Dane z najnowszego raportu “Młodzi na rynku pracy. Jak jej szukają? Gdzie ją znajdują?” opublikowanego przez platformę rekrutacyjną Absolvent.pl jasno wskazują na to, że połowa osób między 18 a 30 rokiem życia znajduje zatrudnienie głównie za pomocą dwóch źródeł – rodziny i znajomych oraz internetu. To cenna informacja dla firm szukających pracowników. Gdzie można wykorzystać w rekrutacji zarówno nowe technologie, jak i sieć znajomych? Odpowiedź jest prosta, na portalach społecznościowych.
Z przeprowadzonych przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research na zlecenie Absolvent.pl badań wynika, że aż 86% badanych ma swój profil na platformie Facebook. Co więcej, 15% z tych osób jest w ciągłym kontakcie z tym serwisem. Dotyczy to przede wszystkim użytkowników smartfonów. Prawie 60% deklaruje, że sprawdza swoje konto kilka razy w ciągu dnia. Czy aktywne działanie na Facebooku może pomóc w znalezieniu pracy?
– Skrócił się dystans między firmami, a kandydatami do pracy. Fajny, kreatywny pomysł na pokazanie swojej osoby w połączeniu z dostępem do strony na Facebooku danej firmy umożliwia sprytnej i zdeterminowanej osobie na zrobienie szumu wokół siebie i pokazanie się z dobrej strony.Umiejętne korzystanie z tego portalu w kontekście poszukiwania pracy przynieść może sporo korzyści, których jest chyba więcej niż zagrożeń. Facebook osobom kreatywnym i konsekwentnym otwiera nowe możliwości i poszukiwanie pracy raczej ułatwia. – twierdzi Michał Sławiński, Social Media Director w The Digitals.
Wiarygodność i skuteczność w parze
Studenci i absolwenci za wiarygodne i skuteczne źródła informacji o rynku pracy uważają przede wszystkim rodzinę, znajomych (wiarygodne wg 64%, skuteczne wg 59%) oraz internet (wiarygodne wg 40%, skuteczne wg 54%). Nie ufają natomiast informacjom z portali społecznościowych np. Facebooka (wiarygodne wg 14%, skuteczne wg 13%).
– Zaskakujące jest to, że mimo iż wiele młodych osób śledzi na Facebooku strony pracodawców, przekazuje sobie informacje na temat ofert pracy i praktyk, klika w posty dotyczące nowych rekrutacji, to jednak nadal w ich głowach Facebook nie jest źródłem, które wybierają, gdy myślą o zdobywaniu wiarygodnych i rzetelnych informacji na temat firm i możliwości rozwoju kariery zawodowej. W naszej ocenie, to się zmieni. W Absolvent.pl widzimy, że Facebook jest bardzo skutecznym narzędziem dotarcia do młodych ludzi, także w tematach związanych z rekrutacją i budowaniem kariery zawodowej. – na temat danych odnośnie portali społecznościowych wypowiada się Katarzyna Godlewska z Absolvent.pl
Szef wśród znajomych na Facebooku?
Studenci i absolwenci mają bardzo dużą sieć kontaktów. Blisko 70% osób w wieku od 18 do 30 lat ma na Facebooku ponad 200 osób w gronie znajomych. Z naszych badań wynika, że młodzi ludzie nie widzą nic niestosownego w zaproszeniu do swojej wirtualnej sieci kontaktów np. szefa czy kolegów z pracy. Zaledwie 35% badanych ma na platformie Facebook wyłącznie swoich znajomych. Pozostałe 65% osób ma poza kontaktami prywatnymi, także te zawodowe. Według Katarzyny Godlewskiej odpowiedzialnej za rozwój marki Absolvent.pl, Sieć kontaktów, którą budujemy od swoich najmłodszych lat, to olbrzymia wartość i potencjał, także podczas poszukiwania pracy. Ten sam fakt potwierdził w swoim badaniu Facebook Data Team, który pokazał, że pomimo iż każdy z nas dzieli się najchętniej informacjami ze swoim najbliższym gronem przyjaciół, to jednak luźne i szerokie grono znajomych dostarcza nam najwięcej informacji, w tym o możliwościach rozwoju własnej kariery zawodowej.
Motywowanie brakiem?
Aż 80% badanych zmieniłoby pracę ze względu na zarobki. W czasach kryzysu młodzi oczekują również możliwości podnoszenia swoich kwalifikacji (37%) i stabilnej formy zatrudnienia (34%). Dla co 4 badanego istotny jest elastyczny czas pracy oraz dogodna lokalizacja firmy. Natomiast co 5 ankietowany byłby skłonny zmienić pracę ze względu na lepszą atmosferę w firmie.
– Można pokusić się o hipotezę, że młode pokolenie, wchodzące obecnie na rynek pracy, nadal jest raczej motywowane brakiem (pieniędzy, mieszkania, pracy, perspektyw, środków do życia), a tym samym skoncentrowane na rozwiązaniu bieżących problemów. W rezultacie rzadziej spotykane jest myślenie w kategoriach rozwoju i osiągania długofalowych celów. Niestety, taka postawa zwykle ma również swoje negatywne konsekwencje w wymiarze gospodarczym, hamując zrównoważony rozwój i innowacyjność. – komentuje dr Agnieszka Maciuk-Grochowska z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Cel raportu:
Głównym celem badania była chęć sprawdzenia, jakie źródła wykorzystują obecnie studenci i absolwenci przy poszukiwaniu pracy oraz praktyk. Które są według nich skuteczne i wiarygodne, a które nie spełniają już swoich funkcji. Zapoczątkowany przez Absolvent.pl cykl raportów, ściśle związanych z procesem rekrutacji młodych ludzi i rynkiem pracy, na który wkraczają, systematycznie prowadzone obserwacje i wnikliwe ankiety pozwolą przewidzieć trendy, które będą dominować w tym obszarze. Korzyści odniosą zarówno pracodawcy, jak i osoby aktywnie poszukujące nowych wyzwań zawodowych.