Corporate Identity to nie tylko nazwa i logo firmy. To unikalny wizerunek, która sprawia, że firma jest rozpoznawana i uznawana na rynku. To również strategia budowania pozytywnego wyróżnienia na tle konkurentów oraz sposób na budowanie pozycji rynkowej firmy.
W obliczu przemian ekonomiczno-społecznych, procesu globalizacji i rosnącej konkurencji rynkowej firmy muszą stale poszukiwać nowych sposobów prezentacji i pozyskiwania klientów. Atrybutem nowoczesnego przedsiębiorstwa jest indywidualna, niepowtarzalna tożsamość korporacyjna (corporate identity), gwarantująca jego rozpoznawalność oraz zapewniająca sukces. Celem każdej firmy powinno być zatem odejście od anonimowości na rzecz powszechnej uznaniowości przy użyciu wspomnianej tożsamości.
W potocznym rozumieniu corporate identity oznacza zespół ściśle powiązanych ze sobą elementów (nazwa, logo, znak graficzny, kolorystyka itp.). W szerszym rozumieniu tożsamość to świadome zarządzanie wszystkimi środkami, za pomocą których korporacja wchodzi w kontakt ze swoimi odbiorcami. Jest sztuką umiejętnej komunikacji i prezentacji firmy, a podstawą istnienia corporate identity jest integracja strategii wizerunkowej ze strategią biznesową. Przemyślana strategia w sposób naturalny kształtuje wizerunek, czyli obraz firmy w świadomości otoczenia.
Rodzi się pytanie o wzajemną relację między tożsamością a wizerunkiem firmy. Celem jest stworzenie takiego wyobrażenia o przedsiębiorstwie, które byłoby dokładnym odwzorowaniem świadomie wykreowanej i kształtowanej tożsamości. Znajduje to swoje odbicie w budowaniu przewagi konkurencyjnej na rynku. Firmie o czytelnym wizerunku znacznie łatwiej jest wejść na nowe rynki lub wprowadzić nowe produkty. Tożsamość decyduje o majątku przedsiębiorstwa. Uznane, światowe marki wyceniane są na dziesiątki miliardów dolarów, przy czym niejednokrotnie wartości niematerialne znacznie przewyższają wartość majątku trwałego. Ma to zwłaszcza ogromne znaczenie na mocno konkurencyjnych rynkach, na których toczy się walka o wyróżnienie się spośród masy.
W erze eksplozji informacyjnej jakość komunikatów przekazywanych przez firmę może zaważyć o sukcesie lub porażce niejednego przedsięwzięcia. Otoczenie coraz krytyczniej odbiera przekazy przedsiębiorstwa. Poza tym przy wyborze konkretnej oferty (towaru czy usługi) klient nie zawsze kieruje się jej oceną. Bardzo często to wizerunek dostawcy, czyli wyobrażenie o firmie decyduje o zakupie. Firmy anonimowe, o nieczytelnym wizerunku nie potrafią odróżnić się od konkurentów. Brak indywidualnej tożsamości uniemożliwia im nie tylko rozpoznanie, lecz także akceptację przez coraz bardziej wymagających kontrahentów. W powszechnej świadomości klientów uznana firma oferuje dobry produkt lub usługę wysokiej jakości.
Badanie spółek giełdowych przeprowadzone w Niemczech wykazało znaczący wpływ tożsamości na skuteczność działania firmy. Przedsiębiorstwa, w których ukształtowano tożsamość w sposób profesjonalny, zwiększyły zyski (średnio o 22%). Ponadto, wyraźnie poprawił się ich wizerunek, a pracownicy zaczęli z większą motywacją wykonywać powierzone im zadania. Także wyniki badań wśród spółek amerykańskich, wykonanych przez firmę Morgan Stanley, wykazały wzrost wartości spółek giełdowych od 2% do 9% po przystąpieniu do budowy nowego wizerunku.
516wyświetleń
Może zainteresuje Ciebie także to:
Targowanie ceny mieszkania
Marcin Dostojski
2.2k
Samo przeglądanie ofert mieszkań, przy obecnej sytuacji na rynku, może być powodem nerwów. W końcu ceny są rekordowo wysokie i...

Stan surowy
Nieruchomosci-online.pl
653
Pojęcie stanu surowego jest kolejnym pojęciem roboczym, które nie ma oficjalnej, prawnie obowiązującej definicji. Łatwiej jest wskazać, czym stan surowy nie jest oraz jakie są różnice między stanem surowym otwartym a zamkniętym.
Kupujesz sklep online? Oto 9 rzeczy, o których powinieneś wiedzieć
Piotr Kantorowski
3k
W czasie pandemii COVID-19 e-commerce rozwija się bardziej niż prężnie. Z dużą pewnością dzieje się tak z tego powodu, że...
Stresoodporność. O rozwijaniu odporności na stres
Patryk Lange
2.9k
W 1987 roku Uczelnia Wojskowa United States Army wprowadziła termin VUCA, który początkowo wykorzystywany był do opisu sytuacji na potrzeby...
Co powinna zawierać dobra oferta dla klienta? Praktyczna checklista dla MŚP
Adrian Prędkiewicz
5.5k
Prowadząc firmę i oferując konkretne usługi, z pewnością spotkała Cię sytuacja, w której pojawiła się potrzeba wysłania wyceny lub przedstawienia...
Autor rozpoczął po czym skończył a myśli nie rozwinął…