ABC biznesu

Pigułki wiedzy, czyli wiedza o zjawiskach gospodarczych w 3 minuty

Młody mężczyzna rozwiązujący testy przez internet
fot. fotolia.com
241wyświetleń
Pigułki wiedzy, czyli wiedza o zjawiskach gospodarczych w 3 minuty
fot. istockphoto.com

W dzisiejszych czasach nikt nie może powiedzieć, że edukację zakończył na szkole, a teraz kompletnie nie ma już na nią czasu. Uczyć można się stale i wszędzie. Źródła wiedzy to nie tylko formalne studia podyplomowe, kursy czy szkolenia. Po wiedzę można sięgnąć nawet w czasie krótkiej chwili przerwy w pracy lub w domu.

 
Tzw. mikrouczenie jest obecne w praktyce i teorii uczenia się od wielu lat. Współczesny nacisk na tempo i efektywne wykorzystanie czasu, w połączeniu z problemem utrzymania uwagi przez dłuższy czas, dodatkowo skłania do podawania wiedzy i informacji w niewielkich porcjach. Osoba korzystająca przez cały dzień z różnych urządzeń (notebook, smartfon, tablet) przenosi swoją uwagę na różne problemy, każdemu z nich poświęcając tylko chwilę. W ten sposób przebiega w rzeczywistości znaczna część nieformalnego uczenia, kiedy to zdobywamy wiedzę z różnych źródeł.

Jak poszukujemy praktycznej wiedzy?

W lutym 2013 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przeprowadziła  badanie sondażowe (metodą wywiadu telefonicznego CATI), w którym wzięło udział 100 uczestników szkoleń Akademii PARP. Akademia PARP to portal edukacyjny dla małych i średnich przedsiębiorstw z systemem bezpłatnych szkoleń internetowych. Projekt jest realizowany na zlecenie PARP i współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Zapytano o potrzebę krótkich informacji o charakterze zawodowym, dotychczasowe sposoby zaspokajania tych potrzeb, postawę wobec krótkich form dydaktycznych online, a także o ocenę przydatności krótkich wiadomości o charakterze dydaktycznym. Oto wyniki badania:

  • zdecydowana większość uczestników (93%) poszukuje informacji o charakterze edukacyjnym przynajmniej raz w miesiącu (64%: w każdym tygodniu),
  • prawie wszyscy respondenci (99%) szukają informacji edukacyjnych w Internecie,
  • większość respondentów (55%) szuka takich informacji poza miejscem pracy w wolniejszej chwili, np. gdy na coś czeka, stoi w kolejce,
  • znacząca grupa respondentów (39%) jako narzędzie dostępowe do korzystania z takich informacji wskazuje urządzenia mobilne (smartfon i/lub tablet),
  • większość respondentów (73%) czas kilku minut uznało za wystarczający do przekazania wartościowej wiedzy biznesowej.

Pigułka (wiedzy) dobra na wszystko

W odpowiedzi, na stronie Akademii PARP zamieszczono już kilkadziesiąt pigułek wiedzy. Są to krótkie, 2-3 minutowe formy dydaktyczne, dostępne bez zalogowania. Stanowią zachętę i dodatek do szkoleń e-learningowych. Sukcesywnie do końca 2014 roku będzie ich kilkaset (470).
Pigułki wiedzy klasyfikowane są w różnych kategoriach formy i treści: ciekawostki, porady, filmy, infografika, humor. Do każdej pigułki dopasowano słowa kluczowe i odpowiadające jej szkolenia Akademii PARP dla pogłębienia wiedzy. Na zasadzie „zobacz także” w każdym ekranie szkolenia będzie można się łatwo zorientować, czy w danej dziedzinie wiedzy na portalu nie pojawiło się coś nowego. Każda pigułka jest zamkniętą, interesującą i krótką całością, z którą można łatwo zapoznać się, bez konieczności sięgania do innych źródeł.
Źródło: PARP

1 Komentarz

  1. Jednym słowem: łatwizna – dla wiecznie zabieganych, zalatanych, zajętych doglądaniem swojej firmy właścicieli niedużych biznesów. Inicjatywa godna zatrzymania się przy tym temacie.

Dodaj komentarz