ABC biznesu

Nowy na pokładzie

fot. istockphoto.com
517wyświetleń
fot. istockphoto.com
fot. istockphoto.com

Tak, to będzie ten! Zadowolenie, entuzjazm, ulga i nadzieja – te wszystkie emocje nierzadko towarzyszą nam w momencie decyzji o przyjęciu długo oczekiwanego i z pozoru idealnego kandydata do pracy. Jeśli to Ty zatrudniasz i jesteś szefem, doskonale wiesz, ile satysfakcji niesie pozytywnie zamknięta rekrutacja. Zdajesz sobie jednak sprawę, że przed Tobą kolejne ważne zadanie – ADAPTACJA NOWEGO PRACOWNIKA.

Pierwszy dzień w pracy zawsze wywołuje stres. Nawet odważne i komunikatywne osoby, martwią się, jak sobie poradzą, jak odbierze je nowe otoczenie. Nie wszyscy potrafią szybko odnaleźć się w nowej sytuacji zawodowej, dlatego wiele firm tworzy specjalne programy ułatwiające takim pracownikom adaptację. Kwestia tym bardziej jest istotna, gdy zatrudniamy osobę bez doświadczenia, popularnie mówiąc – absolwenta. Nie możemy wtedy odwołać się do wcześniejszych praktyk czy niekiedy nawet do zasad ogólnie panujących w relacji pracownik – pracodawca. Warto więc poznać kilka uniwersalnych reguł wdrożenia pracownika do pierwszej pracy.
PRZEDSTAW „NOWEGO” I PRZEDSTAW FIRMĘ
Historię jak powstała Twoja firma, czym się zajmuje i jakie są przed nią perspektywy, nowo zatrudniony mógł zapewne usłyszeć na rozmowie rekrutacyjnej lub przeczytać na internetowej stronie przedsiębiorstwa. Warto to jednak w skrócie powtórzyć – nowy pracownik poczuje się wtajemniczony w Twoje plany budowania i rozwoju firmy, a przez to wzmocnisz jego zaangażowanie i identyfikację z organizacją. Dotychczasowym pracownikom przedstaw nowego kolegę, opowiedz, czym będzie się konkretnie zajmował, czym się specjalizuje i z jakimi tematami można się do niego zwracać. Na początku też wyraźnie poinformuj, w jakiej formie zwracają się współpracownicy do siebie nawzajem, a także do Ciebie jako szefa (per Ty, Pan/Pani). Oprowadź nowego pracownika po budynku, wskaż istotne miejsca, zapoznaj z osobami, z którymi będzie często i bezpośrednio współpracował.
OKREŚL ZADANIA
Wszyscy wiemy, że aby dobrze wykonać zadanie, musimy wiedzieć, czego się od nas oczekuje. Spisz i przeanalizuj z nowo zatrudnionym jego zakres obowiązków (może to również przeprowadzić jego bezpośredni przełożony). Postaraj się, by była to lista tylko kilku kluczowych zadań, jednak maksymalnie precyzyjna w opisie – nie stosuj skrótów myślowych ani symboli np. w odniesieniu do struktury organizacji czy nazw kontrahentów. Dużą liczbą i złożonością zadań możesz wystraszyć pracownika, a typowy absolwent może Cię po prostu nie zrozumieć.
PODARUJ MANUAL
Starając się jak najefektywniej wdrożyć nową osobę do pracy, należy zadbać o przejrzystość strategicznych informacji. Wiele przedsiębiorstw korzysta już ze specjalnie przygotowanych podręczników czy tablic gromadzących najważniejsze wiadomości o firmie. Cenne dla osób stojących na progu kariery zawodowej będą informacje o strukturze firmy, niezbędnych aliansach, zasadach udzielania urlopu czy stroju firmowym. To dobry sposób, by wdrożyć pracownika i nie wprowadzić nikogo w zakłopotanie.
WYZNACZ OPIEKUNA
Popularne jest również wyznaczanie jednej osoby, która w okresie adaptacji zatroszczy się o nowego pracownika. Może być nim bezpośredni przełożony lub inny pracownik z działu. W przypadku, gdy mamy do czynienia z wdrożeniem osoby niedoświadczonej, warto by funkcję patrona pełnił pracownik o niedługim stażu lub na podobnym stanowisku. W towarzystwie takiej osoby nowo zatrudniony poczuje się swobodniej. Łatwiej będzie mu dopytać, jak działa Outlook lub czy do pracy wypada przynosić domowe kanapki. Opiekun powinien na bieżąco przyuczać nowo zatrudnionego do realizacji zadań i weryfikować poprawność ich wykonywania, np. prezentować wzorcową obsługę klienta lub korygować obsługę maszyny.
CHWAL I NAGRADZAJ
Do skuteczności pochwał w motywowaniu pracowników nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Tym bardziej w okresie adaptacyjnym każde dobrze wykonane zadanie powinno być zauważone i docenione. Poprzez takie działanie budujemy u nowo zatrudnionego poczucie bezpieczeństwa, które w niedługim czasie zaowocuje zaangażowaniem, inicjatywą i wysoką efektywnością. Nagrodą oczywiście powinno być zwiększanie samodzielności w pracy i większa złożoność zadań.
Głównym celem procesu adaptacji jest jak najszybsze dostosowanie możliwości nowego pracownika do oczekiwań nowego pracodawcy. Im lepiej przygotujesz się do takiego wdrożenia, tym szybciej zyskasz pełnowartościowego pracownika. Pamiętaj jednak, że dobre wdrożenie niemożliwe jest bez pozytywnego nastawienia obu stron i życzliwego uśmiechu.

Dodaj komentarz