11 sekund. Tyle mniej więcej czasu masz na zrobienie pierwszego wrażenia, które ukształtuje nastawienie do Ciebie drugiej osoby. Nie zdążysz w tym czasie błysnąć wiedzą i intelektem, w zdecydowanej większości pierwsze wrażenie to przekaz niewerbalny – mowa ciała, tembr głosu czy to, jak wyglądasz. Później zadziała efekt aureoli – mózg będzie szukał argumentów potwierdzających tę pierwszą myśl. Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie i utwierdzić w nim swojego rozmówcę, klientów i partnerów biznesowych? Najprościej – budując swoją solidną markę.
W mgnieniu oka zostajesz oceniony jako osoba sympatyczna i wiarygodna albo całkiem przeciwnie. Choć trwa ułamki sekund, ten przekaz niezwykle trudno zmienić. Istnieje wiele technik pomagających kształtować pierwsze wrażenie oraz to, jak jesteś odbierany przez innych. Budowanie wizerunku i promocja własnej marki to właśnie przedmiot strategii personal brandingu. Od czego zacząć? W tym przypadku, najlepiej od siebie.
Po co ci silny brand?
Jeff Bezos, twórca Amazona, jest autorem najczęściej przywoływanych słów na określenie personal brandingu: „Twoją marką jest to, co ludzie mówią o tobie, kiedy wyjdziesz z pokoju”. Co zrobić, by mówili dobrze? Silna marka osobista przekłada się na relacje, projekty i zyski Twoje własne, i Twojej firmy. To także lepsza pozycja na rynku pracy, a bycie rozpoznawalnym otwiera wiele drzwi i możliwości.
Logo Twojej marki to imię i nazwisko oraz wszystko, co przychodzi na myśl Twoim partnerom biznesowym, klientom, co „się mówi na mieście” i w branży.
Daj się zauważyć
Pierwsze wrażenie możesz zrobić tylko raz. A powiedzenia w stylu: jak cię widzą, tak cię piszą, mają odzwierciedlenie w rzeczywistości.
Twój wizerunek, wygląd i styl ubierania, sposób wypowiedzi powinny być spójne z tym, co chcesz nimi powiedzieć, budować Twoją wiarygodność w oczach innych. Oczywiście to nie strój czy fryzura budują wizerunek (choć w branży modowej i beauty to niezwykle istotne aspekty), niemniej jednak mogą być kropką nad i, uwiarygodniając Twoją markę, a także dać Ci większą pewność siebie. Zadbaj o to, by strój pasował do Ciebie – Twojego typu urody, roli, jaką odgrywasz, i tego, jak chcesz, by Cię postrzegano.
Budowanie własnej marki warto więc zacząć od zarządzania wizerunkiem w oparciu o ustaloną strategię.
W czasie 11 sekund, jakie masz na zrobienie pierwszego wrażenia, niewiele zdążysz powiedzieć, a jednak druga osoba odbiera przekaz i wyrabia sobie o Tobie opinię. Co więc „mówi”, jeśli nie słowa? To jak wyglądasz oraz mowa ciała – gesty, mimika i skojarzenia osoby, na której właśnie robisz pierwsze wrażenie. Nie to, co powiesz w tak krótkim czasie, ale jak to zrobisz, zadecyduje o tym, jak zostaniesz odebrany. Chcesz wiedzieć, jak widzą Cię inni? Nagraj krótkie wideo, w którym zwyczajnie się przedstawisz. Postaraj się zrobić to jak najbardziej naturalnie, wówczas będziesz mieć szansę zauważyć i skorygować swoje nawyki, błędy i wyeksponować atuty.
Twoje imię i nazwisko to Twoja własna marka. Zdarzyło Ci się, że po prezentacji ktoś ponownie zapytał Cię o imię? Warto przećwiczyć przedstawianie się i wyraźną artykulację swojego logotypu. To, jak się przedstawiasz, stanowi Twoją wizytówkę. Poćwicz uścisk, by nie był ani zbyt słaby, ani zbyt silny.
Daj się zauważyć i zapamiętać
Kształtowanie wizerunku zacznij od skonkretyzowania celu. W przypadku personal brandingu – tego, jak chcesz być odbierany, i co dzięki takiemu wizerunkowi chcesz osiągnąć: kontakty biznesowe, lepszą pozycję na rynku pracy, nowych klientów itp. Wyznacz cel i zdefiniuj drogę, która Cię do niego poprowadzi.
Kolejnym krokiem, który warto zrobić, jest analiza strategiczna SWOT wykorzystywana m.in. w planowaniu strategii marketingowych.
Określenie swoich mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń pozwoli zdefiniować Twoje przewagi konkurencyjne.
Nie potrzebujesz do tego specjalnych narzędzi ani umiejętności, zdaj się na dystans i obiektywizm. Sprecyzowanie szans i zagrożeń pozwoli Ci poznać konkurencję i oszacować swoje miejsce na rynku. Rzetelnie przeprowadzona analiza SWOT pomoże Ci także w sformułowaniu celów rozwoju. Nawet jeśli uważasz, że wszystkie te informacje masz w głowie, rozpisana analiza pozwala na ich usystematyzowanie. Pomocne w jej przeprowadzeniu może byś zdanie innych, a w ustaleniu opinii o konkurencji pomoże ci internet.
Pomocne będzie również ustalenie benchmarków, czyli przykładów osób, które osiągnęły podobny cel i mogą stanowić dla Ciebie inspirację, oraz grupy docelowej – odbiorców Twojego komunikatu. Staraj się jak najdokładniej sprecyzować grupę docelową, wówczas zwiększysz szansę na to, że Twój przekaz odpowiednio sformułowany dotrze właśnie do niej.
Zbudowanie własnej marki i zarządzanie nią wymaga czasu, cierpliwości i konsekwencji, ale przynosi wymierne korzyści. Nie warto iść na skróty. Nagroda? Pozycja eksperta w Twojej dziedzinie, zaufanie klientów, nowe kontakty. Jeśli wątpisz w sens takich działań, popatrz na polityków i celebrytów – budowanie własnej marki w tych branżach to nierzadko warunek zaistnienia i przetrwania na rynku.
Wizerunek w sieci
Wszystko, co robisz, budując swój wizerunek, powinno być autentyczne. Personal branding należy więc zdecydowanie odróżnić od manipulacji. Stosowanie nieczystych zagrań i drobne oszustwa mogą być źródłem poważnego kryzysu wizerunkowego, a nawet całkowicie go zniszczyć.
Ważnym aspektem budowania własnego wizerunku są strona internetowa oraz media społecznościowe. W przestrzeni wirtualnej i poza nią wizerunek powinien być spójny. Szczególnie zadbaj o treści zamieszczane w mediach społecznościowych, internet nie zapomina, a partnerzy, pracodawcy i klienci najczęściej szukają opinii właśnie w nim. Jeśli koniecznie chcesz publikować w mediach społecznościowych treści, które mogą być kontrowersyjne, rób to, wybierając tryb tylko dla określonej grupy znajomych. Podobnie ze zdjęciami z wakacji – Twój plażowy look nie buduje profesjonalnego wizerunku, nawet jeśli bardzo atrakcyjnie wyglądasz. Komentując posty, pamiętaj, że media społecznościowe „podpowiadają” o Twoich aktywnościach znajomym. Chcesz sprawdzić, co internet mówi o tobie? Wejdź do wyszukiwarki w trybie incognito.
Twoją wizytówką w sieci jest strona internetowa. Przejrzysta, dopracowana i sprawnie działająca, z której Twoi potencjalni partnerzy i klienci dowiedzą się, kim jesteś, co robisz, jaki już masz dorobek (pochwal się nagrodami, zdjęciami, publikacjami – jeśli masz już się czym pochwalić) oraz na której znajdą sposób, by się z Tobą skontaktować.
Dziel się wiedzą
Buduj swoją pozycję, dzieląc się wiedzą, pozycjonując się w roli eksperta w swojej dziedzinie. Najprostszą formą jest blog czy strona internetowa. W ten sposób nie tylko nauczysz się formułować myśli i dzielić swoją wiedzą, ale także umacniasz wizerunek osoby, która jest profesjonalistą. Duże możliwości w budowaniu rozpoznawalności stwarzają także fora, grupy hobbystyczne i specjalistyczne, na których możesz aktywnie budować własną markę.
Bardzo trafne, chwila może pokazać nas w samych superlatywach lub przegrywamy ważny kontrakt, zlecenia.