O tym, czy reklama w portalach skupiających setki tysięcy firm jest pożyteczna i może stanowić źródło klientów z internetu dla lokalnych firm, opowiada Michał Kurczycki, prezes NNV Sp. z o.o., zarządzającej portalem Firmy.net, jedną z najpopularniejszych w Polsce wyszukiwarek firm.
Katalogi firm bardzo często kojarzą się z zamierzchłymi książkami telefonicznymi, które dziś zostały przeniesione do sieci lub z prostymi wizytówkami przedstawiającymi ubogie dane o firmie. Czy Pana zdaniem to dobry sposób na pozyskiwanie nowych klientów?
Rzeczywiście w internecie można znaleźć sporo „katalogów firm”, które oferują proste wpisy do swoich baz danych. Jednak powiem szczerze, że efektywność reklamy na niepopularnych serwisach jest znikoma, bo sukces takiego portalu należy liczyć w latach ciężkiej pracy, a z reguły pomysłodawcom brakuje zapału oraz kapitału na dalszy jego rozwój.
Taka rzeczywistość nie ma jednak nic wspólnego z najpopularniejszymi wyszukiwarkami branżowymi, notującymi milionowe liczby odsłon swoich stron w ciągu jednego miesiąca. Te serwisy dynamicznie się rozwijają, dając możliwość coraz to nowocześniejszych form ekspozycji oferty i bardzo skuteczne metody zaistnienia w Google. Pytanie o to, czy jest to dobry sposób na pozyskanie klienta w internecie, można szybko zweryfikować przy użyciu wyszukiwarki Google.
Użytkownik internetu, poszukując konkretnej usługi czy produktu, bardzo często trafia na strony tych największych serwisów agregujących prezentacje firm, ponieważ znajdują się one wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Dla konkretnych zapytań wpisywanych przez internautów w Google, katalogi wyświetlają prezentacje tych firm, które jak najlepiej spełniają potrzeby danego klienta, dzięki czemu do firmy trafia już osoba zainteresowana konkretną usługą, a nie poszukująca dopiero informacji.
Wspomniał Pan o ciężkiej pracy wkładanej w portal… W końcu utrzymanie setek tysięcy zadowolonych klientów z reklamy to nie jest prosta sprawa.
Zgadza się, jest to ciągły wysiłek specjalistów ds. optymalizacji i pozycjonowania. Dbają oni o dostosowywanie portalu, a przede wszystkim prezentacji reklamujących się firm zarówno do coraz nowszych wytycznych Google, jak i preferencji internautów. Efektem tej pracy są pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania dla ponad 20 tysięcy haseł.
Samo pozycjonowanie to jednak nie wszystko. Portal musi być również moderowany, tak aby dostarczać rzetelne informacje o firmach w atrakcyjny wizualnie, wygodny i użyteczny sposób. Do tego potrzeba doświadczonych projektantów webowych, grafików i programistów. Dopiero gdy dodamy to wszystko do siebie, otrzymujemy efekt końcowy, który jest zadowalający dla klienta. To głównie dlatego takich wyszukiwarek firm jak nasza jest na rynku bardzo mało.
Jakie korzyści ma klient reklamujący swoją firmę w wyszukiwarce firm?
Po pierwsze zyskuje czas. Umożliwiamy utworzenie prezentacji na gotowych szablonach, które natychmiast pojawiają się w portalu, naszych aplikacjach mobilnych oraz indeksują się w Google. Wieloletnia reputacja domeny Firmy.net skraca czas potrzebny nowo tworzonym stronom internetowym na efektywne zaistnienie w sieci. Poza tym to nie jedyny wymóg Google, który witryna musi spełnić. Prezentacje są już również zoptymalizowane pod kątem SEO, co oznacza, że od samego początku zaczynają pozyskiwać potencjalnych klientów.
Trzecia korzyść to darmowe wsparcie konsultanta, który pomoże wybrać najodpowiedniejsze słowa kluczowe oraz ustawi parametry prezentacji, aby dopasować ją do potrzeb danego biznesu. Wystarczą dwa tygodnie od założenia prezentacji, aby rozmawiać o osiągach reklamy i wskazać jej potencjał.
Bardzo dużą uwagę przykładacie do edukacji klientów w obszarze konieczności uzupełnienia prezentacji treściami ofertowymi. Dlaczego to takie istotne?
Nie tylko edukujemy, ale nawet sami w porozumieniu z klientem takie treści uzupełniamy. Cele takiego działania są dwa. Przede wszystkim maksymalnie uzupełniona prezentacja w treści sprawia, że pojawia się wyżej w Google. Dodatkowo, co niezwykle ważne, generuje większe zainteresowanie odwiedzających prezentowaną ofertą. Klient znacznie chętniej skontaktuje się z firmą, która posiada pełny opis oferty. Co z tego, że ściągniemy ruch na prezentację firmy, jeśli nie będzie ona uzupełniona? Dlatego zatrudniamy cały zespół ludzi, który dba o kompletność danych, kontaktuje się z właścicielami prezentacji i uzupełnia je, tak by wyróżniały się na tle konkurencji.
W jakim kierunku idą wyszukiwarki? Czy nadążają za zmianami dokonującymi się praktycznie z dnia na dzień na rynku reklamy?
Na rynku wyszukiwarek przez cały czas przewijają się najróżniejsze serwisy oferujące wpisy do swoich baz danych. Tak szybko jak się pojawiają, tak samo szybko znikają. Na palcach jednej ręki można policzyć te, które od lat budują swoją pozycję w świadomości klientów. Jak już powiedziałem, oferowanie nowoczesnych rozwiązań reklamy w internecie wymaga ciągłego rozwoju i inwestycji.
Z roku na rok rośnie konsumpcja treści internetowych poprzez kanały mobilne…
To prawda i dlatego responsywność – czyli dostosowywanie się strony do różnych ekranów, na których jest przeglądana – nie jest żadnym luksusem, ale koniecznością. Jeśli nie można zapoznać się z treścią na stronie, dlatego że nie jest ona dostosowana do urządzeń mobilnych, trzeba sobie jasno powiedzieć: już na starcie ta strona traci określony procent potencjalnych klientów, i ten procent z roku na rok będzie większy.
Jako Firmy.net zainwestowaliście też w aplikację mobilną. To była konieczność?
Gdy zaczynaliśmy prace nad aplikacją, sami sobie zadawaliśmy to pytanie, czy nie jest za wcześnie, czy klienci już dojrzeli do tego, aby korzystać z uproszczonego procesu wyszukiwania na telefonie. Zaryzykowaliśmy i możemy powiedzieć, że to była dobra decyzja. Sami, jako entuzjaści nowych technologii, spotykaliśmy się z sytuacjami, kiedy potrzebny był szybki kontakt do firmy. Wyodrębniliśmy takie sytuacje i zrobiliśmy wszystko co w naszej mocy, aby po wyjęciu telefonu z kieszeni użytkownik bez trudu skontaktował się i dotarł do najlepszej firmy, jakiej w danym momencie potrzebował. Nie wyobrażam sobie dzisiaj poważnej wyszukiwarki firm bez własnej aplikacji, która ułatwia klientowi dotarcie do poszukiwanej przez niego firmy.
Ostatnio bardzo dużo mówi się w branży o skuteczności remarketingu, czyli reklam internetowych w formie graficznych banerów „śledzących” osoby, które odwiedziły daną prezentację. Czy wyszukiwarki też zapewniają możliwość skorzystania z tej formy promocji?
Nie będę wypowiadał się za konkurencję, ale Firmy.net jak najbardziej wykorzystują tę formę marketingu do promocji swoich klientów. Jej duża skuteczność polega na tym, że w mało inwazyjny sposób budujemy świadomość klientów o firmach na stronach najpopularniejszych portali, takich jak Facebook, YouTube, Onet czy WP. Osobiście uważam, że to bardzo skuteczne narzędzie i się cieszę, że narzędzie zarezerwowane do tej pory tylko dla dużych może być wykorzystywane również w promocji małych firm.
Czy wyszukiwarki firm będą wciąż atrakcyjne dla przedsiębiorców jako medium reklamowe?
Mógłbym długo opowiadać i przekonywać, że tak, ale mogę być odebrany jako osoba nie do końca obiektywna. Dlatego polecam przekonać się samemu. U nas można skorzystać z darmowego wpisu lub z niezobowiązującego testu bardziej rozszerzonego pakietu i po miesiącu samemu ocenić efekty. Dodam również, że skoro z naszych usług korzysta tysiące firm to znaczy, że widzą realne korzyści dla nich płynące. To dla nas najlepsza reklama.
Dziękuję za rozmowę.
Trochę ruchu – realnych klientów w sklepie – jest. Wiem, bo pytam zawsze i pracownicy też mają pytać i zapisują. W GA też widzę przejścia z prezentacji na moją stronę www. Także nie narzekam 🙂
Tytuł artykułu powinien brzmieć: “Wyszukiwarki firm – jeden ze sposobów na zaistnienie w Google”. Ogólnie przyjemnie się czytało. Firmy Net są w naszym odczuciu jedną z najlepszych wyszukiwarek firm na polskim rynku. Dlatego też zadecydowaliśmy o dodaniu wpisu do tego katalogu 🙂