podczas jazdy komunikacją miejską, w tak zwanym międzyczasie. Obecnie 95 procent telefonów w ofercie głównych operatorów to smartfony. 1/3 Polaków ma już swój smartfon, a liczba ta rośnie w szybkim tempie. Warto więc zastanowić się nad tym, jak ułatwić mobilnym klientom korzystanie z naszych usług. Jednym z rozwiązań jest mobilna wersja strony www, tzw. RWD, czyli Responsive Web Design, która bardzo ułatwia użytkownikom nawigację na stronie z poziomu telefonu.
Firmy.net wychodzi naprzeciw zmieniającej się rzeczywistości i oferuje użytkownikom aplikację mobilną, dzięki której w niezwykle prosty i szybki sposób, znajdą oni firmę, produkt czy usługę, których aktualnie potrzebują. Warto zwrócić uwagę na fakt, że 70 procent wyszukiwań mobilnych prowadzi do podjęcia konkretnej akcji w ciągu godziny. Często bowiem, jeśli szukamy czegoś w telefonie, oznacza, że potrzebujemy tego właśnie w tym momencie. Jest to ogromna szansa dla każdej małej, lokalnej firmy, gdyż wystarczy, by uzupełniła ona najważniejsze dane, takie jak godziny otwarcia, aby po branży i lokalizacji została łatwo odnaleziona przez mobilnego użytkownika.

Kryzys jako szansa

Kryzys to duże wyzwanie dla małych, lokalnych firm, ale z drugiej strony wielka szansa, by pokazać, na co nas naprawdę stać. A dywersyfikacja działań promocyjnych w internecie ma za zadanie pokazać klientom, że nie tylko istniejemy i jakoś sobie radzimy, ale co więcej – mimo niesprzyjającej koniunktury, prężnie działamy i ciągle się rozwijamy. A taki wizerunek firmy jest chyba marzeniem każdego przedsiębiorcy.

3 komentarze

  1. Mimo że nasza firma korzysta już z większości rozwiązań , nadal jest ciężko pozyskać unikalnych i zarazem zaangażowanych klientów którzy zakończą przeglądanie zakupem a nie poprzestaną tylko na przejrzeniu oferty. Wielu klientów nadal lubi tylko zbierać informacje w necie.

  2. Prawda jest taka, że strona www zgodna z najnowszymi trendami (m.in. RWD) powoli staje się standardem. Fakt, strona atrakcyjna wizualnie cieszy oko, ale jak wśród tych wszystkich atrakcyjnych stron odnaleźć tzw. “perełkę” – czyli firmę godną zaufania, cieszącą się dobrą opinią? Na co zwracać szczególną uwagę, kiedy wszystko tak pięknie dopracowane i idealne? Skąd mam wiedzieć, że atrakcyjna strona www to nie ładne opakowanie kiepskiego produktu?
    Z pewnością tą “perełką” będzie umiejętne przedstawienie czynnika ludzkiego na stronie w formie doświadczenia, wysokiej jakości oferowanych produktów czy zaprezentowanie bogactwa realizacji z referencjami. To jest właśnie ta “perełka”, której nie zapewni żaden gotowy szablon www. Z tak przygotowaną stroną można dumnie podbijać internet. I tego życzę wszystkim właścicielom stron www.

  3. Dobre porady zawsze mile widziane 🙂 W swojej firmie staram się poszukiwać alternatywnych form reklamy, jednak jak komentuje wyżej Grzegorz ciągle jest problem z nowymi klientami. Ale rzeczywiście, lepiej jest działać, niż czekać z założonymi rękami i płakać.

Dodaj komentarz