Autoprezentacja
Choć określenie dress code jest całkiem nowym terminem w języku polskim, to w polskiej kulturze zagadnienie to funkcjonuje od dawna. Definicję tego terminu możemy sprowadzić do znajomości zasad obowiązujących przy doborze stroju do pracy, a także na inne, mniej lub bardziej oficjalne okoliczności.
W ocenie zewnętrznej ubiór jest najistotniejszym elementem, wpływającym bezpośrednio na tzw. „pierwsze wrażenie”.
Warto mieć świadomość tego, że pożądany ubiór szefa oraz pracownika może wpłynąć pozytywnie na ocenę wizerunku i wiarygodność firmy.
Zgodnie z kanonami dress code’u urzędnikom, pracownikom poważnych firm i korporacji nie wypada dowolnie ubierać się do pracy. Rzecz tyczy się obydwu płci i całego przekroju wieku osób czynnych zawodowo. Strój pracownika powinien być adekwatny do zajmowanego stanowiska, charakteru i polityki firmy, względnie do oczekiwań/wskazań przełożonych.
Ubiór, będący zewnętrznym elementem wizerunku, stanowią: garderoba, obuwie oraz
dodatki i biżuteria.
Garderoba
Powinna być dopasowana do sylwetki, elegancka i w dobrym gatunku, pozbawiona wszelkich znamion ekstrawagancji. Powinna być także dostosowana do okoliczności
i rangi spotkania.
Gwarancją dobrego wizerunku jest przestrzeganie pewnych zasad:
- wszelkie elementy garderoby powinny być czyste i wyprasowane,
- dobierając garderobę należy uwzględnić figurę, wzrost, karnację i wiek,
- ubranie powinno być w dobrym gatunku, bo tylko takie zawsze dobrze wygląda (nawet po kilkunastu godzinach noszenia),
- dobieranie garderoby w stonowanych, „korzystnych” kolorach i niekoniecznie najmodniejszej,
- nie powinno się mieszać więcej niż 2-3 kolory.
Panie:
- klasyczny kostium,
- sukienka z rękawami (mogą być krótkie),
- spodnie do żakietu zakładają tylko panie z nienaganną figurą,
- rozcięcia spódnic należy traktować ostrożnie,
- w biznesie niewskazane są kuse spódnice i przeźroczyste materiały,
- niezbędny, ale nie przesadny makijaż,
- długie włosy koniecznie upięte,
- panie z nadwagą unikają obcisłych ubrań,
- wielkość dodatków proporcjonalna do budowy ciała (rozmiaru odzieży),
- moda rozważnie dostosowana do wieku.
Ważne: bielizny nie wystawia się na widok publiczny!
Panowie:
- garnitury od szarego, poprzez granatowy, do czarnego,
- jasne garnitury letnią porą, najlepiej do południa,
- smoking (z czarną muszką) wyłącznie za wskazaniem na zaproszeniu,
- koszula najlepiej biała (zawsze wytworna), ew. kremowa, błękitna,
- mankiety koszuli mogą wystawać 1,5 (pojedynczy) do 2cm (podwójny),
- spinki najlepiej ze szlachetnych materiałów,
- krawat jedwabny, ew. żakardowy,
- nie powtarza się użytego wcześniej krawatu,
- marynarka bez rozcięć lub z podwójnym rozcięciem dla szczupłej sylwetki,
- marynarka dwurzędowa dla wysokich i szczupłych,
- marynarka z pojedynczym rozcięciem, bez wcięcia w pasie, dla obszernych,
- moda rozważnie dostosowana do wieku.
Ważne: dżentelmen nie zdejmuje marynarki, nie rozpina guzika przy kołnierzyku i nie luzuje krawata!
Obuwie
Nie musi być najmodniejsze, ale musi być zadbane i czyste.
Panie:
- do spódnicy czółenka z wysoko wyciętym wierzchem,
- do spodni czółenka z nisko wyciętym wierzchem,
- na nogach pończochy lub rajstopy.
Panowie:
- klasyczne, sznurowane,
- do smokingu/fraka koniecznie lakierki,
- skarpetki w kolorze dobranym pod obuwie i spodnie.
Ważne: nie zdejmujemy butów – obuwie stanowi nieodzowny element stroju!
Dodatki
Dobrane w dobrym guście dodatki i dyskretne ozdoby (panowie nie noszą biżuterii!), mogą stanowić świetne uzupełnienie ubioru.
Apaszka jedwabna, dyskretna, nie burząca aury garderoby.
Poszetka/wypustka bawełniana lub jedwabna, powinna nawiązywać kolorem lub fakturą do krawatu.
Pasek skórzany, gustowny, najlepiej w kolorze butów, opasający panie do prawej, panów do lewej strony.
Zegarek klasyczny, uznanej marki, na bransolecie lub skórzanym pasku.
Okulary nawiązujące do trendu oprawką; dla pań może być nieco „lżejsza”, metalowa, rogowa lub szylkretowa, dla panów „cięższy” design.
Teczka/torebka skórzana, u panów bez specjalnych ozdób, w kolorze dobranym do stroju, najlepiej w kolorze butów.
Fryzura odpowiednia dla wieku, aparycji i stylu. Włosy dobrze przycięte, świeżo umyte, odrosty zafarbowane.
Biżuteria raczej dyskretna, ale z wyższej półki. W relacjach zawodowych wystarczą
dwa elementy, ale z tego samego kruszcu. Ozdoby uszu w wersji zminimalizowanej.
Ważne: klasyka i elegancja w ubiorze współtworzą niepowtarzalny styl!
A czy dress-code obowiązuje pracowników niższego szczebla, gdy nie jest praktykowany w firmie przez pracowników wyższego szczebla?
Tak, obowiązuje. Pracownicy wyższego szczebla zawsze są uprzywilejowani wobec podwładnych. Choć w tym przypadku dobry przykład powinien iść z góry!