Coaching, tak ostatnio bardzo popularny, jest pojęciem bardzo trudno definiowalnym, przez co bardzo często jest mylony z treningiem, warsztatem, szkoleniem, mentoringiem itp.
Coaching łączy proces uczenia się ze stymulowaniem Klienta do podejmowania działań. Coach m.in. zachęca Klienta do podejmowania decyzji, zobowiązań, tworzenia planów działań, realizowania zadań zmieniających nieużyteczne schematy działań.
Coaching jest procesem, który pomaga Klientowi w przyspieszeniu tempa jego osobistego rozwoju, polepszeniu efektów działania i podniesieniu jakości funkcjonowania.
Trudność w zdefiniowaniu pojęcia coachingu wiąże się z jego podstawową cechą: przebieg, cel i efekt końcowy coachingu zależy od Klienta. To Klient decyduje, jakiej zmiany chce dokonać w swoim życiu i jak bardzo jest zdeterminowany, aby ta zmiana miała miejsce. To Klient decyduje czym i kiedy zakończy się coaching. Dla Klienta rezultatami coachingu mogą być: bardziej konkretne cele i decyzje, optymalizacja działań, świadomość swoich naturalnych zdolności i pełniejsze z nich korzystanie. To Klient wreszcie decyduje, jak owocne będą jego sesje coachingowe.
Podstawową zasadą coachingu jest partnerstwo, rozumiane jako współzaangażowanie obu stron w proces zmian. W relacji tej Klient ponosi 100% odpowiedzialności za swoje zaangażowanie, decyzje, działania i rezultat i w tym sensie jest „właścicielem” efektów. Coach natomiast jest w 100% odpowiedzialny za swoje zaangażowanie, czystość metodologiczną, wpływ swoich interwencji na Klienta, stworzenie bezpiecznych warunków do kreatywności i eksperymentowania oraz za własny rozwój i poziom swoich umiejętności coachowania. Rolą coacha jest wspieranie Klienta i towarzyszenie mu w jego drodze do realizacji jego celów oraz pomoc Klientowi w odkryciu wszystkich zasobów, jakie Klient ma i jakimi może się posłużyć. Praca coacha polega głównie na słuchaniu, zadawaniu pytań oraz dzieleniu się z Klientem nieoceniającymi obserwacjami.
W wielkim skrócie coaching można więc zdefiniować jako pomoc Klientowi w realizacji jego celów bez robienia tego za Klienta. Coaching nie jest „naprawianiem” klienta na jakimkolwiek poziomie jego funkcjonowania. Klient traktowany jest jako mądra, kompletna i kreatywna jednostka, która jest zdolna znajdować najlepsze dla siebie rozwiązania i sposoby działania i tylko od niej zależy, czy zrealizuje swoje cele.
694
Może zainteresuje Ciebie także to:
Targowanie ceny mieszkania
Marcin Dostojski
2k
Samo przeglądanie ofert mieszkań, przy obecnej sytuacji na rynku, może być powodem nerwów. W końcu ceny są rekordowo wysokie i...
Pośrednik nieruchomości
Nieruchomosci-online.pl
653
Pośrednik w obrocie nieruchomościami to specjalista w zakresie sprzedaży, zakupu lub najmu nieruchomości. Jego praca polega na łączeniu dwóch stron transakcji oraz na doradzaniu odnośnie obrotu nieruchomościami.
Kupujesz sklep online? Oto 9 rzeczy, o których powinieneś wiedzieć
Piotr Kantorowski
2.8k
W czasie pandemii COVID-19 e-commerce rozwija się bardziej niż prężnie. Z dużą pewnością dzieje się tak z tego powodu, że...
Stresoodporność. O rozwijaniu odporności na stres
Patryk Lange
2.7k
W 1987 roku Uczelnia Wojskowa United States Army wprowadziła termin VUCA, który początkowo wykorzystywany był do opisu sytuacji na potrzeby...
Co powinna zawierać dobra oferta dla klienta? Praktyczna checklista dla MŚP
Adrian Prędkiewicz
4.6k
Prowadząc firmę i oferując konkretne usługi, z pewnością spotkała Cię sytuacja, w której pojawiła się potrzeba wysłania wyceny lub przedstawienia...
Być trenerem to nie takie łatwe. Trzeba najpierw przełamać siebie przed wystąpieniami publicznymi a co dopiero przekazać to klientowi. Myślę że to trochę rodzaj symbiozy Trenera i klienta dla obopólnych kożyści.
Zapraszam do siebie http://agronews.com.pl/blog/beatarzepka/?p=29
Przydałby się trener coachingu u nas w Polsce to jeszcze raczkuje.
🙂 Ależ oczywiście, że jesteśmy! http://www.coach-prowokator.pl
Rozwijacie się nawet gazetę ostatnio widziałem z ładną okładką!