ABC biznesu

Czy małą firmę stać na brak wizerunku, czyli po co firmie logo?

434wyświetleń

Jako właściciel małej firmy, czy jest to salon kosmetyczny, zakład szewski czy warsztat samochodowy, chcesz pokazać klientom swoją obecność na rynku i wyróżnić się wśród licznej konkurencji. Zamieszczasz szyld nad swoim lokalem, oklejasz samochód – wszystko po to, aby zachęcić do skorzystania z Twojej oferty. W ten sposób, często nieświadomie, budujesz swój wizerunek. Dowiedz się od specjalisty, co jeszcze możesz zrobić, aby oczarować klientów i rozłożyć na łopatki konkurencyjne firmy.
Zapraszamy do wywiadu z Michałem Korkosz, właścicielem agencji interaktywnej Bull Design, zajmującej się tworzeniem identyfikacji wizualnych i projektowaniem stron internetowych.
Firmy.net: Po co małej firmie tożsamość biznesowa?
Michał Korkosz: Zajmując się projektowaniem grafiki dla firm, biorę udział w tworzeniu ich tożsamości biznesowej. Tak, jak każda osoba posiada tożsamość, tak każda firma – jako podmiot gospodarczy – również ma swoją indywidualną tożsamość biznesową. To dzięki niej jest postrzegana przez potencjalnych konsumentów jako profesjonalna bądź nie. Jest wiele komponentów, które budują wizerunek firm. W szczególności małe firmy wykorzystują je nieświadomie, zatem tym bardziej ich właściciele powinni zwrócić uwagę, jak się prezentują i jak komunikują z otoczeniem, i czy jest to zgodne z tym, jak oni chcieliby być odbierani.
FN: Co składa się na tożsamość biznesową, tak istotną dla istnienia małej firmy?

MK: Można sobie z tego nie zdawać sprawy, ale tak naprawdę klienci zwracają uwagę na wszystko, kiedy decydują, czy warto skorzystać z usług danej firmy. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze i chyba każdemu właścicielowi powinno zależeć, aby było jak najlepsze i odzwierciedlało jego profesjonalizm. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na następujące składniki, które są poddawane ocenie: identyfikacja wizualna – logo, wizytówka, papier firmowy, grafika na stronie www, materiały reklamowe, ulotki, aranżacja pomieszczeń biurowych – wystrój, dekoracje, meble, dress code pracowników firmy, styl prowadzenia rozmów handlowych.
Przedsiębiorcy mają ogromny wpływ na to, jak ich firmy zostaną odebrane przez klientów.
FN: Od czego mała firma powinna zacząć, aby stworzyć profesjonalny wizerunek?
MK: Zacznijmy od podstaw, czyli od logo. Ta prosta forma przedstawienia firmy, która składa się z dwóch podstawowych elementów: sygnetu (symbolu graficznego) i logotypu (tekstu opisowego, czyli nazwy i hasła firmowego).
Wielu właścicieli małego biznesu rezygnuje ze stworzenia swego logo, ponieważ uważają oni, że jest to bardzo kosztowne. Tymczasem nie mając logo, wiele tracą. Konsekwentne używanie logo w materiałach firmowych i marketingowych sprawia, że firma wygląda na bardziej profesjonalną. Wskazuje również na zaangażowanie w biznes, co przyciąga więcej klientów, ułatwia zapamiętanie firmy oraz pomaga naprowadzić na rodzaj działalności, jeśli nazwa firmy nie zawiera takiej wskazówki.
FN: Do czego potrzebny małej firmie grafik?
MK: Samodzielne stworzenie profesjonalnej identyfikacji wizualnej, której podstawą jest logo, jest bardzo trudne. Wiem to, ponieważ sam latami poznawałem tajniki programów graficznych. Logo stanowi wizytówkę firmy i mówi o jego właścicielu prawie wszystko. To ono buduje w świadomości nabywcy pewien jej wizerunek i ma skłaniać do zakupu produktu lub usługi. Wniosek z tego jeden – logo musi się podobać! Aby się podobało powinno spełniać następujące warunki:  pasować do preferencji grupy docelowej oraz odpowiadać normom i standardom projektowym. I właśnie do tego potrzebny jest grafik, który wykona to profesjonalne. Należy pamiętać, że niedbale wykonane wizytówki, opakowania produktów czy szyldu na budynku to przykłady złej komunikacji wizualnej, która negatywnie wpływa na odbiór firmy przez potencjalnego klienta. Identyfikacja wizualna to lokata na lata, dlatego warto zainwestować w ten element marki i warto skorzystać z usług specjalistów.
FN: Jak wygląda praca nad stworzeniem logo?
MK: Cały proces tworzenia nowego logo można sprowadzić do 4 głównych etapów: (1) przygotowania koncepcji (briefu), (2) przedstawienia propozycji i dopracowania koncepcji, (3) naniesienia poprawek, (4) zaprezentowania gotowego projektu i przekazania księgi znaku.
Rozpoczęcie pracy polega na poznaniu potrzeb i wytycznych klienta. Najlepiej określić swoje oczekiwania, przygotowując brief, czyli dokument z odpowiedziami na kluczowe pytania, których celem jest przedstawienie projektantowi swojej działalności i branży, określenie grupy docelowej, przedstawienie przewag konkurencyjnych oraz kwestie czysto projektowe: Jak ma wyglądać logo? Czy ma to być sama nazwa firmy, sam element graficzny, czy kombinacja tych dwóch składowych? Czy logo ma zawierać dodatkowo hasło reklamowe/tagline? Co ma przedstawiać ewentualny element graficzny? Jakie są wytyczne co do kolorystyki?
Z reguły zdarza się, że klienci, szczególnie małe i mikroprzedsiębiorstwa nie mają pomysłu i wizji na swoje logo, stronę www czy całą identyfikację wizualną. Wówczas staramy się wspólnie wypracować koncepcję, która będzie oddawać charakter firmy. Jednak niepełny i zbyt ogólnie przygotowany brief bardzo utrudnia i wydłuża współpracę oraz niesie ze sobą ryzyko, że pierwsze propozycje będą rozmijały się z potrzebami klienta, pomimo tego, że będą profesjonalnie przygotowane.
Po poznaniu wytycznych przedstawiamy pierwsze propozycje. Mają one służyć temu, aby skonkretyzować upodobania i wybrać ten projekt, który będziemy doprecyzowywać. Na tym etapie rozrysowywane są różne koncepcje z przykładowymi czcionkami, kolorami, układem, grafiką. Następny krok to konsultacje z klientem i nanoszenie ewentualnych poprawek. Ta część pracy nierzadko jest najdłuższa i najbardziej stresogenna. Jak już wspomniałem wcześniej, im lepiej przygotowany brief z założeniami projektowymi, tym mniej czasu pochłaniają poprawki.
Po uwzględnieniu sugestii klienta nanosimy poprawki i przygotowujemy ostateczną wersję projektu, zbliżając się już do jego ostatecznej wersji. W oparciu o zaakceptowany koncept logo projektujemy również kolejne elementy identyfikacji wizualnej, jak wizytówkę, papier firmowy, koperty, oraz wpasowujemy logo w istniejącą stronę internetową.
Kiedy klient jest zadowolony z ostatecznej wersji, wówczas otrzymuje od nas księgę znaku – dokument ze standaryzacją logo – opis jego budowy, przykłady i zasady, jak należy znak używać np. projekty z użyciem logo na stronie www, reklamie zewnętrznej, samochodach. Wysyłamy również na płycie CD logo w różnych formatach do dalszego wykorzystania oraz pliki robocze do dalszych zmian w programie graficznym.
Chciałbym uczulić na jeszcze jedną sprawę. Niewłaściwym podejściem zleceniodawcy jest złożenie zamówienia ze słowami: „Proszę przygotować to, co Państwo uważają za stosowne”. Z doświadczenia wiem, że takie podejście się nie sprawdza. Każdy z nas ma inny gust. Na zdanie grafika zdajcie się Państwo, jak już będzie ustalana wersja ostateczna, wówczas będziecie mieć pewność, że całość skomponowana jest profesjonalnie i wedle standardów.
FN: Ile to kosztuje?
MK: Cena wykonania logotypu jest uzależniona od czasu zaprojektowania, stopnia skomplikowania oraz terminu wykonania znaku graficznego i oscyluje w granicach od 600 zł do 1500 zł netto. Dla właściciela małej firmy może się to wydawać sporym wydatkiem, jednak należy zdawać sobie sprawę, że profesjonalnie logo to inwestycja na lata.
Chciałbym również przestrzec przed zlecaniem projektu za bardzo niską kwotę. Z reguły są to projekty, które albo można już znaleźć w internecie, albo są wykonane niedbale lub niezgodnie z obowiązującymi kanonami. Po jakimś czasie może się więc okazać, że nasze logo wygląda niemodnie lub nieprofesjonalnie i będzie wymagać modyfikacji, za którą trzeba będzie dodatkowo zapłacić.
FN: Czy są jakieś inne, tańsze sposoby na budowanie wizerunku przez małą firmę?
MK: Jeśli firma nie dysponuje odpowiednimi środkami na kształtowanie swojego wizerunku, ma jeszcze inne możliwości, które musi wykorzystać. W kontakcie bezpośrednim z klientem to osoba właściciela lub pracownika są wizytówką firmy. To ich odpowiedni do wykonywanego zawodu strój, ich postawa, kompetencje, uśmiech, entuzjazm, otwartość przyczyniają się do kształtowania wizerunku firmy. Dodatkowo, klient powinien przede wszystkim czuć się dobrze w naszej firmie, czy jest to biuro, salon czy sklep. Przedsiębiorca musi zatem zadbać o odpowiednią atmosferę, adekwatną do prowadzonej działalności. Tutaj kluczową rolę odgrywa wykończenie wnętrza, kolory, nastrój. Oczywiście najlepiej, aby były one częścią zaplanowanej identyfikacji wizualnej, tworzącej spójny obraz, który wyróżnia firmę od innych.
Dbałość o szczegóły, która przekłada się na całokształt widziany oczami innych jest elementarna. Przykładowo, w sklepie powinny to być starannie ułożone towary na półkach, cena przy każdym produkcie, w zakładzie fryzjerskim – czyste akcesoria i meble, schludnie ubrany personel, a w salonie kosmetycznym – relaksujące oświetlenie, ciepłe kolory, łagodna muzyka. W przypadku usług online, kiedy relacja z klientami ogranicza się do przeglądania przez użytkowników witryny internetowej i kontaktu mailowego, te elementy wizerunku traktujemy jako kluczowe. Należy wówczas dołożyć wszelkich starań w stworzenie profesjonalnej strony www, korzystanie z dopracowanych szablonów maili z naszym podpisem oraz pełną stopką z danymi teleadresowymi firmy, najlepiej z logo.
FN: Jaka jest Pana główna rada dla mikroprzedsiębiorców?
MK: Należy pamiętać, że wszystko jest komunikatem. Dodatkowo, małe firmy mają jedną, ale ogromną przewagę nad dużymi firmami. Przedsiębiorca, który sam prowadzi swój biznes, ma bezpośredni wpływ na to, jak odbierają go klienci. Uśmiecha się, rozmawia z nimi, po prostu zależy mu na kontakcie z każdym klientem i wywarciu na nim pozytywnego wrażenia. A wiecie Państwo sami, że pracownicy nie zawsze przedstawiają sobą takie samo zaangażowanie, jak właściciele…
Jednocześnie zachęcam do czerpania inspiracji od najlepszych. Jeżeli chcą Państwo, by postrzegano firmę jako innowacyjną i kreatywną, to warto przyjrzeć się przedsiębiorstwom, które takimi cechami się odznaczają np. Apple. Jeżeli z kolei zależy Państwu na komunikowaniu elegancji, piękna i dystyngowanego szyku, warto zwrócić uwagę na to, jak swój wizerunek buduje np. firma Apart.
Dziękujemy za wyczerpującą rozmowę oraz tak solidną dawkę wiedzy i liczne wskazówki.

UWAGA!
Dla klientów Firmy.net Bull Design przygotował rabat w wysokości 15 % na usługę przygotowania identyfikacji wizualnej (przy kontakcie prosimy podać hasło: Firmy.net).

Bull Design to agencja interaktywna działająca na rynku nowych mediów. Oferuje: projektowanie stron www – serwisy korporacyjne, serwisy produktowe, wizytówki internetowe, tworzenie sklepów internetowych, tworzenie aplikacji internetowych o dowolnej specyfikacji zadanej przez Klienta, pozycjonowanie serwisów internetowych w wyszukiwarkach, opracowywanie pełnej identyfikacji wizualnej firm, od logo aż po oznakowanie wewnętrzne i zewnętrzne firmy.
www.bull-design.pl

Agencja Bull Design jest partnerem i sponsorem w konkursie Firma Przyjazna Internautom 2011. Dla jednego ze zwycięzców ufundowała kompletną identyfikację wizualną, składająca się na projekt logo, wizytówki, papieru firmowego i kopert wraz z księgą znaku dla zaprojektowanych elementów.

6 komentarzy

  1. Czasy się zmieniają i praktyka pokazuje, że mały może więcej. Przykład Apple można rozpatrywać jako studium rujnowania wizerunku. Wpadki produktowe i nieuczciwe procesy robią swoje. Trudno tej firmie będzie się uwolnić od dominującego piętna Steve’a Jobsa. Osierocona firma nie potrafi się odnaleźć w zmieniającej się rzeczywistości. A to jeszcze trudniejsze bez wykreowania osobowości nowego lidera.

  2. Bez wątpienia logo jest potrzebne nawet małym przedsiębiorcom. Jednak znalezienie właściwego grafika bądź samodzielne zaprojektowanie logo, nie jest sprawą łatwą.
    Z myślą o małych firmach powstała platforma ułatwiająca projektowanie znaku firmowego poprzez zorganizowanie konkursu na logo http://zaprojektujmnie.pl/, przy zapewnieniu niezbędnego wsparcia i infrastruktury tym podmiotom.

  3. Tak naprawdę wszystko po pewnym czasie funkcjonowania na rynku okazuje się ważne: logo, wizytówki, strona, stopka maila, nawet sprawnie funkcjonująca centralka telefoniczna.
    Sztuką dla małej firmy jest odpowiednie nie przeinwestowanie, przy utrzymaniu identyfikacji na wysokim poziomie.
    Nic jednak nie zastąpi kontaktów i rozmów bezpośrednich, rekomendacji i dobrze wykonanej usługi.
    Sprawdzone na własnym przykładzie. Systerm – Instalacje grzewcze, wentylacyjne i klimatyzacji
    http://www.systerm.pl

Dodaj komentarz