Raport Firmy.net
Ostatnie półrocze nie należało do najlepszych w odczuciu właścicieli firm z sektora MŚP. W badaniu ankietowym przeprowadzonym przez Instytut Badań i Analiz OSB oraz portal Firmy.net grupa 2 393 przedsiębiorców (z czego 90,9% stanowili mikroprzedsiębiorcy) określiła obecną i przewidywaną sytuację swojej firmy.
Pomysły na lepsze jutro okiem przedsiębiorców
Przedsiębiorcy są świadomi powodów, które ograniczają ich rozwój i szansę na poprawę sytuacji na rynku. Zapytani o wskazanie propozycji i pomysłów, które mogłyby ułatwić prowadzenie działalności, wskazali konieczność zmian w systemie podatkowym i ubezpieczeniowym (43,6%) oraz ograniczenie procedur biurokratycznych, w tym również cyfryzację urzędów (10,9%).
Okiem przedsiębiorców
Patryk Bianga, Dachy Patryk Bianga
„Rozpocząłbym od obniżenia kosztów zatrudnienia w przedsiębiorstwie. Duży nacisk położyłbym na rozwój mikroprzedsiębiorstw, które stanowią większość w Polsce, utworzenie regionalnych centrów doradczych, w których dyżury pełniliby ludzie biznesu, którzy swoim doświadczeniem pomogliby w rozwoju innych podmiotów. Myślę, że ulgi powinny rosnąć proporcjonalnie do okresu prowadzenia własnej działalności, co przełożyłoby się na chęć kontynuowania prowadzenia przedsiębiorstwa.”
Łukasz Chubert, SORS Sp. z o.o.
„Przede wszystkim najważniejsza jest zmiana podejścia państwa do przedsiębiorców. Obecnie warunki do tworzenia i prowadzenia biznesu w Polsce są znacznie gorsze niż w krajach, z którymi musimy konkurować. Jeśli to się nie zmieni, a ponadto skończą się dotacje z UE, wówczas w Polsce zapanuje recesja, z której samodzielnie nie wyjdziemy. Najważniejsze zadania państwa na najbliższe lata to: uproszczenie wszelkich procedur związanych z prowadzeniem działalności, a w szczególności uporządkowanie prawa podatkowego, które obecnie sprawia problem nawet fachowcom w tej dziedzinie oraz obniżenie obciążeń pracodawców.”
Michał Kurczycki, Firmy.net
„Problemem nie jest samo prowadzenie działalności. Większość przedsiębiorców dobrze sobie radzi na rynku, co wskazuje 44,6% z nich, zaznaczając stabilną sytuację na rynku, oraz 20,3% firm, które określają ją jako dobrą. Problemem jest gorsza koniunktura gospodarcza, a co za tym idzie, bardziej zacięta konkurencja, trudności z pozyskaniem zleceń i spadek cen. Większa swoboda gospodarcza, mniejsza biurokracja, upraszczanie procedur to są pomysły na to, aby mikro- i małe firmy mogły rozwijać skrzydła na polskim rynku.”
Okiem specjalisty
Dariusz Śledź, Instytut Badań i Analiz
GRUPA Olsztyńska Szkoła Biznesu
www.badania-rynku.pl
“Małe firmy nie mają możliwości szybkiego dostosowywania się do zmian, jakie wywołał globalny kryzys gospodarczy. Wyrażona przez przedsiębiorców pesymistyczna ocena sytuacji na rynkach wynika zapewne z kilku nakładających się na siebie przyczyn. Wśród tych najważniejszych wymienić można recesję gospodarczą trwającą na rynkach światowych (i oczywiście polskim również) już kilka lat. W odróżnieniu od firm dużych – małe i średnie przedsiębiorstwa w mniejszym stopniu dostosowały się do zmian, jakie wywołał globalny kryzys gospodarczy. Między innymi wynikiem tego jest bardzo często przyjmowana przez firmy z sektora MŚP strategia „przetrwania”, a co za tym idzie brak nowych inwestycji, szczególnie tych innowacyjnych, które przez wielu przedsiębiorców są niedoceniane. Przyjęta przez małe firmy strategia przetrwania, szczególnie w czasie globalnej recesji, negatywnie wpływa na ich ogólna sytuację. Firmy boją się podejmować działania ofensywne, obawiają się zaciągania pożyczek i kredytów, koncentrując się na utrzymaniu swojej pozycji na rynku, a nie na rozwoju, a to oznacza regres. Należy również pamiętać o kończącej się perspektywie finansowania UE 2007-2013 i braku perspektyw przez najbliższy rok na nowe środki finansowe przeznaczone na lata 2014-2020. Kolejna kwestia dotyczy zamówień publicznych. Przy stale rosnącej konkurencji, gdzie najczęściej jedynym kryterium wyboru stosowanym przez Zamawiających do wyłonienia Wykonawcy jest najniższa cena, wiele firm o uznanej renomie, świadczących usługi lub dostarczających produkty wysokiej jakości nie jest w stanie konkurować ceną. Jeżeli się o to pokuszą, efekty mogą być tragiczne, czego świadkami byliśmy wielokrotnie na przestrzeni ostatnich kilku lat.”
Dla wielu mikroprzedsiębiorców okres minionego półrocza charakteryzował się tendencją spadkową. 35,9% właścicieli było niezadowolonych z kondycji własnego biznesu. Ci, którzy uznali ją za dobrą stanowili 20,43%. Prawie połowa firm miała problemy finansowe (43,4%), a u zaledwie 15,6% z nich sytuacja ta się poprawiła. Powodem tego mógł być spadek sprzedaży oraz obniżanie cen przez liczną grupę firm. Zła sytuacja finansowa doprowadziła do częstszych zwolnień w sektorze MŚP.
CAŁY RAPORT DO POBRANIA
Nastroje gospodarcze wśród małych firm w 2013 r.
Analiza sytuacji oraz przewidywane trendy rozwojowe
Plik PDF, 28 stron, 4,3 MB
Dopóki przedsiębiorcy będą traktowani przez urzędników, jak złodzieje, będziemy zmuszani do płacenia realnych podatków od potencjalnych przychodów, nie będziemy mogli odliczać kosztów realnie związanych z prowadzeniem działalności (np. paliwo do samochodów osobowych wykorzystywanych do działalności – chyba że ktoś rozwozi pizzę ciężarówką;P), będziemy karani za uchybienia formalne tak, jak za oszustwa podatkowe (co dodatkowo eliminuje firmę z przetargów) obciążenia na wynagrodzeniach będą tak duże, że będziemy stawali przed wyborem, czy zatrudnić dwóch ludzi legalnie, czy trzech na czarno, budowanie firmy w Polsce będzie przypominało budowanie mrowiska przez mrówki, które wół (urzędnik) może w jednej chwili rozdeptać ciężką racicą.