ABC biznesu

Wiedza to potęga, czyli jak zwiększyć sprzedaż dzięki informacjom o Twoich klientach

Ankieta wypełniana internetowo
fot. istockphoto.com
485wyświetleń

Małe narzędzia do wielkich zadań

Ankieta wypełniana internetowo
fot. istockphoto.com

Co zrobić, aby zwiększyć sprzedaż? Po pierwsze trzeba poznać swojego klienta. Jak to zrobić? Najprościej jak się da – zapytać go o to, czego chcemy się dowiedzieć. Drugim krokiem będzie dopasowanie oferty i przekazu marketingowego do jego potrzeb.

 

Jak zapytać swojego klienta o jego preferencje? To bardzo proste – wystarczy stworzyć krótką ankietę. Zapoznaj się z tym poradnikiem, aby dowiedzieć się, jak skutecznie stworzyć taki kwestionariusz, gdzie go zamieszczać, czy wreszcie o co w nim pytać.

A więc usiądź wygodnie i zobacz jak, wkładając minimum wysiłku, zdobyć wartościową wiedzę na temat Twoich klientów.

Pytaj wszędzie tam, gdzie są Twoi klienci

Jeżeli prowadzisz korespondencję z obecnymi lub przyszłymi klientami, zawrzyj w mailu link do ankiety.
Jeżeli masz bazę swoich obecnych, czy byłych klientów lub partnerów, wykorzystaj ten kanał i twórz cyklicznie ankiety, wysyłając je do tych wszystkich odbiorców. Zamieść link do ankiety na swojej stronie www. Jeżeli masz siedzibę/biuro, w której Twoi potencjalni oraz obecni klienci Cię odwiedzają lub prowadzisz rozmowy telefoniczne z potencjalnymi/obecnymi klientami, pytaj ich o interesujące Cię informacje i zapisuj je w formularzu ankiety.

Zachęć do wypełnienia ankiety!

Pamiętaj, że bardzo ważne jest odpowiednie zachęcenie do wypełnienia Twojej ankiety. Dobrą metodą jest zaproponowanie rabatu na Twoje produkty/usługi. Na samym końcu ankiety zamieść informację, w jaki sposób skorzystać z rabatu, dzięki czemu tylko osoby, które odpowiedziały na wszystkie pytania otrzymają nagrodę (np.: każda osoba, która zjawi się u Ciebie w firmie na hasło „Ankieta 99”, otrzyma od Ciebie rabat).

Podziel klientów przynajmniej na dwie grupy

Dzięki temu będzie Ci łatwiej otrzymać precyzyjne odpowiedzi. Zadaj inne pytania tym osobom, które są zainteresowane Twoim produktem, ale jeszcze nie stały się Twoimi klientami, a inne tym, którzy już nimi są. Możesz również dopasować pytania do grup osób, które kupiły konkretne produkty/usługi.

Przykładowe pytania

Oto przykładowe pytania jakie możesz zadać osobom, które jeszcze nie są Twoimi klientami (np.: na stronie www, podczas rozmowy telefonicznej)

Czy znalazłeś w naszej ofercie to, czego szukałeś?

  • Tak
  • Nie,
  • Jeżeli nie, napisz, czego szukasz; być może jesteśmy w stanie Ci pomóc!

Co mogłoby Cię skłonić do zakupu produktu/usługi?

  • Szerszy asortyment
  • Niższe ceny
  • Lepsza obsługa
  • Inne, jakie ………..

Jeżeli „szerszy asortyment” napisz, jakich produktów/usług poszukujesz

Skąd się dowiedziałeś o naszej firmie?

  • Facebook
  • Reklama graficzna na stronie www
  • Google
  • Z prasy
  • Z radia
  • Z telewizji
  • Od znajomego
  • Inne, jakie ……..

Przykładowe pytania jakie możesz zadać klientom, którzy zakupili produkt/usługę:

Czy poleciłbyś nasz produkt/usługę swojemu znajomemu?

  • TAK
  • NIE

Napisz, dlaczego?

W skali od 1 do 5, jak oceniasz w naszej firmie:

  • Obsługę
  • Ceny
  • Asortyment
  • Lokalizację

Bezpłatne narzędzia do tworzenia ankiet

Dzięki nim stworzenie i dystrybucja ankiet nie sprawią Ci żadnego problemu.

  • Suggester – nie jest to typowe narzędzie do tworzenia ankiet. Idealnie się nadaje do zadania jednego istotnego dla nas pytania do osób, które odwiedzają naszą stronę. Bardzo proste w obsłudze. http://sugester.pl/

Ankiety to najbardziej precyzyjne i efektywne narzędzie do pozyskiwania wiedzy na temat Twoich klientów. Wykorzystaj to, że jeżeli ktoś się już zjawił u Ciebie w biurze/na stronie www/zadzwonił to jest zainteresowany Twoimi usługami i z pewnością chętnie udzieli Ci kilku odpowiedzi w zamian za rabat.

4 komentarze

  1. To prawda, dobrze ukierunkowana ankieta, to bardzo mocna broń w marketingu. Jednak od czasu, gdy stała się powszechnym narzędziem używanym przez wiele firm przy lada pretekście, to kliencie podchodzą z dużą rezerwą do próśb o ich wypełnienie. Na niewiele się przydają przyznawane rabaty, czy też obietnice możliwych nagród- ludzie mają przesyt ankiet. Pozdrawiam 🙂

    1. bez Twojego komentarza artykuł nie ma tej swojej kropki nad “i” 🙂 Oczywiście masz rację co za dużo to niezdrowo. Ale problem chyba jest gdy nagroda jest słaba, lub jej wygranie mało prawdopodobne. Jeśli internauta me pewność że za 3 minuty swojego czasu coś dostanie, to chyba jest skłonny ten czas poświęcić. A jeśli jeszcze przedstawimy to w zabawnej formie? Moim zdaniem sukces murowany.

  2. Z tego co obserwujemy niewiele małych i średnich firm pyta swoich klientów o opinie.
    MSP nie pytają, gdyż są przekonane, iż nikt im nie odpowie lub, że zadawanie takich pytań jest bezwartościowe.
    Czy znacie małą firmę, która kiedykolwiek zrobiła ankietę lub brałeś udział w takiej ankiecie?
    Przeprowadzenie ankiety nie jest ani czasochłonne, ani kosztowne, a daje wiele korzyści, poza wiedzą na temat potrzeb klienta, zadanie pytania:
    1. utwierdza klienta, że jego zdanie jest ważne
    2. powoduje, iż prędzej wróci do takiej firmy, gdyż nabiera do niej zaufania.

  3. hmm, rzeczywiście nie spotkałam się nigdy z ankietami od małych firm. Uważam nawet, że nie musi to być narzędzie internetowe, jeśli firma stacjonarnie świadczy usługi. Właściciel sam może zapytać o jakość wykonanej usługi i porozmawiać szczerze z klientem bądź poprosić o uzupełnienie ankiety papierowej – jeśli klient znajdzie na to czas.

Dodaj komentarz