ABC biznesu

Logo i znaki towarowe jako elementy kształtujące wizerunek nowoczesnej firmy

603wyświetleń

Symbole i znaki towarowe to narzędzia marketingowe, które pozwalają przedsiębiorstwu zaistnieć na rynku i – w dalszej kolejności – zarobić pieniądze. Dlatego tak dużą wagę przywiązuje się do ich kształtu, by służyły nie tylko identyfikacji wizualnej firmy i odróżnieniu się od konkurentów, lecz także stanowiły o jej wizerunku i unikalnej tożsamości.
Logo firm, logotyp, symbol, znak graficzny – jako elementy budujące markę – wpływają pośrednio na wartość przedsiębiorstwa. Znak towarowy umożliwia odróżnienie produktów (lub usług) jednego przedsiębiorstwa od podobnej oferty innej firmy. Wśród znaków towarowych wyróżnia się znaki:

  • słowne (wyrazy i/lub slogany),
  • graficzne,
  • przestrzenne (trójwymiarowe),
  • dźwiękowe,
  • kombinowane (przestrzenno-słowno-graficzne),
  • układy kolorystyczne.

Wyróżniamy różne rodzaje symboli firmowych:

  • inspirowane nazwą firmy,
  • tematyczne (grafika nawiązuje do danej branży),
  • symboliczne (wyrażenie pojęcia, czynności, procesu itd. za pomocą symbolu),
  • inspirowane heraldyką,
  • abstrakcyjne (wzbogacone o grę kolorów, linii, kształtów).

Każda firma ma swój indywidualny znak. Każda próbuje się odróżnić od konkurentów i wyróżnić pozytywnie na ich tle. Jak dobrać dobre logo? Jak rozpocząć budowanie wizerunku firmy? Jakie rozwiązania pomagają osiągnąć sukces rynkowy?
Symbolika wizualna przejawia się w wielu formach. Loga, logotypy i logoznaki to niektóre z nich. Choć często używamy tych pojęć wymiennie, to jednak mają one odmienne znaczenia.
Logotyp jest to symbol albo element symbolu będący zapisem nazwy lub sloganu, posługujący się wyłącznie literami i cyframi. Logotyp stosuje się jako samodzielny symbol, gdy najważniejsze dla komunikacji firmy lub produktu są słowa. Choć symbolika logotypu jest wtedy wtórna wobec symboliki nazwy, to jednak najważniejsze znaczenie ma kształt i kolor. Tym, co pozwala nadać logotypowi odpowiednie skojarzenia związane z nazwą, jest czcionka. W zależności od charakteru firmy, jest ona specjalnie stylizowana. Dla tych, które podkreślają swoją tradycje, wygląda jak odręcznie pisana (np. Wedel).
Logoznak to symbol, który został wkomponowany w logotyp. W tym przypadku bierze się pod uwagę zarówno obrazy, jak i słowa, a znak jest podporządkowany logotypowi. Niekiedy jednak zaczyna żyć własnym życiem. Przecinek nad „i” z logotypu Empik jest wykorzystywany autonomicznie, wchodzi również w skład innych symboli (np. znajduje się nad filiżanką w symbolu Empik Cafe).
Logo firmy to symbol graficzny, który składa się z logotypu i znaku graficznego lub elementów topograficznych i graficznych, razem tworzących pewną całość. Jest uznawany za podstawowy element symboliki wizualnej firm, jednocześnie jest jej najbardziej rozbudowaną formą.
Bez względu na to, czy firma posługuje się głównie logotypem, logoznakiem czy logo, wszystkie z nich służą budowaniu jej rozpoznawalności:

  • Po pierwsze, mają sprawić, że firma będzie się odróżniała od konkurencji.
  • Po drugie, jeśli będą odpowiednio zaprojektowane, powinny przyciągać klientów.
  • Po trzecie, co najtrudniejsze, powinny mieć w sobie zakodowany indywidualny charakter firmy, co dodatkowo wzmocni jej komunikat marketingowy.

3 komentarze

  1. Stworzenie własnego loga, które zostanie zapamiętane i będzie się dobrze identyfikowało z charakterem firmy to nie lada sztuka. Warto się trochę potrudzić i stworzyć takie logo, które pomoże na osiągnięcie sukcesu.

  2. O ile logo i logotyp są powszechnie stosowanymi określeniami, to nazwa “logoznak” wydaje się być niefortunnym określeniem, wynikającym z dosłownego tłumaczenia angielskiego słowa “logomark”. W języku branżowym określa się ten element po prostu jako “sygnet” czyli symbol graficzny, który może być częścią logo.

Dodaj komentarz