Mała firma w sieci

Jak wykorzystać social media do budowania relacji?

Spotkanie biznesowe przy kawie
fot. iStock
572wyświetleń
Spotkanie biznesowe przy kawie
fot. iStock

Ktoś kiedyś powiedział, że biznes to relacje. I to prawda. Znajomości, jeśli nawet nie są najważniejsze w biznesie, z pewnością są jednym z jego kluczowych elementów. Jak zatem poszerzać swoją sieć networkingową, a co za tym idzie potencjał biznesowy?

Świetnym narzędziem są social media. Są bezpłatne, dają ogromne możliwości funkcjonalne, a także dostęp właściwie do każdego. Pozostaje pytanie, jak w praktyce korzystać z nich, by osiągnąć spodziewane cele i korzyści?
 

7 wskazówek, które pozwolą Ci skorzystać z potencjału mediów społecznościowych

 

Po pierwsze: CEL

Na początek zastanów się, jaki jest główny cel Twoich działań. Chcesz wypracować swój wizerunek osobisty? Zbudować markę eksperta w konkretnej dziedzinie? Zdobyć nowych klientów? Jeśli odpowiedziałeś sobie na to pytanie, to ⅓ sukcesu już za Tobą.
 

Po drugie: NATURALNOŚĆ

Bądź sobą. Marka osobista to w mojej prywatnej definicji „świadome bycie sobą”. Przede wszystkim wiedzieć, kim jesteś lub do jakiego „siebie” dążysz i do tego dostosuj swoje działania. Udawanie kogoś innego jest o wiele trudniejsze i mniej efektywne na dłuższą metę, a poza tym życie szybko weryfikuje, jaka jest prawda.
 

Po trzecie: POKAŻ SIĘ

Zbuduj umiejętnie swój profil. Zdjęcie musi mieć dobrą jakość, jednak powinieneś wyglądać na nim naturalnie. Koniecznie przyjrzyj się ustawieniom prywatności i bezpieczeństwa, a następnie zdecyduj, jakie informacje chcesz udostępnić szerzej i którym kontaktom z budowanej listy. W przypadku prowadzenia networkingu istotne będzie dzielenie się swoimi treściami, a więc wypowiedziami dla mediów, linkami do bloga czy materiałami w serwisach, jak np. SlideShare.
 

Po czwarte: STAWIAJ REALNE CELE

Mierz siły na zamiary. Wybierz tylko te serwisy i miejsca, w których będziesz w stanie działać regularnie i zostawiać tam pewną wartość. Zakładanie kont w każdym miejscu mija się z celem. Zaniedbany profil stwarza wrażenie, że jesteśmy nierzetelni. Dowiedz się dokładnie, jakie możliwości proponuje dany serwis społecznościowy i w ich ramach działaj.
 

Po piąte: BĄDŹ BEZINTERESOWNY

Najpierw dawaj. Dopiero kiedy coś ofiarujesz, możesz oczekiwać rewanżu, jednak pomagaj bezinteresownie. To istota networkingu.
 

Po szóste: KULTURA OSOBISTA

Pamiętaj, że kultura obowiązuje także w sieci. Stosuj etykietę oraz kulturę osobistą. Wykazuj szacunek dla innych, nie krytykując, ale dyskutując; najpierw słuchaj, później mów; zachowaj skromność przy eksponowaniu swoich umiejętności i sukcesów; nie zasypuj kontaktów rzeczami, które ich nie interesują, bo przestaną Cię obserwować bądź przestaną zwracać uwagę na udostępniane przez Ciebie treści.
 

Po siódme: BĄDŹ CIERPLIWY

Przyjmij właściwą postawę – przygotuj się na to, że efekty mogą przyjść dopiero po pewnym czasie. Może się okazać, że twoja wiedza i opinie w konfrontacji z wypowiedziami bardziej doświadczonych osób wypadną blado. Miej pewność siebie, ale i respekt przed zdaniem innych. Zacznij budować sieć kontaktów przez social media wtedy, kiedy będziesz pewien, że jesteś w stanie poświęcić wystarczająco wiele czasu na zaangażowanie się i regularne działania.
 
Networking to przede wszystkim budowanie relacji. Social media mogą nam w jego budowaniu pomóc, lecz – tak jak w każdej międzyludzkiej relacji – nie można się do nich ograniczyć, a jedynie traktować je jako narzędzie, środek, a nie cel. Technologia pomaga w rozwoju biznesu, ale nie wolno Ci zapomnieć, że najważniejszy w networkingu pozostaje człowiek.
 
Social media 2

1 Komentarz

  1. Zgodzę się przede wszystkim z drugą zasadą. Nienaturalność, bycie kimś innym, nadgorliwe kreowanie sobie i pokazywanie tego, co nie do końca jest prawdą – to najczęstszy błąd. To niestety widać, a wówczas nawiązywanie relacji, czy to bliższych czy biznesowych, już się nie uda..

Dodaj komentarz