ABC biznesu

Hasło reklamowe, które wprowadza w błąd

513wyświetleń

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał SKOK im. F. Stefczyka w Gdyni za wprowadzanie w błąd klientów. Hasło reklamowe towarzyszące kampanii „Zapisz się za darmo” może SKOK drogo kosztować. To nie pierwszy przypadek, gdy UOKiK karze banki i instytucje finansowe za hasło reklamowe.

Nieprecyzyjne hasło reklamowe

W przypadku SKOK-u chodzi o hasło reklamowe „Zapisz się za darmo do końca sierpnia i za darmo przelewaj pieniądze w oddziale”. W ten sposób firma zachęcała do otwierania rachunków i członkostwa w Kasie Stefczyka. Hasło reklamowe zamieszczano w mediach, na ulotkach poprzez mailing i SMS-y. Według UOKiK klienci mogli błędnie zakładać, że gdy do końca sierpnia założą konto, otrzymają bonus w postaci darmowych przelewów bez ograniczeń. Hasło reklamowe nie precyzowało, że będzie to możliwie tylko w czasie promocji, czyli do końca sierpnia. Prezes UOKiK uznał to za naruszenie zbiorowych praw konsumentów i nałożył karę ponad 1,3 mln zł.
SKOK ma prawo odwołać się do sądu.

Hasło reklamowe naśladujące urzędowy komunikat

W ubiegłym roku prezes UOKiK-u nałożył karę na Fundusz Hipoteczny „Dom”. Jego hasło reklamowe było skierowane do konsumentów w podeszłym wieku i naśladowało urzędowy komunikat. Zdaniem Urzędu – wprowadzało w błąd. Zwłaszcza, że seniorzy bardziej niż inni konsumenci są narażeni na nieuczciwe praktyki rynkowe. Kampania reklamowa była prowadzona w latach 2009 – 2010. W klubach seniora i siedzibach organizacji emeryckich pojawiły się plakaty przypominające urzędowe obwieszczenie. Hasło reklamowe informowało o rencie hipotecznej przysługującej osobom urodzonym przed 31 grudnia 1944 roku. Nie było informacji, że jest to reklama jednego z produktów Funduszu. Zdaniem UOKiK-u hasło reklamowe wprowadzało w błąd sugerując, że renta ma gwarancję ze strony państwa, a nie jest jedynie produktem czysto komercyjnym. Fundusz Hipoteczny „Dom” nie odwoływał się od decyzji i zapłacił 30 tysięcy złotych kary.

Mało prestiżowe hasło reklamowe

Na dużo więcej wycenił UOKiK hasło reklamowe promujące ofertę konta osobistego „Konto 24 Prestiż.” Zgodnie z ofertą Banku Zachodniego WBK posiadacze konta mogli dokonywać bezpłatnych przelewów internetowych. Faktycznie darmowych było tylko pięć pierwszych przelewów. W związku z tym klienci mogli podejmować decyzję o założeniu konta kierując się błędnymi przesłankami. Hasło reklamowe nie opłaciło się bankowi. Prezes UOKiK-u ukarał Bank Zachodni WBK kwotą ponad 1,2 mln zł. Bank odwoływał się do kolejnych instancji, jednak w ubiegłym roku sąd apelacyjny podtrzymał orzeczenie prezesa UOKiK-u. Powyższe przypadki pokazują, jak ważne jest precyzyjnie opracowane hasło reklamowe.

5 komentarzy

  1. Firmy powinny być zdecydowanie karane za wprowadzanie konsumenta w błąd. Wielu ludzi podejmuje decyzje o zakupie bądź skorzystaniu z uslugi pod wpływem emocji. Wprowadzające w błąd hasła reklamowe nie pomagają…

    1. Klient to ostatnie ogniwo,ale zawsze było tak ,że to on ma być zadowolony i nie rościć żadnych pretensji do sprzedawcy lub do firmy która go obsługuje. Znając tą zasadę od
      30 lat -a prowadzę firmę od 1990 nie zdarzyło mi się kogoś wprowadzić w błąd .
      Ale są firmy które potrafią to uczynić i są na “Topie” może lepiej b.dobrym “Topie” .

  2. Tak czy siak jest dużym plusem fakt że pojawia się świadomość manipulacji klientami poprzez różne formy, między innymi hasłami reklamowymi. Im większa świadomość, tym większa będzie karalność takich poczynań.

Dodaj komentarz