Mała firma w sieci

Każdy ma swoją historię. Zacznij świadomie opowiadać własną – online 

Dziewczyna z uśmiechem z arbuza
fot. Caju Gomes / unsplash.com
717wyświetleń

Teraz, kiedy komunikacja online zyskała tak bardzo na znaczeniu, warto przemyśleć, jak odnaleźć się w niej ze swoją marką. Wygrają Ci, którzy nie będą działać po partyzancku, a postawią na długofalową strategię.

 
Bądź uważny
Będąc młodym chłopakiem, początkowo nie miałem na siebie pomysłu, ale wiedziałem, że chcę wieść życie nieprzeciętne, niezależne i wypełnione pracą, która będzie moją pasją i pozwoli mi się realizować. Wchodząc na ścieżkę zawodową dość szybko zauważyłem swoje naturalne kompetencje i zacząłem je konsekwentnie rozwijać. Świat zmieniał się, ja wraz z nim, zauważając bieżące potrzeby klientów i wychodząc im naprzeciw, oferując konkretne i skuteczne rozwiązania.
Gdy rozpocząłem studia drugiego stopnia na kierunku Zarządzanie, właściwie natychmiast wiedziałem, o czym chcę pisać swoją pracę magisterską. Nigdy nie kryłem się z moją uważnością na codzienność, czytanie znaków i sygnałów, jakie każdego dnia docierają do mnie ze świata. To właśnie ta uważność niejednokrotnie była dla mnie drogowskazem, dzięki któremu nie zboczyłem z kursu i byłem w stanie podejmować dobre dla mnie decyzje.
Tak było i tym razem. Pewnego dnia podczas pracy w domowym biurze moją uwagę przykuł reportaż telewizyjny o zawodach przyszłości. Jednym z ekspertów był dr Mateusz Grzesiak, jeden z najbardziej rozpoznawalnych coachów w Polsce. W rozmowie podkreślał znaczenie nowych zawodów, których młodzi nauczyli się nie na studiach, a idąc z duchem i rozwojem internetu. Mówił o youtuberach, blogerach, vlogerach czy social media managerach, których obecnie zatrudniają wszystkie firmy chcące sprawnie prowadzić swoją komunikację.
Reaguj na zmiany
Tak, żyjemy w ciągłej zmianie. 10 lat temu nikt nie przypuszczał, że na blogu będzie można zarobić i to kolosalne pieniądze. Nikt nie sądził wtedy również, że wykształci się grupa nowych zawodów, które będą funkcjonować wyłącznie w sieci, a ludzie będą mieli biuro wszędzie tam, gdzie postawią laptop i podłączą się do internetu.
 

W tak zwanym świecie VUCA zwycięża ten, kto zauważa zmianę i reaguje na nią odpowiednio szybko.

 
Dziś już nikt nie śmieje się z niegdysiejszych szafiarek, które za jedno zdjęcie na Instagramie potrafią zarabiać tyle, ile przysłowiowy Kowalski przez cały rok pracy na etacie. A dziś, w obliczu kryzysu związanego z pandemią, biznes przenosi się do sfery online jak nigdy przedtem. Więc kto będzie umiał, kolokwialnie mówiąc, ogarniać social media, ten będzie umiał ogarniać biznes.
Docieraj do społeczności
Kluczowe jest jednak zrozumienie, jakimi prawami rządzą się media społecznościowe. Co w nich działa, a co nie, kto nadaje im kształt i wyznacza standardy? I w końcu – co zrobić, żeby zostać zauważonym i wybić się na tle konkurencji? Wiele osób uważa, że na robienie biznesu w social media jest już za późno, że wszystkie miejsca przy stole są już obsadzone i nie ma tortu do podzielenia. Nic bardziej mylnego – wciąż jest jeszcze wiele do zgarnięcia z tego stołu, ale potrzebujesz wyróżnika na rynku, odpowiedniej strategii i systemu, który pozwoli Ci skutecznie działać.
 

Zasada Pareto mówi, że 20% Twoich nakładów i wysiłku odpowiada za 80% osiąganych efektów.

 
W mediach społecznościowych widać to bardzo wyraźnie. Tylko 20% osób lub firm zarządzających własną marką osiąga sukces, podczas gdy 80% działa bez wyraźnej i konkretnej strategii. Umówmy się – dziesięć lat temu taka partyzantka miała rację bytu, ale dziś – gdy rynek jest nasycony markami od gigantów po małe butikowe firmy – nie ma miejsca w takich działaniach na przypadkowość i chaotyczność. Tutaj muszą być system i strategia.
Wrócę do mojej pracy magisterskiej – zauważyłem dość wcześnie potrzebę świadomego budowania marki osobistej nie tylko offline, ale przede wszystkim w social media i działaniach internetowych. Jeśli z samego Facebooka korzysta 15 milionów Polaków, a 11 milionów wchodzi codziennie do aplikacji, to oznacza 11 milionów potencjalnych klientów. To ogromny potencjał dla każdego przedsiębiorcy. Wymagania klientów względem marek zmieniły się i poszły wysoko do góry, inwestowanie w budowę wizerunku własnej firmy oraz marki osobistej przestały więc być fanaberią, a stały się koniecznością, by zaistnieć na rynku. Jednak pomimo iż dziś, w roku 2020 już to wiemy, to nadal dane są zaskakujące:

  • 20% (z 15 milionów) osób nie ma celu i nie wie, jak korzystać z narzędzi, jakie dają media społecznościowe;
  • 30% ma określony cel, ale nie ma umiejętności i wiedzy, jak wykorzystywać dostępne narzędzia;
  • 40% działa „na czuja”: funkcjonuje na platformach social media, lecz bez strategii i planu;
  • 10% posiada cel i wiedzę oraz skutecznie i świadomie wykorzystuje media społecznościowe do budowania własnej marki.

Tylko 10% wie, jak skutecznie poruszać się w świecie online i korzystać z dostępnych narzędzi do świadomego budowania marki osobistej i marki przedsiębiorstwa. To szalenie mało biorąc pod uwagę fakt, że wiedza jest dostępna właściwie od ręki (eksperci, specjalistyczne kursy online) i to w języku polskim! Bo już nie musimy posiłkować się ekspertami ze Stanów Zjednoczonych. Mamy w kraju świetnych specjalistów, którzy świat online znajdą od podszewki.
Działaj długofalowo
Social media to fascynujące środowisko, które daje szansę każdemu, trzeba jednak wiedzieć, jak z nich korzystać i jest to warunek konieczny. Teraz nawet bardziej niż kiedykolwiek, bo jeśli raz weszliśmy z biznesem głęboko do sfery online, to już raczej z niego nie wyjdziemy. Ta wiedza nie leży oczywiście na chodniku, ale jeśli potraktujemy to jako inwestycję we własny biznes czy w rozwój osobisty, to zwróci się szybciej niż myślisz, ponieważ często wystarczy wdrożyć jedną małą zmianę, która przyniesie spektakularne rezultaty.
Rozumiem, że dla wielu przedsiębiorców codzienna komunikacja w mediach społecznościowych to ogromne wyzwanie. Jednak, wracając do tematu zawodów przyszłości (czy też teraźniejszości, bo the future is now), na rynku funkcjonują specjaliści, którzy nie tylko potrafią napisać post na Facebooku, przygotować grafikę czy poprowadzić komunikację z klientami. Są eksperci, którzy od zera kompleksowo budują marki w mediach społecznościowych od strategii i wizerunku przez harmonogram działań aż po codzienną obsługę i pomoc w reagowaniu na sytuacje kryzysowe. Jako przedsiębiorca nie musisz znać się na wszystkim, od tego są eksperci, by wspomóc Cię w Twoim biznesie.
 

Zmiana jest trudna dla każdego. Jednak to od Ciebie zależy, jak do tej zmiany podejdziesz.

 

Możesz widzieć w niej zagrożenie, a możesz zobaczyć ocean możliwości. Zachęcam Cię do tego, by w strategicznym i świadomym działaniu w mediach społecznościowych zobaczyć możliwości i szansę dla Ciebie i Twojego biznesu.
Pragnę to jasno i wyraźnie podkreślić – jeśli chcesz skutecznie działać w mediach społecznościowych, jeśli chcesz sprzedawać produkty, usługi czy swoje idee i jeśli chcesz budować sieć lojalnych klientów – nie myśl o social media po macoszemu. Przerzuć swoje siły i działania do sfery online, wypracuj system i strategię działania w tym obszarze i obserwuj swoje rezultaty. Bo one na pewno przyjdą.

Dodaj komentarz