Często wydaje nam się, że tworzenie logo to szybka sprawa, bo przecież co może być trudnego w przygotowaniu znaku graficznego? To przecież tylko kilka kresek, prawda? Nic bardziej mylnego, sprawa nie jest tak trywialna jak często się nam wydaje. Stworzenie logo wymaga podjęcia szeregu przygotowań i działań z naszej strony oraz pracy i zaangażowania ze strony grafika, aby uzyskać zadowalający nas rezultat. Poniżej znajdziesz działania, które czekają na Ciebie, jeśli zdecydujesz się na stworzenie logo.
Zastanów się, czego potrzebujesz
Jeśli tworzysz logo po raz pierwszy, to przygotuj się na to, że grafik poprosi Cię o wypełnienie briefa. Tak w języku branżowym określa się opis wymagań klienta. Część z pytań, które otrzymasz od grafika, może Cię zaskoczyć i możesz zastanawiać się… a co właściwie mają one wspólnego z logo?!? Grafik, zanim przystąpi do realizacji projektu, musi wiedzieć, czym zajmuje się Twoja firma, do kogo kierujesz swój produkt bądź usługę, kto jest Twoim klientem, jak wygląda rynek, co Cię wyróżnia… Najprościej mówiąc, musi poznać Twoje potrzeby, żeby móc stworzyć projekt dopasowany do Twojej firmy, Twojej wizji i strategii. Proces tworzenia logo zaczyna się od zebrania tych informacji. Dlatego im lepiej przygotujesz się do powyższych pytań, tym większe prawdopodobieństwo, że grafik, z którym podejmiesz współpracę, zrozumie Twoje wymagania.
Znajdź wykonawcę
Możliwości jest wiele, możesz szukać grafika czy studia graficznego z polecenia lub na własną rękę. Z pewnością najwygodniejszą opcją jest skorzystanie z grafika z polecenia, gdyż znamy osobę potwierdzającą jego umiejętności. Jednak nie każdy z nas ma taką możliwość.
Możesz również skorzystać z portali umożliwiających Ci umieszczenie swojego zlecenia takich jak www.oferia.pl czy www.zlecenia.przez.net, wówczas to graficy znajdą Ciebie i będą składać Ci swoją ofertę. Jednak w każdej sytuacji będziesz musiał(a) poświęcić czas na przejrzenie ofert, portfolio, negocjacje ceny czy terminu realizacji, a także zająć się kwestiami prawnymi przekazania praw do projektu.
Inną możliwością jest stworzenie logo poprzez konkurs, przetarg, w którym uczestniczy wielu grafików, a Ty wybierasz tego najlepszego. Samodzielne przygotowanie konkursu wymaga opracowania regulaminu i ogłoszenia go (tu z pomocą przychodzą takie portale jak www.konkursykreatywne.pl), zebrania prac oraz ciągłej komunikacji z potencjalnymi uczestnikami. Sam proces przygotowań jest dosyć czasochłonny, a i realizacja nie jest szybkim rozwiązaniem. Dlatego też do niedawna jedynie duże firmy mogły pozwolić sobie na tworzenie logo poprzez konkursy i otrzymanie wielu różnych projektów, z których wybierały ten najlepszy. To one miały czas, pieniądze, jak i ludzi do przeprowadzenia takich akcji.
Na naszym rynku istnieją już jednak portale, które umożliwiają nawet małym firmom czy firmom dopiero powstającym na realizację konkursu, w tym portal specjalizujący się w konkursach na logo zaprojektujmnie.pl. Takie portale przejmują na siebie obowiązki związane z regulacjami prawnymi, szukaniem grafików, terminami realizacji czy aspektami technicznymi. Jednak nie oznacza to, że Ty nie będziesz mieć zadań. To w Twojej gestii pozostawia się całą komunikację i współpracę z grafikami, uczestnictwo w kreacji oraz na koniec, to Tobie jest pozostawiana decyzja o wyborze zwycięzcy.
Umowa o wykonanie logo i prawa autorskie
Przed przystąpieniem do realizacji warto uregulować kwestie prawne, tak żeby prawa i obowiązki obu stron zostały jasno zdefiniowane. Jeśli realizacja dotyczy tylko logo to oczywiście nie musi to być jakaś skomplikowana i zawiła umowa. Możesz skorzystać ze wzoru umowy, którą zaproponuje Ci grafik. Warto jednak zweryfikować czy zawiera ona takie podstawowe elementy jak: przedmiot wykonania, termin, budżet, rodzaj przekazywanym plików czy kwestie poprawek. W umowie warto również zawrzeć oświadczenie wykonawcy, że przysługują mu autorskie prawa osobiste i majątkowe do projektów, a praca jest wynikiem jego indywidualnej i oryginalnej twórczości.
A na koniec jeden z ważniejszych aspektów, czyli prawa autorskie. Tutaj powinny zostać zdefiniowane majątkowe prawa autorskie wraz z polami eksploatacji, możliwość przeróbek i modyfikacji otrzymanego projektu (czyli określenia kwestii praw zależnych) oraz termin obowiązywania tychże praw. Jak w każdej umowie, diabeł tkwi w szczegółach.
Zaangażuj się w pracę z grafikiem
Przekazanie briefu (opisu wymagań) to tylko początek współpracy z grafikiem. W trakcie tworzenia Twojego logo grafik często będzie zadawać dodatkowe pytania, pokazywać Ci swoje koncepcje, będzie chciał znać Twoją opinię na temat kierunku, który wybrał. Nie traktuj tego jako uciążliwy obowiązek, lecz jako inwestycję. Im bardziej zaangażujesz się w rozmowę z wykonawcą tym większa szansa na to, że zrozumie on Twoje wymagania i wspólnie wypracujecie satysfakcjonującą Cię koncepcję.
Zakończenie współpracy
Praca nad logo została zakończona, a więc co dalej? Nie pozostaje Ci nic innego jak odebrać końcowy projekt, przekazać wynagrodzenie wykonawcy i cieszyć się swoim nowym logo! Nadszedł czas, by zostało ono twarzą Twojego biznesu.
548
Może zainteresuje Ciebie także to:
Targowanie ceny mieszkania
Marcin Dostojski
2k
Samo przeglądanie ofert mieszkań, przy obecnej sytuacji na rynku, może być powodem nerwów. W końcu ceny są rekordowo wysokie i...
Bungalow
Nieruchomosci-online.pl
653
Nazwa „bungalow” pochodzi od słowa „bangalo”, które oznacza „w stylu bengalskim”. Jak wskazuje nazwa, ten typ budownictwa powstał i rozwinął się w Bengalu – krainie historycznej znajdującej się częściowo na terenie Indii, a częściowo w Bangladeszu.
Kupujesz sklep online? Oto 9 rzeczy, o których powinieneś wiedzieć
Piotr Kantorowski
2.8k
W czasie pandemii COVID-19 e-commerce rozwija się bardziej niż prężnie. Z dużą pewnością dzieje się tak z tego powodu, że...
Stresoodporność. O rozwijaniu odporności na stres
Patryk Lange
2.7k
W 1987 roku Uczelnia Wojskowa United States Army wprowadziła termin VUCA, który początkowo wykorzystywany był do opisu sytuacji na potrzeby...
Co powinna zawierać dobra oferta dla klienta? Praktyczna checklista dla MŚP
Adrian Prędkiewicz
4.6k
Prowadząc firmę i oferując konkretne usługi, z pewnością spotkała Cię sytuacja, w której pojawiła się potrzeba wysłania wyceny lub przedstawienia...
Krótko i obrazowo na temat tzw. ‘spec’ work czyli zaprojektujmizadarmo: http://youtu.be/DsstOs-K7gk?hd=1
Osobiście jestem zdania że logo najlepiej zlecić studentom który robią takie rzeczy szybko i tanio, zamiast zlecać firmie która zleci to studentowi za połowę ceny a resztę weźmie dla siebie 🙂
Logo to tak naprawę bardzo istotna sprawa. Jego wykonanie nie powinno być przypadkowe. Powinniśmy się zastanowić co chcemy przekazać poprzez logo, które będzie dostępne dla wszystkich. Projekt powinien być dokładnie przemyślany i zaplanowany, tak aby w czasie działania firmy nie trzeba było już nic zmieniać i poprawiać. A każdy potencjalny klient poprzez dobrze zrobiony znak firmowy kojarzył naszą firmę.