INFORMACJA PRASOWA LIPIEC 2008
Na promocję w Internecie składają się różne elementy: wizerunek firmy poprzez stronę www, marketing w wyszukiwarkach, kampanie zasięgowe, itd. Wszystkie one mają za zadanie dotarcie do potencjalnych klientów, bądź ułatwienie im odnalezienia firmy.
Jednym ze sposobów e-promocji miały być również internetowe katalogi firm. Są to bazy danych przedsiębiorstw z konkretnej lub różnych branż, zebrane w jednym miejscu w celu ułatwienia ich wyszukania. Należy tu zaznaczyć różnicę między katalogiem firm, a katalogiem stron – miały one spełniać zupełnie różne zadania.
Obecnie, niewiele przedsiębiorstw docenia prawdziwą wartość jaką może zaoferować dobrze zarządzany katalog firm. Odpowiednio wybrana internetowa baza może stać się skutecznym narzędziem promocji.
Winą spadku zainteresowania tymi formami e-marketingu oraz podstawowym problemem prowadzącym do dewaluacji ich wartości jest to, że nie są one promowane i nie zawierają wartościowych treści. Łatwość z jaką można stworzyć prosty katalog oraz dodawać wpisy za pomocą automatów (tzw. dodawarek) sprawia, że powstało ich mnóstwo. Katalogi te jednak nie są tworzone dla użytkowników (ludzi szukających stron czy firm), a dla pozycjonerów. To doprowadziło do ich klęski i odbiło się negatywnie na tego typu przedsięwzięciach.
Widać więc, iż w zagubiona została jakże wartościowa idea jaka przyświecała internetowym bazom firm:
- z jednej strony funkcjonalność i prostota wyszukiwania danych o firmach,
- z drugiej atrakcyjna możliwość promocji firmy wśród użytkowników aktywnie poszukujących takich informacji.
Czy obecnie katalog firm to dobry pomysł na promocję w Internecie?
Zdecydowanie tak, jednak pod warunkiem, iż jest to wartościowa merytorycznie baza firm, która spełnia kilka podstawowych wymogów.
Jaki zatem powinien być idealny katalog firm? Spróbujmy wymienić kilka rzeczy, którymi powinien się charakteryzować:
- powinien być promowany, czyli budować wizerunek samego siebie jako narzędzia do wyszukiwania informacji o firmach;
- powinien być wiarygodny, czyli nie powinien stać się miejscem zaśmiecanym przez setki wpisów pozycjonerów liczących jedynie na dodatkowy link
- powinien dawać duże możliwości promocji, od wpisów darmowych po różnego rodzaju udogodnienia dla firm chcących się wyróżniać
- powinien przynosić wymierne korzyści firmom zamierzającym promować się za jego pomocą
- powinien być popularny, czyli często odwiedzany przez internautów szukających firmy świadczącej konkretnej usługi
Obecnie, większość katalogów firm nie spełnia tych kryteriów, a często nie spełniają nawet jednego z nich. Odpowiedzią na ten problem są katalogi nowej generacji, którym można by nawet przypisać popularne hasło “dwa zero” (Katalogi 2.0). Można określić je jako “nowa nadzieja”, zarówno dla użytkowników szukających wartościowych baz firm, przedsiębiorców szukających skutecznych form promocji, jak i dla samych internetowych katalogów dążących do odzyskania swojej renomy.
Aby oddać zakres różnic między “starymi katalogami”, a nazwanymi roboczo Katalogami 2.0, najlepiej będzie posłużyć się przykładem.
Firmy.net – portal promocyjny dla firm
Koncepcja omówiona zostanie na przykładzie portalu Firmy.net. Jest to portal biznesowy zawierający nowoczesny katalog firm oraz precyzyjną ich wyszukiwarkę.
Pomimo, iż koncepcją oparty jest o popularną ideę bazy firm różnych branż, to jego działania daleko wykraczają poza tradycyjne pojęcie katalogu. Niedawno została wdrożona nowa odsłona (zarówno wizerunkowo, jak i technologicznie), która w jeszcze większym stopniu oddaje różnice między tego typu przedsięwzięciami, a – można powiedzieć – przestarzałymi katalogami jakich pełno w Internecie.
To, co wyróżnia ten katalog na tle innych, to przede wszystkim nowa idea i jakość promocji firm w Internecie. Model biznesowy na jakim został oparty portal jest nowością w skali polskiego rynku. Jest on zdecydowanie inny od znanego ze starych katalogów “dodaj i zapomnij”.
Standardem jest możliwość wyboru jednego z dostępnych pakietów, za pomocą którego firma chce się promować na łamach portalu. Natomiast niespotykaną dotąd nowością w skali polskiego Internetu jest zakres i formy promocji jakie serwis dostarcza.
Firmy.net oferują swoim klientom – oprócz atrakcyjnej formy prezentacji firmy – także pełną i kompleksową ofertę z zakresie promocji wewnątrz serwisu, a co ważniejsze i nie spotykane do tej pory, również poza nim.
Jedną z usług, które pozwalają zaliczyć portal Firmy.net do kręgu nowoczesnych katalogów firm jest niewątpliwie indywidualne pozycjonowanie prezentacji. Polega to na promocji wizytówki danej firmy na wybrane frazy w popularnych wyszukiwarkach internetowych. Do tej pory usługi tego typu nie były oferowane w katalogach – ograniczały się w większości do zapewnienia poprawnego wyświetlania wpisu. Tutaj mamy do czynienia z indywidualnym podejściem do promocji każdej prezentacji. Do tej pory tego typu rozwiązania zarezerwowane były dla stron internetowych.
Patrząc na Firmy.net z punktu widzenia użytkownika poszukującego usług konkretnych firm, również mamy powody do zadowolenia. Internauta może spodziewać się między innymi:
- wysokiej przejrzystości i funkcjonalności serwisu;
- obszernej bazy firm;
- łatwej w obsłudze i precyzyjnej wyszukiwarki wizytówek;
- aktualnych i rzetelnych danych o podmiotach i ich działalności;
- zaprezentowanie wizytówek firm w atrakcyjny wizualnie sposób.
Na początku artykułu wymieniono kilka cech charakteryzujących dobry katalog. Warto więc w tym miejscu zestawić je z omawianym serwisem. Kolejno:
Promocja serwisu – Firmy.net zaplanowały, wraz z nową odsłoną, szeroko zakrojoną akcję promocyjną. Wśród działań znalazły się:
- pozycjonowanie strony głównej oraz podstron kategorii branżowych (szeroki zakres słów kluczowych);
- kampanie zasięgowe (mailingi i bannery na popularnych serwisach). Warto również wspomnieć, iż model biznesowy portalu przewiduje reinwestycję części zysków w marketing i rozwój – tak więc promocja portalu wśród internautów jest ciągła i ma przewidziany budżet;
Wiarygodność – wpisy są weryfikowane, odpłatna forma skutecznie eliminuje powstawanie niewiarygodnych prezentacji. Dzięki temu użytkownik otrzymuje zawsze wartościowe informacje zwrotne.
Duże możliwości promocji – dobór rodzaju pakietu do potrzeb; niestandardowe rodzaje promocji firmy w ramach serwisu i poza nim.
Korzyści – główne korzyści jakie można wymienić: w cenie abonamentu wliczona jest m.in. możliwość dotarcia z przekazem do dużej ilości potencjalnych klientów; atrakcyjna promocja w nowoczesnym portalu; w zależności od strategii firmy – alternatywna (budowana jedynie na prezentacji w katalogu) lub wspierająca (jako jedno z całej gamy działań, lub wsparcie dla istniejącej strony www) forma promocji w wyszukiwarkach.
Wszystkie te działania prowadzą niewątpliwie do wzrostu popularności – przyciągania coraz większej ilości użytkowników i zachęcania ich do korzystania z serwisu. Wzmacniają one jednocześnie wizerunek portalu Firmy.net, a co za tym idzie promują i budują wizerunek firm w nim reklamowanych.
Dlaczego jest to nowy wymiar marketingu internetowego?
Przede wszystkim chodzi tutaj o zakres zaangażowania serwisu w promocję wpisanych do niego firm. To zdecydowanie nowa jakość jeżeli chodzi o serwisy oferujące płatne umieszczenie wizytówek w bazie.
Kompleksowość obsługi oraz zakres świadczonych usług otwierają przed firmami nowe możliwości związane z zaistnieniem w Internecie. Dla firm nie posiadających jeszcze witryny www jest to doskonałe narzędzie pozwalające profesjonalnie zaistnieć w sieci. Z kolei firmom posiadających już strony, dano możliwość umieszczenia w wynikach wyszukiwania dwóch niezależnych serwisów promujących przedsiębiorstwo.
Kolejna sprawa to fakt, iż większość wcześniejszych tego typu przedsięwzięć koncentrowała się na promowaniu siebie wśród potencjalnych klientów (czyli firm opłacających abonamenty), rzadko zdarzało się, by promocja obejmowała również drugą grupę, czyli użytkowników, którzy czuliby potrzebę wyszukiwania tych informacji w takim miejscu. W przypadku nowego rodzaju baz firm, jak Firmy.net, mamy do czynienia z promocją na różnych poziomach. Budżet przewidziany na reklamę podzielony jest na:
- promocja wśród potencjalnych klientów (czyli zachęcanie firm do dodawania się do katalogu)
- promocję wśród potencjalnych użytkowników (czyli rozpowszechnianie marki i zalet wyszukiwania firm w katalogu)
- promocję wpisanych firm poza katalogiem (czyli np. przez usługę pozycjonowania wizytówki jak osobnej strony w popularnych wyszukiwarkach)
Patrząc przez pryzmat katalogów znanych do tej pory, ich słabnącej pozycji i zatarciu podstawowej idei, można zdecydowanie stwierdzić, iż portale jak Firmy.net to wyraźny krok naprzód i to w dobrą stronę.
Dzięki takim przedsięwzięciom jesteśmy na właściwej drodze już nie tylko do odbudowania straconej pozycji przez internetowe bazy firm, ale przede wszystkim do wyznaczenia nowej jakości w ich działaniu. Z pewnością będzie to z korzyścią dla użytkowników Internetu, jak i dla firm szukających atrakcyjnych metod promocji. Wobec tego, warto przeanalizować ofertą portalu Firmy.net pod kątem wykorzystania tej formy promocji własnego biznesu.
Cieszę się że wreszcie powstała strona internetowa taka jak wasza która w moim odczuciu zaczyna konkurować z takimi molochami jak PF czy PKT. gratulacje
PF i PKT mają niestety mało do zaoferowania. Mam wrażenie, że trochę przespały ostatnie lata.