ABC biznesu

Zdrowie się opłaca – wellness dla pracowników

Dobre samopoczucie świece zen
469wyświetleń

Dobre samopoczucie świece zen

“Wellness” to pojęcie znane osobom interesującym się zdrowym trybem życia. Oznacza ono nie tylko dbałość o zdrowie i dobre samopoczucie, ale także równowagę pomiędzy życiem osobistym i zawodowym. Obecnie coraz częściej zalety tej koncepcji dostrzegają… pracodawcy!

Aby czuć się dobrze i mieć energię, należy o siebie dbać. Ten ogólnik zna każdy. Jednak, pomimo największych chęci, często troska o zdrowie, urodę i samopoczucie jest przekładana na czas “po pracy”. W ten sposób zdecydowana większość z nas oddziela zupełnie od siebie życie prywatne i zawodowe, jakby dotyczyło zupełnie innej osoby. Idea wellness przypomina, że życie mamy jedno i należy zadbać o to, aby cały dzień przed komputerem nie był przerywany jedynie niezdrowymi posiłkami.

Zauważmy, że rodzaj i warunki pracy mogą być powodem do zaburzenia równowagi, czego przejawem może być powszechny brak czasu, narastający stres i w końcu choroby zawodowe – mówi Tomasz Świderski, fizjoterapeuta z firmy Feel It.

Równowaga między życiem prywatnym a zawodowym w gestii pracodawcy

Na Zachodzie świadomość współzależności pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym pracowników coraz częściej dociera także do pracodawców. Ich reakcją na problemy zatrudnionych osób jest inicjowanie zakładowych programów wellness. Mają one na celu zwiększanie świadomości pracowników odnośnie zdrowego trybu życia oraz działania prewencyjne. Działania kierowane są w celu niwelowania otyłości, powszechnego bólu pleców, palenia tytoniu, wypalenia zawodowego itp.
W korporacjach coraz częściej aranżowane są spotkania ze specjalistami, dostarczane materiały edukacyjne, umożliwiany jest dostęp do zajęć i spotkań z dietetykami, trenerami personalnymi, fizjoterapeutami czy psychologami.

Przeprowadzając programy wellness, bardzo duży nacisk kładzie się na pogłębianie świadomości. Jeżeli pracownik zmieni postrzeganie problemu wywoływanego na przykład przez złe odżywianie i pozna łatwe sposoby na korektę nawyków, zmiana przyjdzie naturalnie – wyjaśnia Tomasz Świderski, którego firma podobne rozwiązania proponuje przedsiębiorstwom działającym w Polsce.

Przedsiębiorco, zadbaj o swój najcenniejszy kapitał

Mówi się, że najcenniejszym kapitałem przedsiębiorstwa są jego ludzie. Ale o jakim kapitale możemy mówić, jeśli pracownicy są w złej kondycji fizycznej, często chorują (a przez to korzystają ze zwolnień lekarskich), skarżą się na dolegliwości bólowe, działają pod wpływem silnego stresu i złego samopoczucia? Czy nie więcej korzyści odniesie firma, jeśli jej zespół będzie pełen sił witalnych, zdrowy i dobrze zmotywowany do osiągania kolejnych sukcesów?
Można powiedzieć, że starania przedsiębiorców mogą być bezcelowe. Przecież każdy z nas sam powinien umieć o siebie zadbać. Niestety, problem tkwi w tym, że po pierwsze – nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, jak niektóre nawyki wpływają na nasze zdrowie i samopoczucie, a po drugie, problemy pracowników mogą być także problemem zatrudniającej ich firmy.

Droga do wellness w małej firmie

Nie potrzeba kosztownych programów zdrowotnych w firmie, aby zadbać o poprawę samopoczucia osób w niej zatrudnionych. Drogę do wellness można rozpocząć od małych kroczków. Warto zwracać uwagę na drobne elementy biurowego życia, które po pewnym czasie mogą wyraźnie poprawić jakość pracy:

  • zwrócenie uwagi na zdrowe odżywianie pracowników – wprowadzanie kultury zdrowego odżywiania w biurze, zmiana nawyków żywieniowych, czyli sugerowanie niezamawiania fast foodów, podjadania niezdrowych przekąsek czy słodyczy, przypominanie o nawadnianiu, czyli wypijaniu 1-2 litrów wody, zachęta do zmniejszania ilości wypijanej kawy (do 2 filiżanek dziennie), dostarczenie świeżych owoców dla pracowników;
  • wprowadzanie nawyków krótkich przerw w pracy (ok. 5 minutowych na 1 godzinę) – na szklankę wody, na przewietrzenie się, na posiłek, na odpoczynek oczu od ciągłego patrzenia w monitor;
  • zadbanie o ergonomiczne miejsce pracy, wygodne krzesło, dobre oświetlenie, przypominanie o trzymaniu wyprostowanej pozycji ciała;
  • troska o ruch i aktywność fizyczną – wyróżnienia w postaci bonów do klubu fitness lub basen za dobre wyniki w pracy, dofinansowanie karty multi sport.

Dopiero tak kompleksowe działanie może doprowadzić do rozwiązania problemu, a nowy, bardziej harmonijny styl życia pracowników powinien przełożyć się zarówno na zdrowie, zadowolenie z życia i pracy, jak również na większe zaangażowanie w obowiązki wykonywane w tak przyjaznej organizacji. Wszystko w myśl zasady, że ludzie, którzy dobrze się czują, są w stanie osiągnąć więcej od ludzi schorowanych i sfrustrowanych.

Dodaj komentarz