Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał SKOK im. F. Stefczyka w Gdyni za wprowadzanie w błąd klientów. Hasło reklamowe towarzyszące kampanii „Zapisz się za darmo” może SKOK drogo kosztować. To nie pierwszy przypadek, gdy UOKiK karze banki i instytucje finansowe za hasło reklamowe.
Nieprecyzyjne hasło reklamowe
W przypadku SKOK-u chodzi o hasło reklamowe „Zapisz się za darmo do końca sierpnia i za darmo przelewaj pieniądze w oddziale”. W ten sposób firma zachęcała do otwierania rachunków i członkostwa w Kasie Stefczyka. Hasło reklamowe zamieszczano w mediach, na ulotkach poprzez mailing i SMS-y. Według UOKiK klienci mogli błędnie zakładać, że gdy do końca sierpnia założą konto, otrzymają bonus w postaci darmowych przelewów bez ograniczeń. Hasło reklamowe nie precyzowało, że będzie to możliwie tylko w czasie promocji, czyli do końca sierpnia. Prezes UOKiK uznał to za naruszenie zbiorowych praw konsumentów i nałożył karę ponad 1,3 mln zł.
SKOK ma prawo odwołać się do sądu.
Hasło reklamowe naśladujące urzędowy komunikat
W ubiegłym roku prezes UOKiK-u nałożył karę na Fundusz Hipoteczny „Dom”. Jego hasło reklamowe było skierowane do konsumentów w podeszłym wieku i naśladowało urzędowy komunikat. Zdaniem Urzędu – wprowadzało w błąd. Zwłaszcza, że seniorzy bardziej niż inni konsumenci są narażeni na nieuczciwe praktyki rynkowe. Kampania reklamowa była prowadzona w latach 2009 – 2010. W klubach seniora i siedzibach organizacji emeryckich pojawiły się plakaty przypominające urzędowe obwieszczenie. Hasło reklamowe informowało o rencie hipotecznej przysługującej osobom urodzonym przed 31 grudnia 1944 roku. Nie było informacji, że jest to reklama jednego z produktów Funduszu. Zdaniem UOKiK-u hasło reklamowe wprowadzało w błąd sugerując, że renta ma gwarancję ze strony państwa, a nie jest jedynie produktem czysto komercyjnym. Fundusz Hipoteczny „Dom” nie odwoływał się od decyzji i zapłacił 30 tysięcy złotych kary.
Mało prestiżowe hasło reklamowe
Na dużo więcej wycenił UOKiK hasło reklamowe promujące ofertę konta osobistego „Konto 24 Prestiż.” Zgodnie z ofertą Banku Zachodniego WBK posiadacze konta mogli dokonywać bezpłatnych przelewów internetowych. Faktycznie darmowych było tylko pięć pierwszych przelewów. W związku z tym klienci mogli podejmować decyzję o założeniu konta kierując się błędnymi przesłankami. Hasło reklamowe nie opłaciło się bankowi. Prezes UOKiK-u ukarał Bank Zachodni WBK kwotą ponad 1,2 mln zł. Bank odwoływał się do kolejnych instancji, jednak w ubiegłym roku sąd apelacyjny podtrzymał orzeczenie prezesa UOKiK-u. Powyższe przypadki pokazują, jak ważne jest precyzyjnie opracowane hasło reklamowe.
W sumie tak powinno być… Szkoda tylko ze UOKIK tak wolno przyznaje takie kary…
Firmy powinny być zdecydowanie karane za wprowadzanie konsumenta w błąd. Wielu ludzi podejmuje decyzje o zakupie bądź skorzystaniu z uslugi pod wpływem emocji. Wprowadzające w błąd hasła reklamowe nie pomagają…
Ale to konsument kupuje i on ma być uważny. Nikt go za rączkę nie będzie prowadził.
Klient to ostatnie ogniwo,ale zawsze było tak ,że to on ma być zadowolony i nie rościć żadnych pretensji do sprzedawcy lub do firmy która go obsługuje. Znając tą zasadę od
30 lat -a prowadzę firmę od 1990 nie zdarzyło mi się kogoś wprowadzić w błąd .
Ale są firmy które potrafią to uczynić i są na “Topie” może lepiej b.dobrym “Topie” .
Tak czy siak jest dużym plusem fakt że pojawia się świadomość manipulacji klientami poprzez różne formy, między innymi hasłami reklamowymi. Im większa świadomość, tym większa będzie karalność takich poczynań.