Biznes podlega ciągłej ewolucji, na którą wpływ ma szereg czynników, począwszy od zmian na rynku po zmiany środowiskowe. Biznes nie jest zawieszony w próżni. Tworzą go ludzie dla ludzi, dlatego bez uwzględniania ich potrzeb po prostu nie może się rozwijać. Coraz więcej firm ma świadomość tej prostej zasady i postanawia zadbać o zdrowie jednostki pracującej na jej sukces. Przykładem takich działań są seminaria antynikotynowe dla pracowników, które wśród zachodnich koncernów już cieszą się dużą popularnością.
W ostatnich czasach polityka wielu polskich firm zmienia kierunek z – interes pracowników podporządkowany firmie – na zadowolony człowiek to źródło naszej pozycji. Troska o dobro i zdrowie personelu staje się priorytetem wielu przedsiębiorstw. Jest to tylko jeden z elementów realizowany w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, nurtu, którego głównym celem, mówiąc najprościej, jest nadanie biznesowi bardziej ludzkiej twarzy.
Corporate social responsibility (CSR), po polsku społeczna odpowiedzialność biznesu,
to kierunek zarządzania przedsiębiorstwem, który oprócz oczywistej zasady pomnażania zysków i rozwoju firmy, rozwija także w swoich granicach dialog społeczny. Przedsiębiorstwo wyznające zasady CSR poszukuje rozwiązań korzystnych nie tylko dla siebie, ale również dla drugiej strony – klientów, wspólników, pracowników i w ten sposób buduje swoją wiarygodność. To unikalne podejście do biznesu działa na różnych płaszczyznach. Do najczęściej wymienianych obszarów działania społecznie odpowiedzialnego biznesu należy: rynek, miejsce pracy, społeczność lokalna, środowisko, sposób zarządzania firmą. Mówiąc najkrócej – firmy działające w ramach CSR prowadzą działalność filantropijną na rzecz swoich pracowników, ich rodzin i społeczeństwa.
Liczba firm prowadzących „dobre praktyki” ciągle rośnie (wynika z raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce”). Wszystkie przestrzegają w swojej działalności norm etycznych, kierują się zasadami partnerstwa i współdziałania. Firmy społecznie odpowiedzialne szczególną uwagę poświęcają dobru swoich pracowników, widząc w nich swoich najlepszych ambasadorów. Stwarzają przyjazne miejsca pracy sprzyjające rozwijaniu kreatywności i samodoskonaleniu kadry, ale nie tylko. Coraz więcej firm stawia na zdrowie i jego promocję, organizując personelowi szkolenia, badania, przeprowadzając akcje i programy prozdrowotne.
Choć pomysłów na poprawę jakości pracy, stworzeniu w niej przyjaznego środowiska czy promocji zdrowia, jest w firmie mnóstwo, niejednokrotnie stoi ona przed poważnym dylematem, który z pomysłów wcielić w życie. Najlepszy projekt to ten przynoszący pracownikom korzyści na wielu płaszczyznach. Decyzja o wyborze musi być przemyślana, poprzedzona obserwacją miejsca i środowiska pracy.
W krajach Europy Zachodniej i w Ameryce wielu pracodawców, po dokonaniu ogólnego rozeznania wśród problemów i potrzeb swoich pracowników, zdecydowało się na przeprowadzenie seminariów antynikotynowych dla firm. Sesje antynikotynowe cieszą się za granicą dużym powodzeniem, szczególnie, że walka z paleniem w miejscu pracy może być z powodzeniem realizowane w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu.
Sesje antynikotynowe dla pracowników, co potwierdzają badania ich skuteczności,
są świetnym sposobem na rozwiązanie problemu palenia w firmie, które nie tylko wpływa
na obniżenie efektywności przedsiębiorstwa, osłabia jego wizerunek, przynosi straty finansowe, ale przede wszystkim, co najbliższe firmie społecznie odpowiedzialnej – niszczy zdrowie personelu.
Większość palaczy nie potrafi samodzielnie pozbyć się nałogu. Z drugiej strony nie wynika
to z ich złej woli, a raczej z braku skutecznej pomocy. Gdyby rzucenie palenia było tak proste już dawno każdy z nich skończyłby z paleniem sam dla siebie, dlatego antynikotynowa terapia jest ogromną szansą dla personelu na szybkie i trwałe odzyskanie wolności.
O paleniu w miejscu pracy mówi się w ostatnich czasach dużo szczególnie w kontekście zaostrzających się przepisów prawnych. Już dziś obowiązuje całkowity zakazać palenia w miejscu pracy, za którego złamanie grozi odpowiedzialność karna. Pracodawca zatrudniający powyżej 20 pracowników ma obowiązek utworzenia specjalnie do tego przystosowanych palarni. Społecznie odpowiedzialne firmy nie bagatelizują jednak problemu, doskonale wiedzą, że tworzenie klimatyzowanych pomieszczeń nie jest najlepszym wyjściem z tej sytuacji. Tysiące przedsiębiorstw dostrzegło skalę palenia w swojej firmie i postanowiło walczyć z nim skutecznie, organizując seminaria antynikotynowe dla swoich pracowników. Wkrótce przekonały się, ze zwalczenie palenia daje obustronne korzyści. Pracodawca zyskuje bardziej efektywnego pracownika, cała kadra przyjazne środowisko pracy, a palacze, co wymaga największego podkreślenia, wolność od rujnującego zdrowie i życie nałogu.
Palący pracownicy są coraz większym wyzwaniem dla firm społecznie odpowiedzialnych. Zagranicą, walka z uzależnieniem od nikotyny w miejscu pracy, zakrojona jest na szeroką skalę. Pracodawcy czują się w obowiązku i odpowiedzialności wobec zdrowia swoich pracowników. Tym bardziej, że nadmiar pracy jest najczęstszą przyczyną jego zaniedbywania. Pracownikom często zwyczajnie brakuje wolnego czasu na wizytę u lekarza czy badania kontrolne. Odpowiedzialna społecznie firma musi w takich sytuacjach wyjść na przeciw potrzebom swojego personelu, pamiętając, że gdyby nie ludzie tworzący firmę nigdy nie miałaby ona szans na rozwój.
594
Może zainteresuje Ciebie także to:
Targowanie ceny mieszkania
Marcin Dostojski
2k
Samo przeglądanie ofert mieszkań, przy obecnej sytuacji na rynku, może być powodem nerwów. W końcu ceny są rekordowo wysokie i...
Rachunek powierniczy
Nieruchomosci-online.pl
653
Ustawa z dnia 16 września 2011 roku o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, zwana ustawą deweloperską, wprowadziła obowiązek zakładania przez deweloperów rachunków powierniczych. Są na nich gromadzone środki wpłacane przez kupujących, które są przeznaczane na realizację konkretnej inwestycji.
Kupujesz sklep online? Oto 9 rzeczy, o których powinieneś wiedzieć
Piotr Kantorowski
2.8k
W czasie pandemii COVID-19 e-commerce rozwija się bardziej niż prężnie. Z dużą pewnością dzieje się tak z tego powodu, że...
Stresoodporność. O rozwijaniu odporności na stres
Patryk Lange
2.7k
W 1987 roku Uczelnia Wojskowa United States Army wprowadziła termin VUCA, który początkowo wykorzystywany był do opisu sytuacji na potrzeby...
Co powinna zawierać dobra oferta dla klienta? Praktyczna checklista dla MŚP
Adrian Prędkiewicz
4.6k
Prowadząc firmę i oferując konkretne usługi, z pewnością spotkała Cię sytuacja, w której pojawiła się potrzeba wysłania wyceny lub przedstawienia...
czy w jakiejś firmie w Polsce były takie seminaria? Wg mnie to super pomysł. chętnie bym skorzystała. Znalazłam w necie że sa takie seminaria metoda Allena Carra.
jeśli ktoś z tego korzystał prosze komentarz . Marlena
Przyznam, że nie mieliśmy dotąd styczności z firmami oferującymi takie szkolenia lub seminaria. Temat jest bardzo ciekawy a działania tego typu godne naśladowania i rozpowszechniania. Zapewne wielkie koncerny lub korporacje w wyniku doświadczeń wyniesionych z innych krajów przystąpią do tego typu akcji także w naszym kraju.
Ciekawi jesteśmy wpływu takich działań na Employer Branding. Niemniej tutaj forma edukacji a nie zakazów powinna także przez palaczy być pozytywnie odbierana.
Ostatnio palenie wśród młodych ludzi zaczyna być niemodne.
W mojej firmie nikt nie pali i to nie dlatego że ja nie palę tacy ludzie świadomość rośnie. Mając małe dziecko tym bardziej jest się pewny że to słuszna decyzja.
jeden nieszczęsny niedopałek i pożar gotowy!
Świetny artykuł! ważne żeby nie lekceważyć tego problemu. Poza tym ciekawy pomysł na csr. Na stronie Allen Carr Polska są referencje firmy ALSTOM, która przeprowadziła w swojej firmie taki projekt. Opinia bardzo pochlebna