Warto wiedzieć
Niezapłacone na czas faktury są zmorą polskich przedsiębiorstw, które na ich obsługę muszą przeznaczyć średnio 7 proc. ogółu swoich kosztów. Te najmniejsze wydają jeszcze więcej, bo prawie 9 proc. Biorąc pod uwagę klasę wielkości, jest to całkiem spora kwota. Dlatego tak ważne jest, aby nie chować głowy w piasek. Brak działań, gdy kontrahent nie będzie chciał płacić, może być początkiem końca świata. Tego biznesowego.
Średnia kwota faktury dopisanej do bazy danych Krajowego Rejestru Długów wynosi ponad 3 tysiące złotych. Konsekwencje kumulacji kilku tego rodzaju faktur mogą być katastrofalne, szczególnie gdy taka sytuacja dotknie małe przedsiębiorstwo. Dlatego każdy właściciel, oprócz budowania własnej wiarygodności finansowej w oczach kontrahentów, powinien zadbać o to, aby skutecznie odzyskiwać należne mu pieniądze. Skorzystanie z dostępnych na rynku narzędzi oferowanych przez profesjonalne firmy windykacyjne, oprócz obsługi na najwyższym poziomie, da nam wiele innych korzyści.
As z rękawa
Przede wszystkim możemy liczyć na wyższą skuteczność podejmowanych działań. Jak pokazuje badanie Krajowego Rejestru Długów „Polskie spojrzenie na windykację”, 42 proc. przedsiębiorstw, które zdecydowały się na współpracę z firmą windykacyjną, zrobiło to właśnie z powodu wysokiej skuteczności działań prowadzonych przez windykatorów.
Z kolei 67 proc. przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na współpracę z windykatorem, zrobiło to również z powodu nastawienia dłużnika, które zmienia się wraz z pojawieniem się zewnętrznego uczestnika w procesie odzyskiwania należności. W takiej chwili dług przestaje być rozgrywką pomiędzy windykatorem a dłużnikiem, pojawia się w nim dodatkowy gracz, który dysponuje o wiele większą wiedzą w tym temacie.
Jednak to nie wszystkie zalety, jakie wiążą się z oddaniem długu w ręce profesjonalistów. Firmy windykacyjne mają wypracowane procedury działania, a swoje zadania realizują zgodnie z zasadami etycznymi, nie naruszając dobrego imienia dłużnika. Dysponują też wyspecjalizowaną kadrą, której bardzo często brakuje wierzycielowi. Małe firmy nie mogą sobie pozwolić na przebranżowienie pracownika lub stworzenie osobnego etatu przeznaczonego tylko do odzyskiwania firmowych należności.
Niektóre działania firm windykacyjnych niewiele różnią się od „miękkiej” windykacji, przeprowadzanej przez same przedsiębiorstwa. Jednak bardzo często „działa” sam fakt, że jest to firma specjalizująca się w windykacji należności. Klienci takich firm mogą być pewni, że zostanie przeprowadzona dokładna weryfikacja zgłoszeń i dokumentacji, co przyspieszy cały proces i da pewność, że windykowana należność jest zasadna.
Zlecenie odzyskania należności firmie zewnętrznej oszczędza czas zleceniodawcy, który nie musi tego robić samodzielnie, a dodatkowo realnie zmniejsza koszt obsługi takiego zobowiązania. Przedsiębiorca nie tylko nie musi angażować własnych zasobów kadrowych do odzyskiwania pieniędzy, ale również może skorzystać z przepisów prawa, które pozwalają mu na przeniesienie kosztów obsługi zobowiązania na dłużnika.
Pozwala na to Ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Przenosi ona koszty związane z windykacją należności na dłużnika. A zatem wierzyciel ma prawo obciążyć dłużnika kosztami, jakie poniósł, aby odzyskać należne mu pieniądze. Rozwiązanie to dostępne jest na polskim rynku od niecałego roku, dlatego najwyższy czas, aby przedsiębiorcy zaczęli korzystać z możliwości, jakie daje im ustawodawca.
By długi nie hamowały rozwoju
8,8 proc. przedsiębiorców przepytanych przez Krajowy Rejestr Długów zniechęcają do współpracy z firmami windykacyjnymi skomplikowane działania. Tymczasem firmy windykacyjne w codziennej pracy wykorzystują wypracowane przez lata schematy, które zwiększają skuteczność prowadzonej windykacji.
Przekazując sprawy do firmy windykacyjnej, trzeba przede wszystkim ustalić wspólnie reguły i zasady postępowania. Indywidualny opiekun, z którym ustala się wszelkie kwestie związane z obsługą konkretnej wierzytelności, na bieżąco informuje o postępach w odzyskiwaniu długu. Określenie jasnych zasad współpracy i szczególna dbałość o interes klienta, to argument, który do zlecenia windykacji powinien przekonać tych nieprzekonanych.
Kluczem do sukcesu jest odpowiednie zaplanowanie działań jeszcze przed rozpoczęciem windykacji oraz skłonienie dłużnika do rozmowy o spłacie zadłużenia. Jest to jednak bardzo trudne, bo wymaga indywidualnego podejścia do każdego zalegającego z płatnością, sporego doświadczenia w tego typu rozmowach i wiedzy psychologicznej, której zazwyczaj brakuje wierzycielom.
Opóźnienia w płatnościach generują nie tylko ogromne obciążenia finansowe, ale wpływają również niekorzystnie na funkcjonowanie całej firmy. Warto jest więc rozwinąć w swoim przedsiębiorstwie odpowiednie procedury zarządzania należnościami tak, aby nie martwić się opóźnionymi płatnościami, a móc skupić się na inwestowaniu w rozwój biznesu.