ABC biznesu

Jak zmienić klienta okazjonalnego w lojalnego? Najlepsze praktyki w zakresie budowania lojalności klientów

Młoda kobieta robiąca zakupy
fot. istockphoto.com
417wyświetleń

Odkryj swój potencjał

Młoda kobieta robiąca zakupy
fot. istockphoto.com

Czy akcje rabatowe przyciągają jedynie jednorazowych łowców okazji, którzy po skorzystaniu z niej, natychmiast zapominają o Twojej firmie? Jeśli Twoja odpowiedź brzmi: „Tak”, poznaj sposób na to, by „okazjonowicza” zmienić w lojalnego klienta. Okazja ma za zadanie przede wszystkim zwabić osoby zaślepione obniżką ceny. Następnie trzeba wykorzystać pozytywny nastrój, który towarzyszy „załapaniu się” na promocję i pokierować konsumentem tak, aby zechciał z Tobą zostać na dłużej.

Przyciąganie klientów za pomocą kuponów rabatowych jest coraz bardziej popularne, ale ma też swoje pułapki. Rozdawanie czegoś za darmo jest na dłuższą metę po prostu nieopłacalne. Z drugiej strony, jest to jedna z najlepszych taktyk promocyjnych, jeśli zastosuje się ją umiejętnie.
Fatalnie urządzony bar kuszący darmowymi drinkami, niemiła obsługa czy promocja na produkty o bardzo słabej jakości, to złe przykłady. Okazja przyciągnie zainteresowanych, lecz niska jakość spowoduje, że nie powrócą oni do Twojej firmy już bez kuponu rabatowego. Poważnym błędem jest również zaniechanie działań sprzedażowych po skorzystaniu przez klienta z promocji.

O czym musisz pamiętać, biorąc udział w zakupach grupowych?

Zniżka zachęca do skorzystania z oferty. Użytkownicy sieci aktywnie poszukują okazji, bo mało kto nie skusi się na zakup produktu lub usługi, które go zainteresowały, za niższą cenę. Dlatego warto poświęcić marżę, aby zyskać nowych klientów. Jednak wszelkie promocje i okazje powinny być wstępem do budowania relacji, aby pozyskać nie tylko nowych, ale i lojalnych klientów na lata.
Istotą działań firm nie powinna być zatem tylko jednorazowa chęć zysku, ale dbanie o wizerunek, doprowadzenie do wzrostu świadomości istnienia danej marki oraz zbudowanie przywiązania do firmy. Trzeba zadbać o dalsze działania, które zachęcą klienta do powrotu i skorzystania z oferty już w pełnej cenie.
Niestety rzeczywistość wygląda inaczej. Obserwując rynek zakupów grupowych oraz korzystając z różnych ofert zniżkowych, nie spotkałam się z żadnymi działaniami ze strony małych firm, które byłyby chociaż wstępem do budowania stałych relacji.
Poniżej znajdziesz wskazówki, co zrobić, aby skutecznie zmienić klientów okazjonalnych w stałych.

4 praktycznych wskazówek, jak budować relacje z „okazjonowiczami”

1. Pozyskaj kontakty bezpośrednie Przede wszystkim należy zadbać o pozyskanie kontaktów bezpośrednich do klientów odwiedzających naszą firmę – zebranie adresów e-mail lub numerów telefonów nie będzie takie trudne, jeśli podczas korzystania z okazji z kuponem rabatowym po prostu o nie poprosimy. Będziemy mogli wówczas przesłać podziękowanie za złożoną wizytę, zaproponować zniżkę na kolejną usługę lub produkt, przypomnieć o kolejnym terminie skorzystania z usługi lub, w celu przypomnienia, wysłać ciekawe nowinki branżowe, porady. Program lojalnościowy może być realizowany poprzez regularnie wysyłany newsletter ze specjalnymi ofertami i okazjami przygotowanymi tylko dla stałych odbiorców. W ten sposób klient poczuje się doceniony przez firmę, przypomni sobie o jej istnieniu i chętniej do niej wróci, aby skorzystać z kolejnych usług.
2. Pozostaw klienta z apetytem na więcej
Oferuj coś, co nie rozwiąże w 100% problemu, ale pozostawi klienta z apetytem na więcej, tak by z jednej strony miał wolność wyboru, czy dalej będzie korzystał z Twoich usług, z drugiej zaś czuł, że warto zostać z Tobą na dłużej. Dobrym przykładem są darmowe konsultacje z dietetykiem, bez ustalenia szczegółowego planu żywieniowego.
3. Wykorzystaj szansę na dodatkową sprzedaż
Mając kontakt z klientem możemy wykorzystać cross-selling, czyli sprzedaż dóbr komplementarnych. Można także zaproponować klientowi dodatkowe produkty niezwiązane bezpośrednio z zakupem, ale mogące go zainteresować, np. wypożyczanie rowerów czy sprzętu wodnego w pensjonacie oferującym pobyt w promocyjnej cenie.
4. Angażuj i poproś o rekomendacje
Poproś klienta, który właśnie skorzystał z Twoich usług, o opinię i rekomendacje. Rozpocznij rozmowę od pytania, czy jest zadowolony z usługi. Jeśli tak, to na pewno będzie chętny do polecania Twojej firmy znajomym. Zaangażuj go w promocję. To spowoduje, że poczuje się związany z Twojś firmą i chętniej do Ciebie wróci. Jeśli chodzi o pozyskiwanie opinii, to czas promocji jest ku temu najlepszy. Klient czuje się wobec Ciebie zobowiązany za uzyskany rabat. Wykorzystaj to i poproś o pisemną opinię lub referencje (np. poprzez narzędzia w portalu Firmy.net), a następnie umieść rekomendacje na swojej stronie.

Za darmo obok Groupona i Grupera

Okazje.Firmy.net to portal, który został stworzony po to, aby pomóc firmom z sektora MŚP w promowaniu się poprzez kupony rabatowe. Serwis oddaje w pełni decyzyjność i obsługę okazji w ręce przedsiębiorców. Nic nie jest narzucane, nie ma wiążących umów. Właściciel firmy sam decyduje o wielkości rabatu, warunkach okazji oraz jak długo i kiedy chce się promować. Co najważniejsze portal nie pobiera żadnych opłat ani prowizji. Od teraz każdy może konkurować z ofertami liderów, takich jak Groupon czy Gruper. Wysokie prowizje lub opłaty nie będą już więcej barierą!
Oferty z Okazje.Firmy.net trafiają codziennie do kilkuset tysięcy internautów, dzięki dodatkowej promocji w agregatorach zakupów grupowych (serwisy jak Godealla.pl, Snuper.pl, Wesave.pl). Każdy z tych serwisów skupia ok. 300 tys. osób zainteresowanych promocjami i tańszymi zakupami, czyli zasięg promocji Twojego biznesu będzie ogromny!
 

5 komentarzy

  1. Od niespełna dwóch lat pracujemy nad pozyskiwaniem “stałych klientów” korzystających z naszej, całorocznej oferty na noclegi Ustka i mamy spore na tym polu działania sukcesy. Właśnie uruchomiliśmy sprzedaż rabatową, dlatego z przyjemnością i z zainteresowaniem przyjrzę się portalowi Okazje.Firmy.net .Pozdrawiam serdecznie 🙂

  2. Właśnie szykuję kilka letnich promocyjnych pakietów na rehabilitację i masaże, więc mam okazję do sprawdzenia tych zaleceń. Najlepszy klient/pacjent to zadowolony i stały klient/pacjent.

  3. Witam
    Nie każdy prowadzi biznes na temat żywienia . Branża taka jak przewóz osób do Niemiec jest trudna do wypromowania a ceny są poniżej opłacalności z powodu dużej konkurencji na rynku wielkopolska powiat 64-920 Piła ul.Krzywa 21, jedynie co można klientowi dać , to usługi na wysokim poziomie , komfortowe samochody , krótki czas przejazdu , ale ceny nie można zmniejszać bo jest poniżej opłacalności Complex przewóz osób Kazimierz Fabjanski

Dodaj komentarz