ABC biznesu

Jak dobrać najlepsze logo dla firmy?

605wyświetleń

Logo i nazwa marketingowa to strategiczne elementy tożsamości, służące identyfikacji i rozróżnieniu firm na rynku. Znaczenie logo i elementów tożsamości w strukturze majątku firm najlepiej obrazuje fakt, iż ceny największych i najbardziej uznanych światowych marek tworzone są przez wartość ich marki.
Logo jest wzorcowym elementem komunikacji firmy i jako takie tworzy informację, czym jest firma i jakie zajmuje miejsce na rynku. Logo i system identyfikacji wizualnej wyróżniają firmę wśród innych o tym samym profilu działalności oraz umożliwiają jej efektywny dialog z szeroko rozumianym otoczeniem. Pomagają budować jednoznaczny i silny wizerunek firmy, poprawiać efektywność działań marketingowych.
Projektowanie logo to trudna sztuka, szczególnie jeśli myślimy w kategoriach efektywnego narzędzia marketingowego. Powinno być ono precyzyjnie zaprogramowane i zaprojektowane, uwzględniać takie aspekty jak:
• profil i zakres działania firmy,
• jej historię, a także historię logo i przyczyny zmian, przeobrażeń itp.,
• strategię i wartości,
• potrzeby firmy oraz obecną jego sytuację rynkową,
• planowane rozbudowy lub zależność z innymi elementami tożsamości itd.
Dobrze zaprojektowane logo poprzez formę graficzną i kolorystykę eksponuje ważne cechy firmy, pozytywnie ją wyróżniające. Ważną cechą gwarantującą sukces logo jest jego spójność z formami działania i prezentacji firmy. Jednoznaczność komunikatów prezentowanych przez logo oraz ich zgodność z ideą i celami firmy podnosi znaczenie i wpływ logo na marketing. Do budowania wizerunku należy wykorzystać wszelkie elementy logo, odpowiednio kładąc nacisk na te, które w danym wypadku są bardziej znaczące.
Pojawia się jednak wiele zagrożeń. Można do nich zaliczyć zbyt powierzchowne traktowanie znaczenia logo, niekompletne wdrożenie elementów tworzących jego formę, niezrozumienie jego struktury, zasad plastycznych i użytkowych, niekontrolowane modyfikacje oraz niepoprawne stosowanie, powodujące utratę czytelności. Logo powinno być stosowane w poprawnej formie i w odpowiednim kontekście. I tak na przykład logo uznanego funduszu inwestycyjnego na tanim plastikowym długopisie będzie mezaliansem prestiżu i tandety oraz podważeniem jego wiarygodności.
Innym typem zagrożeń są zagrożenia prawne. Logo może być chronione prawnie, co wymaga rejestracji w Urzędzie Patentowym. Trzeba jednak pamiętać, że nie każde logo może być zarejestrowane, na przykład ze względu na swoje podobieństwo do istniejących form.
Gwarancję wykonania dobrego logo zapewnia profesjonalna metoda projektowa oraz badania rejestrowalności.

2 komentarze

Dodaj komentarz