Warto wiedzieć
Wypracowanie modelu zapewniającego wydajną oraz skuteczną organizację pracy stanowi jeden z głównych celów każdego przedsiębiorcy, a jego kluczowym elementem jest motywacja pracowników. Wprowadzenie bodźcowego systemu płac jest najczęściej praktykowanym rozwiązaniem, jednak czy wystarczająco skutecznym?
Dynamiczna sytuacja gospodarcza na polskim rynku wymaga od przedsiębiorców posiadania wykwalifikowanej, ale przede wszystkim niezwykle zaangażowanej kadry. To niezbędny warunek zyskania przewagi konkurencyjnej. Dbanie o rozwój pracowników i ich satysfakcję z pracy właśnie w tej firmie, powinno stać się priorytetem pracodawcy. Trudne, ale nie niemożliwe. Pomóc w tym może nowe podejście do zarządzania ludźmi i wykorzystanie nowatorskich rozwiązań w zakresie motywacji.
Wśród niematerialnych narzędzi motywacji warto zwrócić uwagę na incentive travel, czyli turystykę motywacyjną. Incentive travel to podróże pracowników, sprzedawców lub agentów opłacane przez przedsiębiorstwo w ramach nagrody motywacyjnej za realizację celów sprzedażowych lub innych wyróżniających zadań, które mają zachęcić ich do osiągania podobnych wyników w przyszłości.
Programy imprez typu incentive są bardzo różnorodne i rozbudowane. Szeroki wachlarz możliwości ich organizacji obejmuje zarówno kilkugodzinne spotkanie towarzyskie przy ognisku, uczestnictwo w koncercie popularnego zespołu rockowego, jak i wyprawę do najbardziej odległych i egzotycznych zakątków świata. W Stanach Zjednoczonych, gdzie podróże motywacyjne cieszą się ogromną popularnością, od lat przygotowywane są programy, które sprawiają, że wyjazd motywacyjny staje się dla pracowników największą przygodą ich życia. Wśród najciekawszych znajdują się tak zaskakujące scenariusze, jak:
- budowa szałasów na wyspach Bahama,
- gaszenie pożarów na Manhattanie,
- wyrobienie prawa jazdy na tramwaj,
- taniec w grobie faraona w Egipcie,
- obiad z kanibalami na wyspach Fidżi,
- śniadanie w Singapurze w towarzystwie goryla,
- wspólna kąpiel z aligatorami w Australii, a następnie przyrządzanie szaszłyków z mięsa tych zwierząt.
Również polskim organizatorom nie brakuje kreatywności przy opracowywaniu scenariuszy wyjazdów motywacyjnych. Wśród ofert znajdziemy: reniferowy kulig w Norwegii, rejs katamaranami na Karaiby z elementami kitesurfingu, kolację w iglo w Finlandii, rafting lodowcową rzeką w Islandii, skok ze spadochronem wprost na jedną z wysp Oceanu Spokojnego, czy pływanie z delfinami w Meksyku. Podróże uatrakcyjniają kursy strzelectwa, średniowieczne bitwy, czy loty helikopterem. Wszystkie te działania mają na celu wywołanie niezwykłych wrażeń u uczestników wyjazdu, aby po powrocie, opowiadając o swoich przeżyciach, wywołali podziw i zazdrość słuchaczy. Niezwykle ważne jest to, aby podróż na długo została w ich pamięci, będąc motywacją do osiągania jak najlepszych wyników w pracy, pobudzając ich emocje i wyobraźnię.
Incentive to nie tylko wyjazd biznesowy, ale przede wszystkim niezwykle skuteczne narzędzie zarządzania, wspomagające realizację celów przedsiębiorstwa. Warunkiem, który umożliwia osiągnięcie założonych celów jest skrupulatne przedstawienie ich pracownikom oraz zaoferowanie atrakcyjnych gratyfikacji w zamian za udział w ich realizacji. Kluczową kwestią jest szczegółowe określenie jasnych mierników, które umożliwią czytelny dla reszty zespołu wybór najlepszych pracowników oraz stworzenie mechanizmów, przekładających stopień realizacji celu na rodzaj i wartość nagród.
Odpowiednio dopasowany do potrzeb i oczekiwań firmy program powinien nie tylko sprawić, że incentive wywoła zamierzony efekt w postaci nagrody dla personelu, ale również umożliwi, np. obniżenie kosztów, zwiększenie poziomu sprzedaży, czy podniesie zysku przedsiębiorstwa. Dodatkowo wpłynie na polepszenie stosunków interpersonalnych w zespole, a także usprawni komunikację i przepływ informacji pomiędzy pracownikami.