ABC biznesu

Identyfikacja firmy. Jak zbudować wyróżniający wizerunek przy małych nakładach

507wyświetleń

System identyfikacji jest narzędziem marketingowym, które poprzez powielanie nazwy i logo firmy ma budować świadomość marki, a poprzez indywidualny charakter oznakowania kształtować unikalny wizerunek. Dobry wizerunek jest podstawą budowania silnej marki.
System identyfikacji wizualnej ma wyróżniać firmę od konkurentów i budować wysoką świadomość marki wśród klientów i kontrahentów. Złe oznakowanie firmy na pewno nie przysporzy firmie klientów, a dodatkowo może zepsuć wizerunek. Nie ma symboli zupełnie złych. Są tylko źle i nieefektywnie używane. Dobra nazwa, sugestywny symbol na pewno pomagają. Ale decyzja o zmianie nazwy lub rebrandingu poprzez modyfikację logo jest trudna. Źle oznakowane, brudne i nieestetyczne pojazdy firmowe mogą działać w druga stronę. Budują złą opinię o firmie. Wiele elementów identyfikacji pełni funkcje reprezentacyjne. Tak na przykład jest z reprezentacyjnymi holami siedzib firm. Nie tylko widzą je klienci i kontrahenci, pojawić się one mogą jako tło w wywiadach z zarządem firmy.
Jak poprawić efektywność i skuteczność komunikacji bez rebrandingu logo lub nazwy?
Odpowiedzią na takie potrzeby jest dobrze zaprojektowany system identyfikacji wizualnej, eksponujący w najlepszy możliwy sposób logo firmowe i jej nazwę marketingową.
System identyfikacji wizualnej to najbardziej podstawowy zestaw elementów budujących świadomość marki i jej rynkową rozpoznawalność. Cechą charakterystyczną systemu identyfikacji wizualnej jest, że raz wykonane oznakowanie trwa przez wiele miesięcy. To oznakowanie firmy znacząco odróżnia od działań reklamowych w mediach. Oznakowanie firmy obejmuje wszystkie atrybuty i formy działania firmy. System obejmuje:

  • druki firmowe,
  • oznakowanie budynków,
  • oznakowanie pojazdów firmowych,
  • ubiory firmowe pracowników,
  • gadżety i upominki,
  • oznakowanie dokumentów firmowych.

Jaki powinien być system identyfikacji wizualnej?

  1. Indywidualny styl identyfikacjiProjektowanie identyfikacji wizualnej nie polega na oznakowaniu jak największym logo elementów działania firmy. Budowanie Corporate Identity to kształtowanie wyróżnienia od konkurentów.
  2. Kompletność Oznakować należy wszystkie elementy działania firmy. Oznakować w sposób kompletny, to znaczy wykorzystujący cechy nośników do zamieszczenia na nich treści w najefektywniejszy sposób.
  3. Dostosowanie do sposobu działaniaW zależności od rynku, sposobu działania i charakteru firmy różne grupy elementów pełnią wiodącą rolę w identyfikacji marki. Innej identyfikacji potrzebuje firma handlowa, innej spedycyjna, a jeszcze innej biuro księgowe czy zakład produkcyjny.

Identyfikacja wizualna to nie tylko powielanie logo na nośnikach identyfikacji. To świadome oznakowanie w sposób odróżniający do konkurentów. To wyeksponowanie i podkreślenie cech wyróżniających ofertę firmy na rynku. To umiejętne mnożenie prezentacji logo, sloganu firmowego i charakterystycznych dla firmy elementów graficznych tam, gdzie są klienci firmy.
Czym różnią się projekty identyfikacji?
Złe – oznakowują elementy działania firmy.
Dobre – w unikalny sposób tworzą wizerunek firmy, odróżniają od konkurentów i przy małych nakładach budują wysoką świadomość marki.
Wizerunek jest obrazem marki, jej wyobrażeniem, które powstaje w głowach ludzi po odebraniu i „zdekodowaniu” sygnałów, jakie wysyła firma poprzez budowanie swojej tożsamości. Tak odbierane i zakodowane w tożsamości marki sygnały, każdy poddaje własnej interpretacji wynikającej z indywidualnych cech percepcji i postrzegania otoczenia. Cała sztuka polega na tym, aby ten obraz w głowach ludzi, był jak najbardziej zgodny z naszą tożsamością, czyli z tym, jak chcemy, aby nas widziano.
Jak przebiegać powinien proces budowania identyfikacji wizualnej firmy?

  1. Analiza
    Na tym etapie wykonywane są wszelkie analizy dotyczące wewnętrznej sytuacji Klienta (dotychczas stosowanych przez niego elementów komunikacji, spójności stosowanej strategii komunikacji ze strategią rynkową itp.). Analiza dotyczy również najbliższej konkurencji i klientów. Analiza może być przeprowadzona w oparciu o materiały dostarczone przez Klienta. Efektem tego etapu jest określenie zakresu prac i opracowanie szczegółowych zaleceń do projektu.
  2. Strategia
    Głównym celem tego etapu jest ustalenie listy wartości, które mają być wyrażone przez system identyfikacji wizualnej. Niezbędne jest również określenie hierarchii tychże wartości. Celem tego etapu jest wypracowanie docelowego wizerunku firmy i zestawienie narzędzi niezbędnych do osiągnięcia wyznaczonego celu.
  3. Kreacja
    Na tym etapie kreowane są różne koncepcje projektowe. Każda z nich zobrazowana jest przykładowymi propozycjami rozwiązań, które jednak spełniają jedynie funkcję pomocniczą. Można powiedzieć, że jest to poszukiwanie wszelkich możliwych dróg, jakimi można dojść do celu. Efektem prac etapu kreacji jest i wybór jednej z tych dróg, i opracowanie rozwiązań najbliższych wybranemu konceptowi.
  4. Projekt
    Po wyborze strategii rozpoczyna się poszukiwanie ostatecznego rozwiązania. Na tym etapie Klientowi przedstawiane są konkretne propozycje, spośród których może wybierać. Często podzielone są one na grupy, aby łatwiej było dokonać wyboru. Zwykle wybierane są dwa rozwiązania, które następnie poddawane są ostatecznemu projektowaniu. Na podstawie ocen dokonuje się ostatecznego wyboru.
  5. Wdrożenie
    Etap wdrożenia jest przygotowaniem do wprowadzenia wybranego rozwiązania w życie. Przygotowywana jest cała dokumentacja projektu, opracowywane są normy dotyczące poprawnego stosowania przyjętego rozwiązania, których przestrzeganie zapewnia maksymalizację korzyści wynikających z projektu.

3 komentarze

  1. Ostatnio czytałem o badaniach amerykańskich wg których wynika iż wygląd strony ma bardzo duże znaczenie na wizerunek firmy lub marki. Z tych badań wynikało że 30% osób nie będzie chciało nawiązać współpracy z firmą których strona była nieodpowiednia.
    Co ciekawe człowiek podświadomie taką decyzje podejmuje do 5 sekund o wejścia na stronę.

  2. Akurat tutaj badania amerykańskie mówią prawdę. Strona www to wizytówka firmy i nawet jeśli firma wykonuje swoje usługi bardzo solidnie to część klientów zrezygnuje automatycznie gdy ujrzy słabo wykonaną stronę.

Dodaj komentarz