Dla wielu właścicieli prowadzących własną działalność gospodarczą, czy firm z branży MSP dużym wyzwaniem jest już założenie ciekawego i użytecznego serwisu internetowego. Takiego, który będzie wizytówką firmy: przedstawi jej profil, ofertę, sukcesy, zadowolonych klientów oraz ułatwi z nią kontakt.
Przebrnięcie tego etapu nie oznacza jeszcze końca projektu. Samo posiadanie serwisu www to za mało w kończącej się pierwszej dekadzie XXI wieku. Taki serwis trzeba pokazać światu. Stworzyliśmy go, a zatem teraz zadbajmy, aby był chętnie oglądany. Jeśli nikt go nie znajdzie i nie odwiedzi, to egzystencja serwisu traci sens. Technicznie mówiąc, trzeba go wypozycjonować. Najprościej rzecz ujmując należy podjąć właściwe działania, aby nasz serwis uplasował się jak najwyżej w wyszukiwarkach internetowych.
To jest wyzwanie, z którym można sobie poradzić. Nawet dla tych zupełnie zielonych. Oczywiście w miarę szybko zdobędziemy pierwsze miejsce na nazwę naszej firmy (jeśli jest mało znana). Warto pokusić się jednak o wysokie miejsca na nazwy naszych produktów, słownictwo branżowe i specjalistyczne.
Co to jest pozycjonowanie?
Pozycjonowanie w największym uproszczeniu to nic innego, jak umieszczenie witryny na jak najwyższej pozycji na liście wyników wyszukiwania w wyszukiwarce poprzez odpowiednią budowę całego serwisu, opisy stron www, właściwie redagowane treści, rozpropagowanie linków do naszego serwisu, wpisy w katalogach branżowych, firmowych i internetowych. Generalnie serwis ma być tworzony i opisany tak, aby rozumiały go wyszukiwarki (roboty indeksujące). To oczywiście definicja mocno okrojona, ale na początek zupełnie wystarczająca. Pamiętajmy jednak zawsze, że serwis tworzymy dla ludzi. Dla użytkowników, przyszłych klientów i partnerów firmy. Pozycjonowanie nie może wpływać na zmniejszenie jego użyteczności! Do takiego serwisu nikt nie będzie chciał wrócić.
W im większej liczbie wyszukiwarek uda się osiągnąć wyższe wyniki, tym lepiej – więcej użytkowników odwiedzi nasze strony. Aktualnie w Polsce liczy się 5 silników wyszukiwawczych: Google, MSN, NetSprint, Szukacz, Yahoo (źródło ranking.pl). Całe szczęście algorytmy tych wyszukiwarek są w miarę podobne i najczęściej uzyskanie wysokich pozycji w jednej z nich skutkuje podobnym efektem w pozostałych (w długim horyzoncie czasowym).
Jak zacząć?
Pozycjonowanie to złożony proces składający się z kilku etapów. Pierwszym etapem pozycjonowania jest optymalizacja kodu html całego serwisu – stworzenie odpowiednich tzw. meta tagów, czyli niewidocznych dla oczu internauty sekcji strony, które są ważne dla wyszukiwarek. Sekcje te to tytuł strony (title), opis serwisu (meta description) i słowa kluczowe (meta keywords), po których uznajemy, że nasza oferta powinna być wyszukiwana. Meta tagi powinny odzwierciedlać istotę naszej działalności, ale nie powinny być zbyt ogólnikowe. Czym dokładniej tym lepiej. W celu dobrania odpowiednich tagów stron radzę spojrzeć na to z punktu widzenia użytkownika. Co przeciętny Internauta wpisuje w okienko wyszukiwarki, aby znaleźć nasze produkty? Zróbmy sobie listę takich słów i fraz i starajmy się jak najlepiej wykorzystać je w meta tagach. Co ważne, każda podstrona powinna mieć inny tytuł i inne tagi – adekwatne do prezentowanych na niej treści. Choć uważa się, że tagi keywords i description straciły na znaczeniu, to nie zaszkodzi ich podać.
Drugi etap to modernizacja poprawności kodu strony, opisu grafik i zdjęć, tworzenie prostych adresów URL wszystkich podstron, przygotowanie nawigacji i mapy strony. Przyjrzyjmy się jeszcze zawartości naszego serwisu. Chodzi tu o treść oferty. Zadbajmy, aby w niej znalazły się nasze słowa klucze w postaci najczęściej wpisywanej przez szukających naszej oferty do wyszukiwarek. Pamiętajmy złotą zasadę – content is the king. To treść serwisu decyduje jego atrakcyjności, popularności, konkurencyjności. Zadbajmy o odnośniki do innych naszych podstron. Odnośnikami muszą być nasze słowa kluczowe.
Ostatni etap to zgłoszenie serwisu do indeksacji przez najważniejsze wyszukiwarki. Serwis firmowy powinniśmy także zarejestrować w katalogach stron portali oraz w katalogach branżowych. Dalej staramy się nawiązać współpracę z innymi bardzo popularnymi serwisami w celu umieszczenia linków do naszej witryny. Powiększmy liczbę odnośników na stronach naszych partnerów, kontrahentów, odbiorców czy klientów. Warto w tym miejscu wspomnieć o różnicy między wyszukiwarkami a katalogami. Zasadnicza różnica polega na tym, że zgłaszając stronę do wyszukiwarki podajemy jej adres URL. Po pewnym czasie robot indeksujący wyszukiwarki odwiedza nasz serwis i zbiera wszystkie dane z kodów źródłowych. Po ich przeanalizowaniu dane zostają zintegrowane z danymi już istniejącymi w bazie wyszukiwarki i pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Może to trwać nawet do kilku tygodni. Jeśli chodzi o katalogi to najczęściej sami podajemy tam tytuł i krótki opis naszego serwisu, branżę i adres URL. Po kilkunastu godzinach wpis jest już prezentowany na stronach danego katalogu. Zaznaczam – teksty w tym przypadku tworzymy sami. W przypadku wyszukiwarek są on głównie uzależnione od meta tagów serwisu i treści zawartych na podstronach.
Na koniec pozostaje jeszcze monitorowanie naszych działań optymalizacyjnych w statystykach odwiedzin. Sprawdzamy jak często Internauci trafiają do nas z wyszukiwarek i katalogów i jakich słów kluczowych używają. Analizujemy także pozycję naszego serwisu w wyszukiwarkach po danych słowach kluczowych. Działania te pozwolą na podjęcie drobnych zmian i modernizacji kodu, czy zawartości strony.
Jest jeszcze ważny aspekt, od którego należałoby w zasadzie rozpocząć. Chodzi o prostą nazwę domeny, która odgrywa ogromną rolę w pozycjonowaniu oraz w zapamiętywaniu przez internautę. Jeśli prowadzimy firmę to domena powinna być związana z jej nazwą lub produktem. Jeśli jest to serwis branżowy, czy hobbystyczny to ważne by nazwa adresu kojarzyła się z ściśle tematyką, a już najlepiej by zawierała słowo/słowa kluczowe.
Od czego zależy pozycja serwisu na liście wyników?
Dla przykładu NetSprint bierze pod uwagę w sumie około 100 czynników, które wpływają na pozycje strony w wynikach wyszukiwania. Najogólniej patrzymy na obiektywną wartość serwisu (wyznaczają ją m.in. popularność serwisu, analiza linków prowadzących do serwisu, jego charakter, czas istnienia w sieci oraz wiele innych czynników) oraz wartość poszczególnych dokumentów w kontekście konkretnego zapytania użytkownika. Na drugi czynnik wpływają głównie występowanie poszukiwanej przez użytkownika frazy w części dokumentu, która będzie dla niego widoczna, ale również np. treść linków zewnętrznych.
Mimo, że każda wyszukiwarka działa na trochę innych zasadach to można generalnie przyjąć, że wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania mają następujące elementy:
• adres domeny,
• tytuł strony,
• dalsza część adresu URL np. .pl/rankingi/ranking.html,
• słowa kluczowe np. <meta name=”keywords” content=”słowo1, słowo2, słowo3”>,
• opis strony np. <meta name=”description” content=”opis firmy”>,
• słowa ograniczone nagłówkami np.<h1>słowo1</h1>,
• słowa w treści strony,
• liczba odnośników prowadzących na naszą stronę,
• jakość odnośników prowadzących na naszą stronę,
• popularność serwisu,
• czas istnienia na rynku,
• tagi alt w opisach obrazków.
Korzyści
Pozycjonowaniem serwisu www możemy osiągnąć np.:
• wzrost oglądalności witryny, co powinno przełożyć się na wzrost sprzedaży;
• wzrost świadomości marki;
• stworzenie pozytywnego wizerunku;
• zwiększenie częstotliwości zakupów;
• wzrost zysków ze sprzedaży miejsca reklamowego (dla witryn korzystających z reklamy konteksowej);
• zmniejszenie kosztów na inne formy reklamy;
• odciążenie działu Help Desk dzięki dobrze stworzonej sekcji FAQ – najczęściej zadawanych pytań;
• uzyskanie przewagi nad konkurencją, która zajmuje niższe pozycje bądź nie promuje się w internecie.
Wysoka pozycja w wyszukiwarkach jest najskuteczniejszą formą internetowej promocji. To w pewnym sensie taka darmowa reklama. Promocja strony polega głównie na zwiększeniu liczby odwiedzin i zainteresowaniu kolejnych odbiorców naszym produktem czy usługą. Ponieważ internauci są statystycznie lepiej wykształceni i mają wyższe dochody niż średnia krajowa, to są lepszymi klientami niż pozostali. Z wyszukiwarek korzystają ludzie już częściowo zainteresowani daną grupą produktów. Oni dobrze wiedzą, jakich informacji szukają. Dlatego też pozycjonowanie to wyśmienity sposób na dotarcie do naszych „bardzo potencjalnych” klientów. To okno na świat, dzięki, któremu pozyskujemy nowych klientów i komunikujemy się z obecnymi.
Już był w ogródku …
Po zakończeniu tych wszystkich etapów chcielibyśmy zobaczyć konkretne efekty. Tu spotka nas niemiła niespodzianka. Na ostateczne rezultaty będziemy musieli poczekać. I nie chodzi tu o kilka dni, czy tygodni. Pozycjonowanie to proces długotrwały i ciągły. Pierwsze symptomy pozycjonowania ujrzymy dopiero po kilku miesiącach, a znaczące zmiany nawet po roku czy kilku latach. Pozycja powinna stopniowo rosnąć. Już wejście do TOP 10 na kilka słów kluczowych możemy uznać za pierwszy sukces.
Warto jeszcze wspomnieć, że są słowa i słowa. Mam tu namyśli pozycjonowanie serwisów na popularne słowa i na słowa niszowe. Tam gdzie jest duża konkurencja to trzeba więcej czasu, wysiłku, aby uzyskać właściwy efekt. Konkurencja nie śpi. Przy mniej popularnych słowach kluczowych nie będzie aż takich problemów.
742
Może zainteresuje Ciebie także to:
Landing page, który konwertuje. Jak go przygotować?
Robert Marczak
2.6k
Dotarcie do właściwego klienta z komunikatem to dopiero połowa sukcesu. Kluczem, który pozwoli pozyskać klienta, jest odpowiednia strona docelowa. Jak...
Zrównoważone budownictwo
Nieruchomosci-online.pl
653
Zrównoważone budownictwo znane jest także jako budownictwo ekologiczne lub zielone. Główną zasadą tego rodzaju budownictwa jest poszanowanie środowiska naturalnego.
Ile jest wart Twój lead? Pandemia zmienia kampanie online
Krzysztof Kapinos
2.5k
Pod wpływem pandemii marketerzy również musieli zmienić swoje przyzwyczajenia. Jednym z ważnych elementów było ograniczenie w możliwości „przyniesienia” odbiorcy swojemu...
Czy wykorzystujesz już cały potencjał kryzysu, żeby zarabiać więcej?
Bartosz Langa
2.3k
Załamywanie rąk w oczekiwaniu na lepsze czasy czy oczekiwanie pomocy od państwa jest strategią utopijną. Wiele firm, które już upadły...
Marka na Instagramie. 5 rzeczy, o których nie możesz zapomnieć
Ewa Suwińska
2.1k
Prowadzisz profil marki na Instagramie, a może dopiero planujesz go założyć? Niezależnie od tego, czy jesteś w trakcie swojej drogi,...
Bardzo ciekawy artykuł, sama praktyka
Pożyteczne i konkretne informacje
Do weboptimum.
Aktualny ranking.pl daje takie wyniki:
Google 96,58%
MSN 1,52%
NetSprint 0,82%
Szukacz 0,62%
Yahoo 0,30%
Z sieci korzysta ok. 15 mln internautów. Zatem taki 1% to ok. 150 000 userów. Uznałem, że warto dotrzeć do grupy docelowej o takiej liczebności. Szczególnie, że możemy dotrzeć za darmo.
do weboptimum: mała pomyłka – Google ma 96.58 %
Bardzo dobry artykuł,widać że autor wie o czym pisze.Gratulacje
W sumie całe pozycjonowanie prosto przedstawione w jednym artykule – bardzo dobrym artykule…
Bardzo ciekawe przypomnienie. Warto czytać artykuły o pozycjonowaniu aby unikać błędów podczas tworzenia serwisów www i zadbać o odpowiednią walidację strony. Im więcej wiemy tym jesteśmy lepsi w pozycjonowaniu witryn.
Nazwa domeny nie odgrywa “bardzo ważnej roli w pozycjonowaniu”. Poza tą nieścisłością bardzo dobry artykuł – ciągle jeszcze wiele osób nie wie, czym jest pozycjonowanie. Takie artykuły z pewnością przyczynią się do wzrostu świadomości Internautów.
Dobry artykuł
Ciekawy artykuł zbierający w jednym miejscu podstawowe zagadnienia dotyczące pozycjonowania. Warto przypomnieć sobie podstawy.
Zawsze stawiaj na merytorykę i bądź sumienny w dążeniu do celu.
To jest właściwa merytoryka. Ta strona zawiera istotne informacje gratuluję artykułu.
dobry artykul lecz ogolnikowy. Wielki plus
Artykuł całkiem sensowny, widać, że autor zna się na rzeczy i chce w jakis sposób przybliżyć sens pozycjonowania. Warto zastanowić się, czy wydać pieniądze na optymalizacje i pozycjonowanie – wg mnie jednak warto (oczywiście, jeśli ktoś sam nie pozycjonuje). Ja polecam w tym względzie fachowców – najlepiej z polecenia, a nie takich, którzy obiecują cuda za parę złotych na miesiąc.
czy nikt sie nie zastanawial jak to jest ze pozycjonowanie pokazuje rywalizacje ?
zadam tylko jedno pytanie : jesli sa trzy firmy x.y z. to ktora bedzie na pierwszym miejscu ?
a co powiecie jesli wygra firma x firmie y z ze beda jak wiecej zaplaca?
Na szczęście zaczyna być widoczne w Google, że w coraz większym stopniu w osiąganiu pozycji na określone frazy zaczyna być istotne to, ile razy dane frazy i w jakim kontekście pojawiają się na pozycjonowanej stronie