ABC biznesu

Dobre logo firmowe, czyli jak wyróżnić się na rynku

465wyświetleń

Logo firmowe jest jednym z pierwszych, obok nazwy, elementów, które odróżniają naszą firmę od konkurencji. Jednak odróżnienie to nie wszystko. Dobrze przygotowane logo, system identyfikacji wizualnej i system prezentacji graficznej pozwoli również na pozytywne wyróżnienie w tłumie konkurentów.
Trudno sobie wyobrazić, żeby jakaś firma funkcjonowała bez swojego logo. Obecnie marki, z którymi utożsamiane są logo firm jako znaki towarowe, stanowią w niektórych przypadkach nawet 80% wartości firmy. To one są najskuteczniejszymi narzędziami marketingowymi i sprawiają, że klienci chętniej sięgają po dany produkt.
Odpowiednie oznakowanie firm i towarów ma więc niebagatelne znaczenie dla ich powodzenia na rynku. Rośnie ono zwłaszcza w tych branżach, w których konkurencja jest najbardziej liczna i rozdrobniona.
Najpierw trzeba więc odróżnić się od innych firm. W każdej branży panują pewne konwencje, firmy wykorzystują typowe kształty i kolory. Można się np. spodziewać, że biura podróży będą miały symbole związane z geografią (góry, woda, słońce) lub przemieszczaniem się (koła, samoloty, ich wyobrażenia), utrzymane w spokojnych, kojarzących się z odpoczynkiem lub radosnych barwach. Jeśli chcemy się odróżnić, powinniśmy w symbolu uwzględnić treść odwołującą się do może trochę mniej bezpośrednich, ale bliskich firmie wartości.
Drugim elementem wpływającym na odróżnienie jest forma. Symbole powinny być starannie przygotowane, odpowiednio wyraźne i dające się łatwo zapamiętać i powielać. Zbytnie skomplikowanie będzie zamazywało ich obraz i może budzić niepożądane skojarzenia. Wiele drobnych składowych grafiki logo nie zwiększy jego rozpoznawalności i na pewno będzie trudniejsze do zapamiętania.
Aby pozytywnie się wyróżnić, logo firmy powinno harmonijnie łączyć właściwą treść i formę. Nie każdy znak pasuje do każdej firmy. Aby logo zapewniało pozytywne wyróżnienie, jego wszystkie elementy muszą być spójne i jednoznaczne. Tylko w ten sposób będą wzmacniały komunikat marketingowy firmy.
Wybranie odpowiedniego logo jest wyjątkowo ważne, bo będzie powielane na dużej ilości nośników. Znajdzie się nie tylko na tablicy przed siedzibą firmy, ale również na papierze listowym, kopertach, wizytówkach, materiałach promocyjnych, reklamach. Dlatego warto zadbać o to, by ten potencjał został dobrze wykorzystany.
Aby symbol, logo firmy lub znak towarowy były poprawnie stosowane, firmy korzystają ze specjalnie opracowanych ksiąg identyfikacji wizualnej, katalogów opisujących zasady konstrukcji, sposoby użycia logo i znaków towarowych. Dokumentacja zawiera wszelkie dozwolone wzory graficzne, zasady ich pozycjonowania oraz opisy technologii wykonania.
Księga logo (księga znaku, logo book), to kompletnie opracowana dokumentacja zawierająca wszelkie standardy normy stosowania logo firmy. Księga znaku jest narzędziem utrzymania jakości prezentacji logo na wszelkich materiałach informacyjnych, promocyjnych i marketingowych. Księgi i katalogi są podstawą pracy agencji reklamowych i agencji public relations.
Dokumentacja może przyjmować różne formy. Kilka lat temu popularne były drukowane księgi znaku i identyfikacji. Miały one dwie poważne wady: wysokie koszty produkcji oraz problemy z aktualizacją. Dokumentacja na płytach CD/DVD była zdecydowanie tańsza w produkcji, ale nie pozwalała na łatwe modyfikacje i uzupełnienia. Obecnie polecamy dokumentacje realizowane jako strony internetowe. Jest to rozwiązanie droższe od produkcji płyt CD/DVD, ale zdecydowanie najlepsze, jeżeli chodzi o aktualizację wzorców, dostępność i łatwość zarządzania.

1 Komentarz

Dodaj komentarz