ABC biznesu

Kreowanie hasła reklamowego. Sztuka marketingowej perswazji

732wyświetleń

Kreowanie dobrego hasła reklamowego jest nie tylko uzupełnieniem identyfikacji marki. To odrębny komunikat przekazujący informację o unikalnych i wyróżniających wartościach marki. Hasło reklamowe to zwięzłe zdanie, znajdujące się obok znaku towarowego, które niesie przesłanie marki i jest zorientowane na silnie oddziaływanie na grupę docelową.

Znaczenie hasła reklamowego

Istnieją inne określenia hasła reklamowego: end lines, endlines or straplines (w Wielkiej Brytanii), tags, tag lines or taglines (w Stanach Zjednoczonych), claims (w Niemczech), baselines (w Belgii), signatures (we Francji) i pay-offs or payoffs (we Włoszech i Holandii).
Hasło reklamowe powinno być perswazyjnym komunikatem o zaletach produktu lub usługi, związanym z regularną reklamą. Hasło z założenia powinno być łatwym do zapamiętania przez odbiorców komunikatem. Dzięki charakterystycznej budowie hasła reklamowego konsumenci mogą je sobie łatwo przyswoić i szybko zapamiętać. Jako przekaz podkreślający walory produktu, hasło reklamowe wymaga ciągłego powtarzania w mediach tak, aby mogło głęboko wniknąć w świadomość klientów. Jego celowe umieszczenie w połączeniu z logo marki powoduje, że nazwa produktu zapisuje się trwale w umysłach klientów.
Hasło reklamowe jest najłatwiejszą i najbardziej efektywną formułą komunikowania nowego lub zrewitalizowanego komunikatu marki. Wykorzystanie hasła reklamowego do repozycjonowania marki jest powszechne. Hasło może rozszerzać znaczenie, dodawać energii i witalności marce. Niezależnie czy jest konkretne czy abstrakcyjne, poważne czy śmieszne, hasła reklamowego powszechnie używa się do:
– Wyrażenia idei, znaczenia misji i wizji marki
– Przekazania najistotniejszych wartości i wyróżników marki
– Wyeksponowania głównego atrybutu przewagi konkurencyjnej
– Wskazania motywu zakupowego
– Ukierunkowania komunikatów do docelowej grupy.

Kreatywne hasła reklamowe

Jeśli spojrzymy na ciekawe hasła reklamowe, to zauważymy, że budowa i forma ich jest bardzo różnorodna. W większości formy hasła reklamowego są krótkie, zrozumiałe, proste w wymowie, mieszczące się w ramach estetyki, zwarte. Wystarczy pomyśleć o tytułach książek, utworów muzycznych lub filmów, które odznaczają się wspomnianymi cechami. Podobnie jak hasła reklamowe, tytuły są również formą komunikacji marketingowej, której celem jest przekazanie pewnej idei, zwrócenie na siebie uwagi oraz wzbudzenie zainteresowania klienta.
Cechy dobrego hasła reklamowego:
– hasło reklamowe powinno konkretnie odnosić się do marki,
– uwzględniać główną korzyść produktu lub usługi,
– wyróżniać markę na tle konkurencji,
– lansować jej pozytywne wartości,
– prezentować jej unikalny charakter,
– być oryginalny, lekki w swej wymowie,
– cechować się wiarygodnością.
Forma hasła reklamowego nie może być zwykłym banałem czy oklepanym frazesem. Nie powinna powodować negatywnych reakcji i sarkastycznej krytyki. Hasło reklamowe musi za wszelką cenę unikać pretensjonalności. Mimo skrótowości hasła reklamowego, powinno zawierać jasne przesłanie i informować o czymś konkretnym. Hasło nie powinno sprawiać odbiorcy trudności w przyswojeniu. Te wszystkie właściwości wpływają na łatwość w jego zapamiętywaniu.

Idea wizerunkowa kreowania hasła reklamowego

Zapamiętywalność sloganu reklamowego zależy w dużej mierze od spuścizny marki i okresu, w którym marka na rynku istnieje. Jeśli jest to jednak nowo wykreowane hasło reklamowe, to trzeba w pierwszej fazie jego stosowania położyć nacisk na popularyzacje. Zapis hasła reklamowego przede wszystkim powinien zawierać prostą i czytelną ideę fix. Im silniejsza fraza uwydatniająca główną myśl, tym hasło jest bardziej przyswajalne. Efekt ten można wzmocnić różnymi formami językowymi. Poza tym łatwiej jest zapamiętać hasła reklamowe, który zawierają prowokujące wyrażenia.
Mamy do czynienia z dwoma formami sloganów: slogan firmowy i hasło reklamowe. Pierwszy wspiera markę korporacyjną i jest odwzorowaniem wizji firmy. Hasła reklamowego używamy w powiązaniu z markami ofert, produktów i reklamową komunikacją marketingową.

Cele kreowania hasła reklamowego

Jako kolejny z nośników marki, hasło reklamowe powinno komunikować to, co najistotniejsze w marce: czym jest i co czyni ją wyjątkową. W haśle reklamowym należy ukazać unikalność marki, zilustrować jej atrakcyjność i niepowtarzalność. Hasła reklamowe nie tylko wspierają w odróżnieniu marki na rynku, przede wszystkim służą wyróżnieniu. Celem stosowania hasła reklamowego jest pokazanie, że marka jest lepsza, a nie tylko inna od konkurentów. Ideą hasła reklamowego, jest nie pozostawienie nikogo obojętnym. Dlatego hasła, co jakiś czas należy rewitalizować. Tak jak marka wymaga rebrandingu i repozycjonowania, hasła reklamowe także należy zmieniać. Odświeżenie pozwala być marce na czasie, nie wypaść z trendu i zwyczajnie się nam znudzić.
Hasła reklamowego można używać, aby:
– Odwzorować zmianę pozycjonowania marki
– Przeprowadzić nową kampanię komunikacyjną
– Wprowadzić nową lub rozszerzyć istniejącą ofertę
– Zakomunikować nowe kierunki rozwoju marki
– Lansować nowe elementy naszej przewagi konkurencyjnej
– Dotrzeć do nowych klientów
– Wesprzeć rozszerzenie na nowe rynki
Hasła reklamowego używa się, aby sprecyzować ideę marki, podkreślić pozycję konkurencyjną, uwydatnić obietnicę, korzyści i benefity marki. Hasła reklamowe zamykają całą komunikację marki w spójną historię. Użycie unikalnego hasła reklamowego to wyekstrahowanie istoty prezentacji marki – zorientowanie jej strategicznie, wyrażenie perswazyjne, zrealizowanie artystycznie.
Przykłady unikalnego projektowania hasła reklamowego:
We try harder / Avis, Think different / Apple, Just do it / Nike, The art of performance / Jaguar, The choice of a new generation / Pepsi, We bring good things to life / GE, The happiest place on earth / Disneyland, Citi never sleeps / CitiBank

12 komentarzy

  1. Fajny i przydatny artykuł. Według mnie wiele firm zapomina o tym, by stosować język korzyści i punkt ciężkości swoich haseł, przenosić na dobro klienta, a nie na sam opis usługi. Wiele osób nie wie, jak trudno jest stworzyć skuteczne hasło reklamowe i jak dużą wiedzę i przygotowanie trzeba do tego mieć. Czasami za kilkoma słowami stoi sztab specjalistów – psychologów, socjologów i copywriterów. Jednak zdecydowanie warto w to inwestować, bo słowa mają wielką moc.

  2. W tej tematyce można by książki pisać, a nie artykuły jednak i tu można wyciągnąć wiele interesujących, przydatnych i użytecznych informacji. Faktycznie wiele firm o tym zapomina, lub w ogóle nie myśli, ale jednak odnoszę wrażenie że świadomość zaczyna rosnąć 🙂

  3. Tak jak było pisane – temat jest pozornie tak prosty “kilka słów” a jednak można by było na ten temat książki pisać. Niestety stworzenie dobrego hasła reklamowego nie jest kwestią kilku godzin jednej osoby. Najczęściej za stworzeniem dobrego hasła stoi sztab ludzi + wiele, wiele godzin / dni analiz, badania profilu odbiorców, historii marki/produktów.

  4. Mocą słowa został stworzony świat, ale sukces zawdzięczał władcy mocy. Stąd wszyscy znachorzy, zaklinacze odwoływali się do źródła mocy, działając w imię Boże. Brzmi to pompatycznie, ale bez natchienia, ani rusz. Nie mniej wiedza, ukierunkowująca kreatywne myślenie jest konieczna.
    Szukam w głowie “słowa mocy”, ktore zawieraloby wszystkie elementy perswazji, gwarantujace skuteczność i cieżko mi idzie, ale spróbuję stanąć do konkursu.

  5. Reklama dźwignią handlu! – to hasło każdy zna. Ja prowadzę dwa sklepy z opakowaniami kartonowymi, na które popyt jest coraz większy a więc i chętnych do sprzedaży kartonów też jest coraz więcej. Żaby osiągać sukcesy, nie wystarczy mieć dobrą ofertę, należy jeszcze dotrzeć z nią do jak największej rzeszy potencjalnych klientów a potem jeszcze ich zachęcić. Stosuję więc różne formy reklamy i różne hasła zachęcające – z lepszym lub gorszym skutkiem:), tak więc wszelkie rady zawarte w powyższym artykule, na pewno się przydadzą.

  6. Witam, zajmuję się tworzeniem stron internetowych oraz ich pozycjonowaniem – oferta skierowana jest do małych i średnich przedsiębiorstw – firmę nazwałem “Punkt G” – G od nazwiska Gramont, które noszę (Gramont Studio) .. natomiast hasło reklamowe to “Punkt G – Kreatywność z przyjemności” – agencja reklamowa (zajmuję się również poligrafią, etc). Hasło wydaje mi się trafione, choć bez dopisku o agencji reklamowej lub “Studio” trudno zidentyfikować branżę 🙂

  7. Ciekawy artykuł i komentarze. Od dwóch lat borykam się z problemem hasła reklamowego i nic z tego. Znajomi bardziej czy mniej znający się na rzeczy także nie umeją mi pomóc. Kogo poprosic o pomoc? Ile to kosztuje? Może ktoś powspółpracuje???

  8. Ciekawy artykuł i komentarze. Od dwóch lat borykam się z problemem hasła reklamowego i nic z tego. Znajomi bardziej czy mniej znający się na rzeczy także nie umeją mi pomóc. Kogo poprosic o pomoc? Ile to kosztuje? Może ktoś powspółpracuje???

Dodaj komentarz