ABC biznesu

Jak założyć firmę? Szybki start.

droga z namalowanym napisem start
fot. pixabay.com
670wyświetleń
droga z namalowanym napisem start
fot. pixabay.com

Jeszcze nie tak dawno zakładanie firmy kojarzyło nam się z koniecznością odbycia wycieczki po wszystkich okolicznych urzędach w celu dokonania niezbędnych formalności. Obecnie założenie działalności gospodarczej odbywa się bardzo szybko. Firmę możemy założyć, wypełniając formularz na stronach CEIDG. Oto instrukcja na start dla początkujących przedsiębiorców.

Formularz zakładania działalności znajdziesz na stronach CEIDG.
Istnieją dwa sposoby rejestracji firmy:

  1. Posiadasz podpis elektroniczny
    Załóż konto w portalu CEIDG, wypełnij formularz, złóż podpis elektroniczny i wyślij.
  2. Nie posiadasz podpisu elektronicznego
    Wypełnij formularz online (bez konieczności rejestrowania się).
    Wydrukuj lub zapamiętaj numer swojego wniosku.
    Od momentu wypełnienia go masz 7 dni, aby pojawić się w wybranym urzędzie gminy/miasta, aby go podpisać.
    Wydrukuj formularz, wypełnij go i złóż podpisany papierowy wniosek w urzędzie gminy lub miasta.

Złożenie wniosku o rejestrację firmy poprzez CEIDG jest jednoznaczne ze zgłoszeniem do urzędu skarbowego do GUS-u, ZUS-u lub odpowiednio KRUS-u. Oznacza to, iż przedsiębiorca nie musi fatygować się do ww. urzędów celem uzyskania NIP, REGON.

7 ważnych kwestii zanim założysz działalność

Zanim dokonasz formalności, zastanów się nad kilkoma ważnymi kwestiami.

  • Jak będzie się nazywała firma. Nazwa działalności gospodarczej musi zawierać co najmniej imię i nazwisko właściciela czyli np.: Anna Nowak. W nazwie oprócz imienia i nazwiska mogą wystąpić dodatkowe elementy określające rodzaj wykonywanej działalności, bądź stanowiące nazwę marki np.: Anna Nowak Stylistka lub Anna Nowak BeautyAndStyle. Pamiętać należy jednak, iż na fakturach, rachunkach, na pieczątce oraz wszelkich dokumentach zawsze będzie musiała się pojawić pełna nazwa działalności.
  • Data rozpoczęcia działalności. Termin a rozpoczęcia działalności nie może być wcześniejszy niż data złożenia wniosku, może być jednak to data późniejsza. Istotne jest to, iż wraz z datą rozpoczęcia działalności powstaje obowiązek opłacania składek ZUS.
  • Adres działalności. Czyli ulica, numer budynku, numer lokalu, miasta, kod,  lub mniej typowe miejsce np. lokal w galerii handlowej. Miejsce prowadzenia działalności nie musi być miejscem jej wykonywania, przykład hydraulika czy firmy zajmującej się ogrodami i zielenią. Jako miejsce prowadzenia działalności możemy podać lokal, w którym mamy biuro, dokumenty, narzędzia itp.
    Miejsce prowadzenia działalności nie musi być własnością przedsiębiorcy, ale  powinien dysponować on tytułem prawnym np.: umowa najmu.
  • Niektóre rodzaje działalności (np.: handel alkoholem czy kantor ) wymagają specjalnych koncesji, które należy uzyskać przed założeniem działalności.
  • Czy będziemy korzystali z preferencyjnych składek ZUS? Obniżone składki ZUS mają charakter preferencyjny, dotyczą tylko nowo zakładanych działalności i obowiązują przez okres 24 miesięcy.
  • W jaki sposób: miesięcznie czy kwartalnie będziemy odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy. Na etapie rejestracji firmy także należy zdeklarować w jakiej formie będzie prowadzona rachunkowość firmy. Najczęściej wybieraną formą jest księga przychodów i rozchodów. Więcej na temat form opodatkowania znajdziesz tu.
  • Dodatkowo we wniosku należy także podać rodzaj prowadzonej działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (sprawdź kody PKD)

Po złożeniu wniosku system wysyła na podany  adres e-mail potwierdzenie złożenia wniosku lub ew. informacje o błędach, które należy poprawić.
Na podstawie wpisu do CEIDG zakładamy konto w banku, a następnie przekazujemy informację o naszym nowym firmowym numerze do ZUSu oraz US.
Powodzenia!

Dodaj komentarz